2021-04-07, 14:24
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag tittade på C19.se och de verkar inte ha uppdaterat idag, ser jag nu..
Källan:
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Citera
2021-04-07, 14:24
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Hoppas siffrorna är på väg ner. På VGR presskonferens berättade dom att vi hade lägre siffror, men var mindre tester utförda och andelen positiva av testerna hade ökat. Så vet inte om detta beror på påsken eller om det verkligen är nedgång. Vårat sjukhus i Skaraborg öka 9st på en dag och det är ganska mkt här.

J, om man testar mindre och får lite mindre antal fall MEN med en ökad andel positiva, så tyder det ju inte på någon verklig minskning.
Tror denna veckans siffror blir svåra att dra slutsatser utifrån. Det finns dock ljusglimtar i ett antal regioner. Västerbotten, Gävleborg mfl. Där det faktiskt vänt ner ordentligt..
Citera
2021-04-07, 14:27
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Vad pysslar folk med. Hur kan det fortfarande dö 45 om dagen när alla äldre är vaccinerade. Håller de sig inte hemma. Alla på SÄRBO lär ju slutat dö i Corona. Så vem fan dör? Är det fake?

45 om dagen?
Vart har du fått det ifrån? Har du möjligtvis missat att det inte rapporterades ett enda dödsfall under påsken?

Gissningsvis dör det ungefär 15-20 per dag just nu. Illa, men inte lika illa som 45
Citera
2021-04-07, 14:29
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Finns info om warp speed på wikipedia. Första nyheterna om warp speed var den 29 April. Väldigt bra tänkt när de drog igång för snart ett år sedan. Även om ingenting var säkert så planerades det efter ett tydligt mål.
Absolut bra att ha en plan, planer underlättar att nå målet men betyder inte nödvändigtvis att man kommer att nå målet.

Jag tror de flesta som statat en vaccinutveckling mot covid har planerat att vaccinet skulle fungera och ändå har detta bara slagit in för ett fåtal utvecklare.

Ingen hade tyckt att det hade varit ett misslyckande om det första doserna vaccin levererats sommaren 2021.

Edit
Ser nu att Pfizer BioNTech inte ens var med i Operation Warp Speed "på riktigt" och att endast Moderna och Janssen blivit godkända av FDA om jag fattar wikipedia rätt.
Senast redigerad av Surtruten 2021-04-07 kl. 14:44.
Citera
2021-04-07, 14:30
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Antal vaccinerade :

2021-04-07 1 274 352 15,6 540 929 6,6

2021-04-06 1 271 799 15,5 540 288 6,6

Vad i helvete är det frågan om?! Hur fan kan vi ha vaccinerat 3.000 personer sen igår bara????????

Aldrig tidigare har vi rapporterat antal vaccinerade föregående dygn, så du behöver nog inte skrika dig hes över detta.
Troligtvis har administrativ personal varit ledig i påsk, och vi har därför en ganska stor backlog av vaccinationer i systemen.
Vi kan väl ge det veckan ut innan vi tappar det va?
Citera
2021-04-07, 14:30
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Hoppas siffrorna är på väg ner. På VGR presskonferens berättade dom att vi hade lägre siffror, men var mindre tester utförda och andelen positiva av testerna hade ökat. Så vet inte om detta beror på påsken eller om det verkligen är nedgång. Vårat sjukhus i Skaraborg öka 9st på en dag och det är ganska mkt här.
Antalet konstaterat smittade är oväsentligt om man får tro den förnekande begåvningsreserven här på FB - det som VERKLIGEN betyder något är överdödligheten och enligt den är det således inga smittade alls i Sverige!

Undrar om det inte ÄR den statistiken man använder sig av på beslutsnivå på det svenska regeringsdepartementet....
Citera
2021-04-07, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ja, vi borde kunna lägga ner sjukvården nästan helt och hållet.
Det är helt normalt att man dör så varför göra något alls.
Vården medför bara en massa kostnader för samhället.

