2021-04-07, 11:49
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
60% av alla över 18 år.

Det har avstannat lite sedan EU började stjäla vaccin.

EDIT:
Moderna har börjat administreras idag. Men det är lite brist på vaccin just nu - det varnade man för när EU började med sina kriminella maffiametoder.

Vaccinerna gör mer nytta i EU så bra att man inte låter AZ komma undan o skeppa till UK som inte har så stor dödlighet nu.
Citera
2021-04-07, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så kan man tänka såklart.
Särskilt om man inte bryr sig ifall man blir en del av en smittkedja som leder till att några i riskgruppen blir allvarligt sjuka.
Bara man klarar sig själv så.

Varför håller du inte käften?

Som vaccinerad smittar du själv din idiot.

Mitt enda svar då jag är så djävla less på din självgoda sort.
Citera
2021-04-07, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Vad är det för skillnad på vanligt munskydd pch n95?

Om en person har vanligt munskydd så är risken att bli smittad 64% i gemensamt rum i 5 timmar.

Medans med n95 är risken endast 3%

Enligt en studie. Varför vad är skillnaden?

Googla. En N95 (FFP2 i Sverige och europa) är gjord för att skydda bäraren. Den är alltså skapad med syfte att filtrera det du andas in. Och ut. FFP3 skyddar ännu bättre.

Ett "vanligt munskydd", som är betydligt billigare, är inte gjorda eller tänkta för att filtrera det du andas in. De är gjorda för att inte spott, saliv, slem när du hostar mm ska flyga ut och träffa andra. Droppar alltså. De är inte gjorda för något annat. Att de sen kanske lyckas filtfrera lite aerosol eller annat är bara positiv, men det är inte det de är gjorda för.
Citera
2021-04-07, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
En ganska stor del av detta beror ju på demografin.

I Stockholm är 4% över 80 år.

På Gotland är 6,5% över 80 år.

Gotland har mer än 60% fler över 80 år sett till andel av befolkningen.

Det är knappast demografin som är avgörande utan inkompetensen hos vaccinansvariga i Region Stockholm med Magnus Thyberg i spetsen och det är därför ingen slump att regionen ligger sist i landet med utförda vaccinationer.
Citera
2021-04-07, 11:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Håller helt med dig. Vi anpassade oss mer än vad Tegnell tyckte var nödvändigt.
Se på Skåne som klarat sig ganska bra. Jag tror att många i Skåne lyssnade mer på de glasklara restriktionerna i Danmark än de som kom ifrån Tegnell i Stockholm.

Tegnell har inte gjort ett bra jobb. Han bara haft tur. Det kunde blivit sju resor värre.

Bland vänner o bekanta märkte jag en tydlig effekt av att bli oroliga pga Tegnells vilja att smitta ner alla.

Ja som du säger så begränsade många umgänget enligt dansk modell.

Anti-Tegnell effekten ska inte underskattas.
Citera
2021-04-07, 11:53
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vaccinerna gör mer nytta i EU så bra att man inte låter AZ komma undan o skeppa till UK som inte har så stor dödlighet nu.
Ja, de gör alla en tjänst - så kan det naturligtvis tyckas. De gör säkert det.
Citera
2021-04-07, 11:54
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Skillnaden är att Tegnell eftersträvade stor allmän spridning i syfte att nå flockimmunitet men misslyckades mot att andra länder försökte minska spridningen men misslyckades.

Sverige har alltså klarat sig förvånansvärt bra trots Tegnell o inte tack vara honom.

Att smittspridningen i Sverige blev begränsad trots försöken från fohm är intressant. Kan ju bero på att folk gjorde betydligt mer begränsningar i sina sociala kontakter än vad myndigheterna krävde.
Precis så!
Fast man hade "alla fel" blev det inte så illa tack vare att folk tänker själva och att viruset trots allt inte är så farligt utanför riskgrupperna och inte drabbar unga så hårt. Någon man inte visste när man beslutade sig för att satsa på flockimmunitet genom "lagom" smittspridning.
Citera
2021-04-07, 11:54
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Du har gått på någon form av medial/nationell propaganda.

UK har inte stoppat någon export av vaccin.
Trams. Inte en vaccindos som producerats i UK har lämnat landet. Britterna får skylla sig själv när dom jävlas med EU som har mycket större produktionskapacitet.

"Mrs von der Leyen says 41 million vaccine doses have been exported from the EU to 33 countries in six weeks.
More than 10 million of them have gone to the UK."

"There has been no public announcement of any vaccine exports from the UK, and no evidence that any have taken place."

https://www.bbc.com/news/45877605
Citera
2021-04-07, 11:55
Medlem
Citat:
Du har gått på någon form av medial/nationell propaganda.

UK har inte stoppat någon export av vaccin.

Astra får inte exportera vaccin förens leveranserna till Uk är färdiga = stopp av export av vaccin.
Hur många doser av pfizers vaccin hade ni haft om eu hade stoppat export av vaccin på samma sätt?
Citera
2021-04-07, 11:56
Medlem
”De äldre har prioriterat annat i påsk” var vaccinationssamordnaren Magnus Thybergs förklaring till ett överflöd av lediga vaccinationstider.

https://www.dn.se/sthlm/pro-kritiskt-mot-pastaende-om-att-aldre-gjorde-annat-i-pask-an-att-vaccinera-sig/#article-6MAJUfCQ85ob61kmZndFnF:~:text=Stockolms%20vaccinat ionssamordnare%20Magnus%20Thyberg%20f%C3% B6rklarade%20situationen,tider%E2%80%9D%20i%20en%2 0intervju%20med%20SVT.
Citera
2021-04-07, 11:57
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Varför håller du inte käften?
Varför skulle jag?

Citat:
Som vaccinerad smittar du själv din idiot.
Jag är varken vaccinerad eller en idiot.

Citat:
Mitt enda svar då jag är så djävla less på din självgoda sort.
Jag är rätt less på alla som bara tänker på sig själva också.
*edit Om alla under 80 tänker som du så får vi leva med detta virus "för evigt".
Senast redigerad av DikT 2021-04-07 kl. 12:00.
Citera
2021-04-07, 11:59
Medlem
Citat:
60% av alla över 18 år.

Det har avstannat lite sedan EU började stjäla vaccin.

EDIT:
Moderna har börjat administreras idag. Men det är lite brist på vaccin just nu - det varnade man för när EU började med sina kriminella maffiametoder.

Er det ikke primært, fordi Indien er begyndt at bruge deres doser internt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in