• 1
  • 2
2021-04-07, 20:27
Medlem
Jag kan inte hitta info med sökfunktionen så jag frågar.

Är det lagligt att importera ett kit för en balisong/butterfly, dvs delarna (blad, handtag, pins etc) icke monterade?

Är egentligen inte störtintresserad av att få en till för att ha den, mest för att studera för att kunna tillverka egna.

Därav fråga 2: Jag vet att det är förbjudet att sälja dessa inom Sverige, men hur ligger det till med export (och för allan del, inrikes försäljning av kits)?

Inte intresserad av att bråka med snut om detta, har en hel del ideer om projekt, därav frågan.
Citera
2021-04-07, 20:37
Medlem
Nu har du nog missuppfattat lagstiftningen, eller bara utelämnat det helt i TS. Butterfly och liknande knivar får säljas/överlåtas, men inte till folk under 21. Så vi kan börja där tänkte jag.
Citera
2021-04-07, 20:51
Medlem
Prophiss avatar
Lagligt att köpa och äga. Dock inte lagligt att bära omkring med offentligt.
Citera
2021-04-07, 20:53
Bannlyst
kan vara så att NI missförstått?

"Butterflyknivar räknas som farliga föremål och regleras i Förordning (1990:415) om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål. Det innebär att du behöver tillstånd från den svenska polismyndigheten för att få ta emot ett paket som innehåller ett farligt föremål."
Citera
2021-04-07, 20:57
Medlem
Prophiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frizzy

"Butterflyknivar räknas som farliga föremål och regleras i Förordning (1990:415) om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål. Det innebär att du behöver tillstånd från den svenska polismyndigheten för att få ta emot ett paket som innehåller ett farligt föremål."

Jupp stämmer. My bad, hade fel. Vet iaf att det var så förr.
Citera
2021-04-07, 21:03
Medlem
Att äga är tillåtet utan tvivel. Därav tillåtet att tillverka. Mer intresserad av möjlighet till export och import av kits. Jag har ett par stycken - jag kan såklart titta på dem, men lite nyfiken att kolla hur vissa tillverkare gör dem nuförtiden, testa toleranser etc. Men om detta skulle vara en gångbar affärsidé behöver jag ju kunna åtminstone exportera, så då blir frågan om det går rakt av eller kräver nån form av licens. Funderat på att prata med nån advokat.

(Gäller för övrigt knogjärn, stiletter och miniatyrarmborst (!) också. Fast armborst verkar ju vara olagliga att ens äga utan licens - och hur blir det då med tillverkning för export?)
Senast redigerad av Futurist 2021-04-07 kl. 21:10.
Citera
2021-04-07, 21:17
Medlem
Citat:

Fast TS utgår från att butterflies är olagliga att köpa/sälja i Sverige, vilket är en felaktig tolkning av rådande lagstiftning.
Citera
2021-04-07, 21:28
Medlem
PubMixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futurist
Att äga är tillåtet utan tvivel. Därav tillåtet att tillverka. Mer intresserad av möjlighet till export och import av kits. Jag har ett par stycken - jag kan såklart titta på dem, men lite nyfiken att kolla hur vissa tillverkare gör dem nuförtiden, testa toleranser etc. Men om detta skulle vara en gångbar affärsidé behöver jag ju kunna åtminstone exportera, så då blir frågan om det går rakt av eller kräver nån form av licens. Funderat på att prata med nån advokat.

(Gäller för övrigt knogjärn, stiletter och miniatyrarmborst (!) också. Fast armborst verkar ju vara olagliga att ens äga utan licens - och hur blir det då med tillverkning för export?)

https://lagen.nu/dom/nja/1987s643

En byggsats om tre delar till armborst har jämte monteringsanvisning överlåtits till en person som saknar tillstånd enligt vapenlagen (1973:1176) att inneha sådant vapen. Ingen av de enskilda armborstdelarna har i och för sig fordrat tillstånd för innehav. Med hänsyn till att delarna enkelt och snabbt kunnat sättas ihop till ett skjutbart vapen, har överlåtelsen ansetts gälla ett komplett armborst och medföra straffansvar för överlåtaren

Du får väl beställa lite vuxenlego
Citera
2021-04-07, 21:30
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prophis
Lagligt att köpa och äga. Dock inte lagligt att bära omkring med offentligt.

Hur är det med Elchockvapen?
Citera
2021-04-07, 21:30
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:

Så man lär åka dit om man köper en knivjävel från Wish?
Citera
2021-04-07, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PubMix
https://lagen.nu/dom/nja/1987s643

En byggsats om tre delar till armborst har jämte monteringsanvisning överlåtits till en person som saknar tillstånd enligt vapenlagen (1973:1176) att inneha sådant vapen. Ingen av de enskilda armborstdelarna har i och för sig fordrat tillstånd för innehav. Med hänsyn till att delarna enkelt och snabbt kunnat sättas ihop till ett skjutbart vapen, har överlåtelsen ansetts gälla ett komplett armborst och medföra straffansvar för överlåtaren

Du får väl beställa lite vuxenlego
Så med andra ord två paket med delar och ett brev med instruktion. Men det går lite emot att jag inte vill att det ska kunna bli nåt tjafs överhuvudtaget om att jag gör nåt olagligt. Och som sagt, inte jag som ska beställa, andra som isf skulle beställa från mig.
Citera
2021-04-07, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Så man lär åka dit om man köper en knivjävel från Wish?
Har aldrig gjort det på försändelser varken från USA eller Kina, men det var några år sen, och jag har för mig att de har bättre koll nu.

Import inom Europa var klassat som kolugnt inom scenen, verkar osäkert nu det med (kan någon rätta mig?)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in