Tills vi har möjligheten att stoppa död helt så får vi acceptera att vissa av oss kommer nå vår slutdestination här på jorden oavsett det pågår en pandemi eller inte och att vissa av oss kommer samtidigt vara infekterade, på samma sätt måste vi förstå att vissa av oss når vägs ände i samband med vaccination.

Att reagera så känslosamt som Ni gör på verkligheten tyder på att Ni är antingen känslomässigt investerad och därför inte klarar av att tänka klart eller att Ni använder känsloargument för att driva Er agenda, vilket är inget jag lägger någon energi på att ta reda på då det istället är enklare att helt bortse från Era inlägg i framtiden då de inte tillför något annat än Er förutbestämda mening och den har jag nu redan förstått.
Citera
2021-04-07, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Antalet konstaterat smittade är oväsentligt om man får tro den förnekande begåvningsreserven här på FB - det som VERKLIGEN betyder något är överdödligheten och enligt den är det således inga smittade alls i Sverige!

Undrar om det inte ÄR den statistiken man använder sig av på beslutsnivå på det svenska regeringsdepartementet....

Har vi 5 miljoner smittade men inga döda så anser jag att det är lite skitsamma ja. Men visst stäng ner världen för att några miljoner nyser
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ja, en särskild plan kanske kan behövas för sommaren så att det inte blir som förra året med restriktioner som kanske var i onödan.

Ett litet andningshål inför hösten 2021 kan ju vara välkommet.

Ja precis. Det tror jag blir psykologiskt viktigt under sommaren så man pallar med hösten. Förra året tilläts ju både konserter utomhus och nöjesparker i Danmark som jämförelse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Fast folk dör väldigt sällan på IVA i Sverige.

Väldigt sällan? Det tror jag när jag ser det. Jag skulle tro att max 50% som legat i respirator överlever. Vore intressant med siffror dock.
Citera
2021-04-07, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 45
Nya fall: 6 823

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste onsdagssiffror nya avlidna: 35, 41, 58, 46, 85, 79, 83, 141, 132, 177, 207, 169.
Senaste onsdagssiffror nya fall: 8 458, 7 665, 6 786, 5 923, 6 196, 5 381, 4 247, 4 074, 4 319, 4 186, 4 715, 5 362.

OJ vilket skutt upp på sjukhussiffrorna dock! 😱

Senaste:
Inlagda exklusive IVA: 1676 (!)
IVA: 357

Ser inte bra ut. En klen tröst dock att antal nya smittade just idag dippar något. Dock osäkert om påskeffekt, med troligen mindre testning. Närmsta veckan eller två blir en rysare att följa! Nu längtar man efter majsolens ljus och värme...

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Senast redigerad av Maharaja79 2021-04-07 kl. 14:39. Anledning: Länk
Citera
2021-04-07, 14:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Tills vi har möjligheten att stoppa död helt så får vi acceptera att vissa av oss kommer nå vår slutdestination här på jorden oavsett det pågår en pandemi eller inte och att vissa av oss kommer samtidigt vara infekterade, på samma sätt måste vi förstå att vissa av oss når vägs ände i samband med vaccination.

Att reagera så känslosamt som Ni gör på verkligheten tyder på att Ni är antingen känslomässigt investerad och därför inte klarar av att tänka klart eller att Ni använder känsloargument för att driva Er agenda, vilket är inget jag lägger någon energi på att ta reda på då det istället är enklare att helt bortse från Era inlägg i framtiden då de inte tillför något annat än Er förutbestämda mening och den har jag nu redan förstått.
Värst vad DU är formell!

Min gissning är att du inte ens har en blekaste aning om vad jag tycker och tänker om döden, corona/covid, andra sjukdomar och andra orsaker till att man dör.

Döden är som sagt oundviklig, men det betyder ju inte att man ska låta bli att göra något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in