2021-04-07, 18:59
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Nyheteridag publicerar ny OU från Sentio där SD går förbi M. https://statistiskopinion.se/wp-content/uploads/2021/04/4.jpg

Detta är nog till 99.99% på grund av EU sveket från Moderaterna. Många från höger inser att de inte är att lita på i många frågor och går tillbaka till SD. Speciellt efter all legitimitet partiet får och efter de synts i media så mycket det senaste. Alla pratar SD.
2021-04-07, 19:01
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
V har inte märkts alls och det är vänsterfolk som plötsligt glidit över till Röfvén, notera +1,1% för S och -1,2% för V.

Uppriktigt sagt V bedriver en usel "oppositionspolitik".

Jag tror att uppgången för SD är korrekt, men detta är bara en tendens liksom att M har stagnerat, kanske gått ned lite. Jag tror också att siffran för C är underskattad. Tyvärr.

Men det viktiga i dagsläget är att SD stärks.

Ja Nooshi Dadgostar var sänd som en ängel till Löfvén (utöver pandemin då), det har försvagat V rejält när Sjöstedt lämnade. Sjöstedt för V är lite som Åkesson är för SD.

Och ja, trenden SD är nog korrekt. Många är nog förbannade på M eftersom de inte kan rösta nej till ett förslag som de säger sig vara jättekritiska till. Vad ska man ha dom till om de inte håller sina löften om ett mindre EU och att det inte ska bli en bidragsunion?

Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Undrar hur opinionsmätningarna i Filipstad ser ut idag?

Vad har jag missat?

Edit: Jaha tvångsintegrationen i skolan, ja det lär inte vara populärt bland föräldrar.
Senast redigerad av Haddock93 2021-04-07 kl. 19:15.
2021-04-07, 19:13
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Som sagt, Norrland (exklusive Gävleborg där SD redan är starka) har typ 593.000 giltiga röster erlagda totalt vilket är otroligt lite. Över hela Sverige är det cirka 6,4 miljoner giltiga röster som erläggs. Så länge SD ökar lite i Norrland samtidigt som SD ökar ordentligt i södra Sverige + Dalarna + Gävleborg så är det lugnt.

Eftersom S fick runt 40 procent i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland samt 33 procent i Jämtland så gör jag ett snitt på 37 procent. S har alltså lyckats skrapa fram 220.000 röster på grund av tröga generationsröstande efterblivna norrlänningar. Samtidigt var det inte länge sedan S fick 45-50 i dessa län så det är ändå ett styrkebesked att S sakta men säkert dalar här också. För annars hade S haft 30 procent istället för dagens 28 procent. Och i nästa val kommer det fortsatta tappet i Norrland för S innebära att man blir ett 26 procentsparti istället för 28 procentsparti.

Det som talar för att det till slut kan vända i Norrland är ju att de mesta generationsröstarna är från medelålder och uppåt. De yngre manliga norrlänningarna stödjer SD i ungefär lika stor utsträckning som övriga Sverige. Det som skiljer är just gråsossigheten som är överlägset störst här i jämförelse med övriga landet.

Men jag tycker inte man ska strunta i Norrlands betydelse i opinionen bara för att det inte skulle bli tillräckligt med väljarantal även om folk skulle rösta på SD. Det har betydelse med sammanhållningen i samhället i stort. Skulle Norrland bestå sossigt i hundra år till så kommer det ju sluta med att invandringsrelaterade problemen i söder flyttar upp till Norrland istället. Då kan vi på lite längre sikt mycket möjligt se kriminella klaner och annat roligt i alla kuststäder, Lycksele och Kiruna. Det är därför jag tycker det har betydelse vad norrlänningarna röstar på.
Senast redigerad av catforwardpower 2021-04-07 kl. 19:23.
2021-04-07, 20:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Det som talar för att det till slut kan vända i Norrland är ju att de mesta generationsröstarna är från medelålder och uppåt. De yngre manliga norrlänningarna stödjer SD i ungefär lika stor utsträckning som övriga Sverige. Det som skiljer är just gråsossigheten som är överlägset störst här i jämförelse med övriga landet.

Men jag tycker inte man ska strunta i Norrlands betydelse i opinionen bara för att det inte skulle bli tillräckligt med väljarantal även om folk skulle rösta på SD. Det har betydelse med sammanhållningen i samhället i stort. Skulle Norrland bestå sossigt i hundra år till så kommer det ju sluta med att invandringsrelaterade problemen i söder flyttar upp till Norrland istället. Då kan vi på lite längre sikt mycket möjligt se kriminella klaner och annat roligt i alla kuststäder, Lycksele och Kiruna. Det är därför jag tycker det har betydelse vad norrlänningarna röstar på.

