2021-04-07, 08:16
Medlem
glowniggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
I princip penningtvätt.
Vilket innebär att kriminella köper exklusiva märkesvaror som de sedan kan omvandla till pengar.
Vad man gör åt detta är väl att hela samhället redan är på väg att bli kontantlöst.
Och ingen tror att de kommer att använda andra betalningsmedel när pappa staten tar bort kontanter...
Citera
2021-04-07, 08:49
Medlem
Jo det finns det! Pengar är ett legitimt betalmedel och du ska kunna köpa vad du vill med det.
Polisen kan spana på annat sätt. Annars kan vi alla lika gärna flytta till Kina och bli övervakade ordentligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Finns ingen anledning att LV & Co. inte ska vara kontantlösa butiker. Det är lätt att implementera, om de vill.
Citera
2021-04-07, 08:57
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dieselm
Skulle mehmet senare vid en poliskontroll bli förfrågad om hur han finansierat sin nya rolexklocka så räcker det INTE med att visa ett kontoutdrag på att han köpt minsann den med pengar som fanns på banken. Mehmet kommer givetvis bli ifrågasatt var pengarna på banken kommer ifrån, eftersom han har 0 i inkomst. Hänvisar mehmet till Åkes överföring så kommer det leda till att han blir vidare frågad vart pengarna som han köpte bilen från första början kommer ifrån. Eftersom att mehmet nolltaxerar så kommer rolexklockan beslagtas om han inte hostar upp en rimlig förklaring.

Påstår inte att du har fel, men jag undrar hur många led berörda myndigheter verkligen gräver bakåt, särskilt när det gäller "Mehmet" ("Åke" däremot är det fritt fram att köra upp blåslampan i röven på). I teorin ska man ju hålla på och nysta tills man hittar en vit tjänsteinkomst eller inkomst av kapital. Fast jag får intrycket av att det räcker att köpa och sälja samma bil hos Mustafa inom en vecka och så är saken biff. Jag tänker bland annat på ett fall med en notorisk bilinbrottstjuv med hundratals brott på sin CV som lyckas sätta in förtjänsterna på banken med ursäkten "jag har sålt ett hus i mitt hemland" (han var jugge för övrigt) utan att uppvisa minsta bevis på att det verkligen var så.
Citera
2021-04-07, 09:10
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Det är mycket riktigt Polisens jobb att sätta dit folk för narkotikasmuggling/handel och det är klart att det vore diskreminering att porta folk baserat på hudfärg eller var de bor. Men ingen har föreslagit något sådant, eller hur? Det handlar snarare om uppenbart svarta pengar. För som sagt, ingen unge från Tensta langar fram 10k i skrynkliga hundralappar för att köpa märkesplagg om det inte kommer av knarkhandel. Tror du annat så är du helt enkelt korkad.

Polisen kan dock bara klaga till pressen i de fall de ser kända narkotikasmugglare köpa Gucciväskor för sina knarkpengar regelbundet. Där kan de, som du säger, inte ingripa (tyvärr). Du tycker det är bra, av någon anledning.

Det är liksom förutsatt att det kostar pengar att tvätta pengar. Det kan vara allmänbildande för dig att se en TV-serie som Breaking Bad eller ännu hellre The Wire, om du inte orkar med att läsa in dig på ämnet själv. Förena nytta med nöje.

För din kännedom så sker "riktig penningtvätt" (inte principiell penningtvätt som idet här fallet ) till så att ett "tvätteri" (företag som är lierat med de kriminella eller ingår in verksamheten/klanen/gänget) tar emot svarta pengar och delar ut vita pengar. Som jag skrev innan så är detta inte gratis utan du kanske levererar 1000 kr knarkpengar och får ut 800 rena kronor som Tensta-gangster om det hela inte är en del av en större organisation (vilket det ofta är). Pizzerian trycker in i kassan att det har handlats en massa cappriciosa och pizzabagaren lägger en massa pengar i kassan, som kommer från svärsonen som säljer knark. Ur företaget plockar han vita pengar som han ger till svärsonen som "lön" då han är "anställd" på pizzerian, med vilka han sedan kan köpa bilar etc till familjen. Livet leker för familjen Hassan och skattmasen (och det svenska folket som bekostar familjen Hassans vård och pension) får inte ett öre.

Här är det samma sak fast de rakt av köper gods av "ovetande" butikskedjor, gods som de sedan använder som slutkund. De har alltså gods (varor, kläder, smycken etc) som de kan använda som om de köpt dem med lagliga pengar. De har alltså tvättat sina svarta pengar som de inte gärna kan sätta in på banken eller använda på något annat vis (investeringar, skicka till familjen i hemlandet (annat än genom direkta brev) osv).

Polisen vill gärna stoppa även detta sätt att använda svarta pengar.

Hoppas du och andra förstår vad det hela handlar om nu när jag förklarat det hela så pass ingående.

Hur ser man på en person om denne kommer från Tensta?

Skrynkliga sedlar är ditt eget påhitt. Om Ali betalar i sedlar som inte är skrynkliga så är det lugnt?

