2021-04-07, 22:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Tino på fejan

"Efter uppehåll och kaos återlanseras nu Bulletin, inte försvagad som våra konkurrenter hoppats utan tvärtom uppgraderat och förstärkt med ny talang. Jag har inte skrivit inlägg på en månad, utan arbetat på att professionalisera tidningen från grunden.

Vanity Fair rapporterar idag om Bulletins nya chefredaktör Andrew Rosenthal, fram till 2016 politisk chefredaktör på New York Times.

Bulletins ambition var att ha en nyhetsrapportering i klass med NYT, och genom att rekrytera en av USA:s tyngsta journalister importerar vi kunskapen att höja standard på svensk journalistik. Andy kommer att ha en strategisk roll och arbeta med vår nya operativa redaktionschef Pelle Zackrisson, tidigare nyhetschef på Nyheter Idag, medan Per Gudmundson är ny ansvarig utgivare.

Bulletin rekryterar även Nicco Melle, som ledde Harvard Kennedys Center on Media, Politics and Public Policy samt med bakgrund som chef på Los Angeles Times. Mitt experiment är att utmana den svenska journalistkårens monopol och motstånd mot förändring genom att göra Bulletin tvåspråkig och ta in journalister från länder som USA, UK och Danmark som stärker våra svenska reportrar.

Bulletins opinionsdel försökte förena konservativa och liberaler, men det uppstod snabbt enorma interna motsättningar med en alltför stark tonvikt på liberaler från etablerad medier som stängde ute konservativa röster. Det som kallades "liberalkonservativ" blev i praktiken Nya Moderaterna eller L, trots att Sverige redan har massor av liberala ledarsidor.

Därför kommer ledarsidan att byta politisk beteckning till Frihetlig Konservativ, där ny chefredaktör utses senare. Även kultursidan kommer att få en ny kulturchef och inriktning mot intellektuell konservativ idédebatt. Vi har även uppdaterat tekniken, gjort en app och är på väg att släppa flera nya poddar.

Redan imorgon hoppas vi på ett avsnitt av Radio Bulletin med Dan Korn och Per Gudmundson. Fler spännande nyheter kommer snart, redan nu kan de som gillar Bulletin läsa nya artiklar, medan de som trodde att vi var försvagade av medias oseriösa drev får sätta kaffet i halsen och smygläsa Sveriges mest ambitiösa tidning."

Vilket jävla skämt. Den här lekstugan kommer ge oss många sköna skratt framöver
Citera
2021-04-07, 22:55
Medlem
Jag skrattar på mig. En amerikansk chefredaktör som troligen inte vet skillnaden mellan Sverige och Schweiz? Som ska leda en redaktion som ska bevaka Sverige? Konkursen är fortfarande bara ett tuppfjät bort. Det mest sorgliga idag är dock Sanandajis uppenbara lögner och närmast åtalbara anklagelser mot Arpi och de som avgick för tre veckor sedan. Sanandajis trovärdighet är körd så djupt i botten att det är närmast ofattbart att han har kunnat lura någon att ställa upp igen.
Citera
2021-04-07, 22:58
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vilka är kvar från Bulletin 1.0 ? Gudmundsson, kanske fler "vanliga" nyhetsjournalister som inte är kända?

Carolin Dahlman är också kvar.
Citera
2021-04-07, 22:58
Medlem
Citat:
Vilket jävla skämt. Den här lekstugan kommer ge oss många sköna skratt framöver

Ja, verkligen. Det kommer aldrig att hålla och speglar bara galningen Sanandjis storhetsvansinne. Konkursen kan inte ligga långt borta.
Citera
2021-04-07, 23:03
Medlem
Merdives avatar
Expressen:

Citat:
Den tidigare redaktören för New York Times ledarsida, Andrew Rosenthal, 65, blir ny chefredaktör för konservativa, konfliktfyllda nyhetssajten Bulletin.
– Jag vet exakt vad de behöver, säger han till tidningen Vanity Fair.
[...]
Han [Tino] berättar även om ytterligare en värvning:
”Bulletin rekryterar även Nicco Melle, som ledde Harvard Kennedys Center on Media, Politics and Public Policy samt med bakgrund som chef på Los Angeles Times”, skriver Sanandaji, som menar att syftet är att göra tidningen tvåspråkig och ”utmana den svenska journalistkårens monopol och motstånd mot förändring” genom att ta in brittiska, amerikanska och danska journalister.
Pelle Zackrisson, tidigare nyhetschef på SD-kopplade Nyheter Idag blir ny operativ redaktionschef, medan Per Gudmundsons nya roll som ansvarig utgivare är känd sedan tidigare.
Satsningen har drabbats av massavhopp efter en infekterad konflikt mellan redaktionsledning och ägare.
[...]
I intervjun framkommer det dock att Rosenthal fått höra andra orsaker till varför Bulletin har skapat kontrovers i Sverige. Bland annat hävdar Rosenthal att det handlar om Bulletins bevakning av Sveriges coronastrategi och linjen som tidningen har kring migration.
– De vill skapa en nyhetstidning som bevakar landet på ett sätt så att alla kan se sina liv i det, säger Andrew Rosenthal."

