2021-04-07, 14:16
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vakta den norska gränsen verkar inte ha fungerat. Man kanske borde testa den finska gränsen också?

352 på IVA nu.
357. Lika många som igår.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Citera
2021-04-07, 14:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Ja, oturligt att den historiskt svag regering och statsminister fick ta hand (eller inte) om pandemi.

Kolla på Danmark, Norge och Finland. Samtliga lett av kvinnor. Där togs beslut på löpande band. Mette i Danmark tog ju till och med beslut om att avliva alla minkar. Hon eliminerade en hel industri och flera generationers livsverk. Rätt eller fel, men hon tog beslut iaf.

Ja, hon tog risken att avliva minkarna för att potentiellt undvika att en ny elak mutation spreds. Bättre slå till hårt snabbt än att vara efterklok.

Sen kommer jag ju inte sakna minknäringen som egentligen är sjuk.
Citera
2021-04-07, 14:17
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vakta den norska gränsen verkar inte ha fungerat. Man kanske borde testa den finska gränsen också?

352 på IVA nu.
Bra. Det var 360 i morse.
Citera
2021-04-07, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Vad pysslar folk med. Hur kan det fortfarande dö 45 om dagen när alla äldre är vaccinerade. Håller de sig inte hemma. Alla på SÄRBO lär ju slutat dö i Corona. Så vem fan dör? Är det fake?

Nej det er virkeligheden.

I Uppsala siger operationschefen: Hold jer væk fra mennesker:

https://www.berlingske.dk/europa/paaskeferien-presser-svenske-hospitaler-i-knae-hold-dig-vaek-fra-mennesker
Citera
2021-04-07, 14:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ok jag förstår. Jag läste bara referatet i artikeln och måste medge att jag inte hörde hela presskonferensen. Håller med om att det inte alls är bråttom med nedtrappning som smittspridningen ser ut nu. Kan dock tycka det är bra att ha en så specifik plan som möjligt i och med att smittspridningen gick ner dramatiskt under sommaren förra året. Vi får se om samma sak händer i år.
Ja, en särskild plan kanske kan behövas för sommaren så att det inte blir som förra året med restriktioner som kanske var i onödan.

Ett litet andningshål inför hösten 2021 kan ju vara välkommet.
Citera
Medlem
Citat:
Vad pysslar folk med. Hur kan det fortfarande dö 45 om dagen när alla äldre är vaccinerade. Håller de sig inte hemma. Alla på SÄRBO lär ju slutat dö i Corona. Så vem fan dör? Är det fake?

Det dör folk VARJE dag året runt oavsett om vi är i en pandemi eller inte, inget vi kan göra något åt eller bör lägga någon energi på, att ett antal av de kommer vara infekterade när de dör är förväntat och inte heller något vi varken kan eller bör lägga någon energi på.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Bra. Det var 360 i morse.

Jag tittade på C19.se och de verkar inte ha uppdaterat idag, ser jag nu..
Citera
2021-04-07, 14:20
Medlem
Hoppas siffrorna är på väg ner. På VGR presskonferens berättade dom att vi hade lägre siffror, men var mindre tester utförda och andelen positiva av testerna hade ökat. Så vet inte om detta beror på påsken eller om det verkligen är nedgång. Vårat sjukhus i Skaraborg öka 9st på en dag och det är ganska mkt här.
Citera
2021-04-07, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Nej det er virkeligheden.

I Uppsala siger operationschefen: Hold jer væk fra mennesker:

https://www.berlingske.dk/europa/paaskeferien-presser-svenske-hospitaler-i-knae-hold-dig-vaek-fra-mennesker
Fast folk dör väldigt sällan på IVA i Sverige.
Citera
2021-04-07, 14:22
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Okej, säger du det så litar jag på det.
Inte lätt att minnas alla turer.

Att någon hade koll på hur ett vaccin skulle fungera innan några studier på människor påbörjats har jag svårt att tro. Varför skulle man då ens göra studierna?

OM jag gissar lite så finns det och har funnits nära 100 vaccinkandidater och ett fåtal av dessa är nu i produktion.

Finns info om warp speed på wikipedia. Första nyheterna om warp speed var den 29 April. Väldigt bra tänkt när de drog igång för snart ett år sedan. Även om ingenting var säkert så planerades det efter ett tydligt mål.

According to the Department of Health and Human Services' fact sheet, the main stated goal of Operation Warp Speed was to "produce and deliver 300 million doses of safe and effective vaccines with the initial doses available by January 2021, as part of a broader strategy to accelerate the development, manufacturing, and distribution of COVID-19 vaccines, therapeutics, and diagnostics".[2]

Specific targets, as outlined in various media, included:

support pharmaceutical companies for R&D of seven different vaccine candidates simultaneously and certain therapeutic compounds[2]
support several vaccine manufacturers for rapid scale-up of manufacturing capacity[2]
support organization and facilitate simultaneous FDA review of Phase I-III clinical trials on several of the most promising vaccine candidates[2]
facilitate manufacturing vaccine candidates while they remain pre-approved during prefinal clinical research to prepare for rapid deployment, if proven to be safe and effective[2][17]
coordinate with the Department of Defense for vaccine supply, production, and deployment around the United States, and track every vaccine vial and the injection schedule for each American receiving a vaccination[2][18]
Citera
2021-04-07, 14:23
Medlem
Citat:

Det dör inte 45 om dagen - det dör runt 10-20 om dagen.

Långt från alla gamla är vaccinerade.

Senaste veckan har det avlidit 113 personer och 87 av dessa är över 70 år vilket blir runt 76%.

I början av året låg denna siffra på runt 95%.
Citera
2021-04-07, 14:23
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Det dör folk VARJE dag året runt oavsett om vi är i en pandemi eller inte, inget vi kan göra något åt eller bör lägga någon energi på, att ett antal av de kommer vara infekterade när de dör är förväntat och inte heller något vi varken kan eller bör lägga någon energi på.
Ja, vi borde kunna lägga ner sjukvården nästan helt och hållet.
Det är helt normalt att man dör så varför göra något alls.
Vården medför bara en massa kostnader för samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in