Vi vill att alla röstar på SD. Utom Islamister och centerpedofiler. Deras röster vill vi inte ha.
2021-04-07, 20:36
Medlem
john-henry-edens avatar
https://www.gp.se/nyheter/sverige/h%C3%A4r-%C3%A4r-jimmie-%C3%A5kessons-krav-till-ulf-kristersson-1.44038514

Är en paywall här. Vill jättegärna läsa denna artikel. Kan nån kopiera och klistra? Om det nu är tillåtet
2021-04-07, 20:46
Medlem
john-henry-edens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Norrlänningar måste nog vara det trögaste folket på jorden. Så mycket problem fått se med nyligen importerat pack och sjukhus som läggs ned. Ändå är det 40 procent som röstar på sossarna. SD är ändå rätt starka sett till förutsättningarna. Man är i stort sett andra största parti på runt 15-17 procent. Men det krävs mer. Å andra sidan är norrland (exklusive gävleborg) helt ointressant då vi liksom pratar om 600.000 giltiga röster och inte mer. Det påverkar inte valutgången så mycket. Värre hade det varit om vi hade 2 miljoner tröga sossar i Norrland (exklusive gävleborg). Då hade vi fått se evigt S-styre i Sverige. Det enda länet i Norrland där SD är starka är gävleborg med runt 20 procent. Jag räknar med att de når 22-23 procent där i nästa val. Dalarna är också ett starkt fäste för SD men Dalarna tillhör som bekant inte Norrland.

Bra också att Åkesson går ut i GP och ställer krav på M/KD om att man vill förhandla nu innan valet där SD ska få förhandla om hela budgeten och kanske till och med någon ministerpost. Det neutraliserar helt Sabunis verklighetsfrämmande krav.

Det här är bara rent anekdot. Men för ett tag sen, i ett online-spel som jag spelar, så träffade jag på en från Norrland. Vi kom lite in på politik där han klagade på att alla runtomkring honom var "rasistiska" SDare. Han själv var en gråsosse.

Nåt att tänka på
2021-04-07, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av john-henry-eden
Det här är bara rent anekdot. Men för ett tag sen, i ett online-spel som jag spelar, så träffade jag på en från Norrland. Vi kom lite in på politik där han klagade på att alla runtomkring honom var "rasistiska" SDare. Han själv var en gråsosse.

Nåt att tänka på
Valresultatet avspeglar inte något sånt.
2021-04-07, 20:48
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Enligt SIFO så har alltså Åkesson större förtroende i Stockholm än i Norrland. Nog för att norrlänningar är tröga men det är ändå lite överraskande lågt stöd. Jag undrar om Åkesson och många av de andra SD-topparnas sydliga anknytning och dialekt är en faktor som jag inte räknat med tidigare? De borde kanske försöka få upp nån vettig norrlänning på en viktig post. Men tystnadskulturen i norr är ett problem och det vet jag som bor där

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
SD försöker men sosseindoktrineringen är stark i Norrland. SD har svårt att få folk till valsedlarna. Jag tror S-MP-samarbetet kan hjälpa SD för MP är inte populära. Han som vann över facket i rätten nu är en bra person att lyfta fram.
Utöver det att SD ses som skånskt, och att vanan styr, så är den sociala kontrollen är mycket stor norröver. Det är lätt att bli utfryst om en har ”fel” åsikter. Det är fortfarande sossar som står för vilket narrativ som ska vara det rätta.
Senast redigerad av BIB3l 2021-04-07 kl. 21:31.
2021-04-07, 21:07
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:

Nåt att tänka på

Haha stelt när det händer, hänt mig med. Inte alltid man orkar ta fighten heller direkt, tar sån energi.

Har dock en känsla av att många gamers är SDare.
2021-04-08, 03:52
Medlem
Darkwinds avatar
Citat:
https://www.gp.se/nyheter/sverige/h%C3%A4r-%C3%A4r-jimmie-%C3%A5kessons-krav-till-ulf-kristersson-1.44038514

Är en paywall här. Vill jättegärna läsa denna artikel. Kan nån kopiera och klistra? Om det nu är tillåtet

https://www.expressen.se/nyheter/jimmie-akessons-krav-pa-ulf-kristersson-infor-valet/
Gissar att det är samma information i denna länk. Inga nyheter eller mer specifikt än vi redan visste. Däremot att "SD helst vill sitta i regering" var nytt för mej. Har aldrig hört nåt om det från Jimmie. Enbart om ministerposterna. Kanske krävs att sitta i regering för att få en ministerpost? Låter logiskt i mina ologiska öron.
2021-04-08, 07:19
Medlem
Grevelesevis avatar
Uppåt i Novus. Samma utveckling som i Sentio M backar lite SD framåt. S fortfarande störigt högt.
https://www.svt.se/special/valjarbarometern/

V 9,5 %
S 27,6 %
MP 4,5 %
C 8,4 %
L 2,9 %
M 22,6 %
KD 4,2 %
SD 18,7

SD största parti bland Männen. Skillnaden mellan könen mer polariserad än någonsin. Vakna töser för i helvete!!
Senast redigerad av Grevelesevi 2021-04-08 kl. 07:22.
2021-04-08, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Uppåt i Novus. Samma utveckling som i Sentio M backar lite SD framåt. S fortfarande störigt högt.
https://www.svt.se/special/valjarbarometern/

V 9,5 %
S 27,6 %
MP 4,5 %
C 8,4 %
L 2,9 %
M 22,6 %
KD 4,2 %
SD 18,7

SD största parti bland Männen. Skillnaden mellan könen mer polariserad än någonsin. Vakna töser för i helvete!!

48,4% är nog all time high hos Novus för "SD eller partier som är beredda att samarbeta och förhandla med SD".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in