Idéen att ge ut material på engelska skulle nog i princip kunna röna viss framgång då intresset för Sverige (i synnerhet invandrings-/integrationspolitiken samt på senare tid coronastrategin) förefaller vara tämligen stort utomlands. Emellertid låter det märkligt och opraktiskt att ha en icke-svensktalande chefredaktör, särskilt för den del av tidningen som förblir svenskspråkig. Någon som vet om detta koncept prövats tidigare..?
Senast redigerad av Merdive 2021-04-07 kl. 23:06.
Citera
2021-04-07, 23:05
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalkanMan
Jag skrattar på mig. En amerikansk chefredaktör som troligen inte vet skillnaden mellan Sverige och Schweiz? Som ska leda en redaktion som ska bevaka Sverige? Konkursen är fortfarande bara ett tuppfjät bort. Det mest sorgliga idag är dock Sanandajis uppenbara lögner och närmast åtalbara anklagelser mot Arpi och de som avgick för tre veckor sedan. Sanandajis trovärdighet är körd så djupt i botten att det är närmast ofattbart att han har kunnat lura någon att ställa upp igen.

Uppenbara lögner om Ivar Arpi?
Citera
2021-04-07, 23:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalkanMan

Det skall vara roligt och show. Skulle man grunda DN idag så skulle man få 8 prenumeranter, som alla skulle vara Wolodarskis närmsta familj.

Tinos trovärdighet för vem? För Arpi?
Citera
2021-04-07, 23:20
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortsubite
Det säger en del om de svenska förhållandena.

Eller om de amerikanska.

Jaha, då har de gissningsvis en del stålar kvar att bränna. En gammal ledarsidesansvarig på NYT lär inte vara gratis att plocka in.
Citera
2021-04-07, 23:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Eller om de amerikanska. Jaha, då har de gissningsvis en del stålar kvar att bränna. En gammal ledarsidesansvarig på NYT lär inte vara gratis att plocka in.

Han skrev att han nu drev en liten förortstidning och är pensionär, det är inte säkert att han kommer jobba heltid med detta. Han skall ju jobba via Zoom. Jag tror Tino tar in billigare personal nu.
Citera
2021-04-07, 23:29
Medlem
Citat:
Han skrev att han nu drev en liten förortstidning och är pensionär, det är inte säkert att han kommer jobba heltid med detta. Han skall ju jobba via Zoom. Jag tror Tino tar in billigare personal nu.
Jo, men det känns lite som att anställa en amerikansk advokat i en svensk advokatbyrå med tanken att han ska fortsätta att bo i USA och kommunicera via zoom. Vad i helvete kan han bidra med?
Citera
2021-04-07, 23:31
Medlem
Citat:
Vilka är kvar från Bulletin 1.0 ? Gudmundsson, kanske fler "vanliga" nyhetsjournalister som inte är kända?

De flesta är kvar. De som lämnade var praktikanten som låg bakom plagiatskandalen, Arpi, Neuding, Gür och HTBTQ-redaktionen på kultursidan. Den enda värd att nämna var väl Arpi men han har nog bränt många broar till sina följare sett till hur han agerat så jag vet inte om det ens är en förlust längre. Svider nog mer att Wester hoppade av.

Folk antog att Teodorescu lämnat men som Gudmundson uttryckte det, "mig får de bära ut". De sitter på ganska saftiga löner. Däremot så kan man väl spekulera i hur långlivad Teodorescu blir efter hennes konflikt med ledningen eller om hon böjer sig nu när röken lagt sig.
Citera
2021-04-07, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
En gammal ledarsidesansvarig på NYT lär inte vara gratis att plocka in.

Han är konsult på tre månader och gör det delvis som en tjänst till en av investerarna. Kostar inga enorma summor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in