2021-04-07, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Om polisen/rättsystemet hade skött sina jobb, så hade de kriminella suttit i fängelse och blivit utvisade direkt efter avtjänade straff istället för att springa omkring på stureplan.

Det är där problemet ligger. Det är inte butikers jobb att kolla upp var deras kunder har fått sina pengar ifrån.

Gosse lille, du ska ha jävligt klart för dig att polisen troligen gör allt dom mäktar med mot gängen. Men om asen har mycket kontanter är det inte en bra sak att de kan utnyttjas i lyxbutiker.
Citera
2021-04-07, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Håller både med och inte. De kriminella kommer alltid att hitta kryphål. Försvinner kontanter helt ( vilket vi går till ), så kommer kortbedrägerier öka.

Jag vill inte bli loggad när jag måste köpa kaffe på kort.

Även om svenska kontanter försvinner helt (vilket jag verkligen hoppas att de aldrig gör), så tror jag inte att narkotikahandeln kommer sluta. De lär hitta sätt att genomföra transaktioner och tvätta pengar. Vi är med i EU så inget hindrar de kriminella att exempelvis ta betalt i Euro och tvätta pengarna i andra EU-länder.

Är själv också skeptisk till att myndigheter ska kunna följa varje steg och transaktion som man gör. Jag har inget att dölja och tycker inte att laglydiga personer som använder kontanter ska bli behandlade som potentiellt kriminella. Numera kan man knappt sätta in födelsedagspengen från mor- och farföräldrar utan att bevisa att sedlarna ej kommer från brottslig verksamhet.
Citera
2021-04-07, 12:08
Varför inte införa ett zonförbud för kriminella runt Stureplan?
https://www.expressen.se/nyheter/mod...bud-for-vissa/
Citera
2021-04-07, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Finns ingen anledning att LV & Co. inte ska vara kontantlösa butiker. Det är lätt att implementera, om de vill.

Dessutom rätt logiskt. Om en sådan här lyxbutik tar emot ett par köp som uppnår hundra tusen SEK från de små svartmuskiga köparna så kan ju samma blattar enkelt sätta på sig en balaclava och råna stället. Dubbel vinst för blatten.

Jag skulle snarare tro att blattarna, genom hot, mutning eller vänskapsband, sett till att bli bundis med ägaren till ställena. I dagens samhälle där det, som många redan påpekat, knappt går att handla med kontanter på en oerhörd massa ställen förstår jag inte varför butiker av denna sort skulle tillåta kontantköp, när det garanterat knappt finns någon med vita pengar som köper sådan dyr skit för kontanter.

Hela jävla samhället är genomruttet och korrupt. Fan ta Sverige på alla möjliga och omöjliga sätt.
Citera
2021-04-07, 12:26
Medlem
Jag känner en langare som samlar på Daniel Wellington klockor och dessuton brukar han handla mjölk och flingor på Konsum. kontant..ska snuten sätta press på Ur&Penn och Konsum nu?
När i helvete blev det pengatvätt om man betalar cash?
Man skulle kunna tro att dom svenska storbankerna skulle vara på löpsedlar med tanke på att dom åker dit gång på gång för moneylaundry och fått böter på miljarder.. MILJARDER alltså!
Citera
2021-04-07, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Haha, fatta vilket rabalder. Lyxaffären skulle kaosas sönder och alla turister och fina folket skulle få höra skällsord och uppleva en aggressivitet de inte ens visste existerade. Nä, så kan vi inte ha det.

Jag tänkte mest på att vi kommer att få se en rad anmälningar om etnisk diskriminering till DO (Diskrimineringsombudsmannen) och stora rubriker i alla tidningar. Kanske ett Uppdrag Granskning också
Citera
2021-04-07, 12:55
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag minns att du kommenterade min tråd där jag frågade mig om det var rätt av polisen att visitera folk utan brottsmisstanke enbart pga att dom hade mjukiskläder och då svarade du enligt nedan:

(FB) Högern (och polisens) intolerans mot mjukiskläder.

Varför ställer du dig inte samma fråga nu, varför man frivilligt väljer att betala med kontanter om man har andra val som inte gör att man betraktas som en kriminell?

Det är inte kriminellt att ha mjukiskläder heller. Varför ska inte polisen även skita i hur man är klädd? Varför ska man inte kunna gå ut i vilka kläder man vill utan att staten övervakar?

Tror du det är större chans att man är kriminell om man bär mjukiskläder än om man står inne i en butik på Biblioteksgatan med en rulle sedlar i fickan och köper en handväska för 40.000:-?

Avslöjar inte störa mängder kontanter mer om en person och är träffsäkrare i jakt på kriminella än att misstänka alla som bär mjukiskläder?

Jag tycker du argumenterar emot dig själv lite grann här, det skulle vara intressant att höra hur du resonerar.
Förstår inte vad det har med saken att göra jag vill inte att banken ska veta vad jag köper

Vill kunna göra transaktioner utan mellanhänder, endast köpare o säljare
Polisen hotar det nu.

Mjukisbyxor är kanske det osexigaste som finns jag vet att det inte är kriminellt men frågan är om det kanske borde vara det
Citera
2021-04-07, 13:03
Medlem
feemaxxxs avatar
Butikerna är där för att sälja saker, mot kort eller kontanter godkända av sverige som giltigt betalningsmedel. Det kan inte vara butikens uppgift att kontrollera om pengar är svarta eller inte.

Det skulle innebära att ärliga kunder som blir drabbade blir förbannande. Kriminella babbar blir förolämpade och väntar utanför butiken vid stängningsdags.

Sedan blir det med säkerhet en och annan snyftartikel "Rasistshock: Läkaren Achmed ville köpa klocka och blev behandlad som kriminell"

Det är rättväsendets uppgift att stoppa pengarna innan dessa når avskummen.
Citera
2021-04-07, 13:47
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Det kan du hoppa upp och sätta dig på. Dom är eller var under utredning.

Man kan ju rätt lätt misstänka momsbedrägeri samt att dom gråhandlar Rolex genom bulvaner. Listar 90 lock och har marknadsvärde 180' begagnad... Rätt lockande med "lite" svarta kulor vid sidan av.
Citera
2021-04-07, 14:07
Medlem
Det skulle inte hjälpa med kontantlöshet. Det de gör är att köpa en exklusiv och dyr vara för säg 30.000:- som de betalar med kort. Sen vill de returnera den och ha återbetalning. Då sätts återbetalningen in på ett annat konto än det som betalades med. Butikerna är medvetna om detta.
Citera
2021-04-07, 15:05
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontan
Det skulle inte hjälpa med kontantlöshet. Det de gör är att köpa en exklusiv och dyr vara för säg 30.000:- som de betalar med kort. Sen vill de returnera den och ha återbetalning. Då sätts återbetalningen in på ett annat konto än det som betalades med. Butikerna är medvetna om detta.

Det är de säkert, vet i alla fall en kedja där de kräver att samma kort som det handlades med även ska användas när det ska göras en retur. Vet dock inte om butikerna får göra så?
Senast redigerad av halaltarzan 2021-04-07 kl. 15:08.
Citera
2021-04-07, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Det är de säkert, vet i alla fall en kedja där de kräver att samma kort som det handlades med även ska användas när det ska göras en retur. Vet dock inte om butikerna får göra så?

Det får de. Finansinspektionen har uppmanat bankerna till det. Alla kort är ju kopplade till en bank som måste följa finansinspektionens direktiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in