Narkotikasmuggling är ett lagbrott. Om polisen vet att en person smugglar narkotika får de gripa honom.
Citera
2021-04-07, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medlemlos
Rob Engström fick väl skit angående alla klockor som köps där med kontanta medel?

https://www.dn.se/ekonomi/kunglig-ho...-penningtvatt/

https://www.lansstyrelsen.se/downloa...3%B6m%20AB.pdf

Företaget misstänks nu ha utnyttjats av tungt kriminella för penningtvätt. De har nämligen tillåtit kunder att köpa dyrbara klockor mot kontant betalning. Länsstyrelsen i Stockholms län kräver därför bolaget på en sanktionsavgift om 8,5 miljoner kronor. Bolaget har överklagat beslutet.

Ja, om verksamheten omfattas av penningtvättslagen och är registrerad i Bolagverkets penningtvättsregister har företaget en skyldighet kontrollera kunder som betalar stora belopp kontant. Jag vet inte om eller i så fall vilka exklusiva klädaffärer som finns med i penningtvättsregistret, men det finns säkerligen klädbutiker som säljer dyra kläder och inte finns med i registret. 5 000 euro är gränsen på kontanta transaktioner, enskilda eller sammankopplade, för att omfattas av penningtvättslagen.

Jag tycker åtminstone att man ska kunna gå och köpa kläder för 10 000 kr kontant utan att behöva genomgå en bakgrundskontroll och redovisa sina inkomster. Det skulle ändå vara verkningslöst eftersom de kriminella bara skulle rekrytera personer i bekantskapskretsen som har ett jobb och dessa handlar åt dem istället.

Nej, istället för att inskränka på laglydiga personers friheter och rättigheter ytterligare bör polisen samt resten av rättsväsendet göra sitt jobb bättre med att lagföra, fängsla och utvisa kriminella. Om det kräver mer resurser till rättsväsendet bör det få mer resurser, men att försöka lägga över ansvar på klädaffärer för att de accepterar sedlar utfärdade av Riksbanken som betalmedel är bara löjligt.
Senast redigerad av Aquarius9292 2021-04-07 kl. 10:17.
Citera
2021-04-07, 10:50
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Påstår inte att du har fel, men jag undrar hur många led berörda myndigheter verkligen gräver bakåt, särskilt när det gäller "Mehmet" ("Åke" däremot är det fritt fram att köra upp blåslampan i röven på). I teorin ska man ju hålla på och nysta tills man hittar en vit tjänsteinkomst eller inkomst av kapital. Fast jag får intrycket av att det räcker att köpa och sälja samma bil hos Mustafa inom en vecka och så är saken biff. Jag tänker bland annat på ett fall med en notorisk bilinbrottstjuv med hundratals brott på sin CV som lyckas sätta in förtjänsterna på banken med ursäkten "jag har sålt ett hus i mitt hemland" (han var jugge för övrigt) utan att uppvisa minsta bevis på att det verkligen var så.
Va? När var det här?

Jag fick inte ens sätta in 8000 kr som jag fått för en såld vara.
Citera
2021-04-07, 10:54
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
"Samtidigt finns det företag som underlättar för kriminella att leva ett liv i lyx och flärd. Enligt narkotikapolisen Lennart Karlsson bedrivs det i princip penningtvätt i lyxbutikerna runt Stureplan."

Citatet är från innehållsbeskrivningen av dagens avsnitt av Veckans brott i SVT. Vad bör göras åt detta?

Lägga ner skitprogram som Veckans brott, där allt och alla får spekulera fritt?
Alla försöker överträffa varandra med fantasifulla metoder hur man ska stoppa brottsligheten, problemet är väl bara att de flesta ideerna drabbar den stora majoriteten hederliga medborgare.
Citera
2021-04-07, 10:58
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquarius9292
Ja, om verksamheten omfattas av penningtvättslagen och är registrerad i Bolagverkets penningtvättsregister har företaget en skyldighet kontrollera kunder som betalar stora belopp kontant. Jag vet inte om eller i så fall vilka exklusiva klädaffärer som finns med i penningtvättsregistret, men det finns säkerligen klädbutiker som säljer dyra kläder och inte finns med i registret. 5 000 euro är gränsen på kontanta transaktioner, enskilda eller sammankopplade, för att omfattas av penningtvättslagen.

Jag tycker åtminstone att man ska kunna gå och köpa kläder för 10 000 kr kontant utan att behöva genomgå en bakgrundskontroll och redovisa sina inkomster. Det skulle ändå vara verkningslöst eftersom de kriminella bara skulle rekrytera personer i bekantskapskretsen som har ett jobb och dessa handlar åt dem istället.

Nej, istället för att inskränka på laglydiga personers friheter och rättigheter ytterligare bör polisen samt resten av rättsväsendet göra sitt jobb bättre med att lagföra, fängsla och utvisa kriminella. Om det kräver mer resurser till rättsväsendet bör det få mer resurser, men att försöka lägga över ansvar på klädaffärer för att de accepterar sedlar utfärdade av Riksbanken som betalmedel är bara löjligt.

Håller både med och inte. De kriminella kommer alltid att hitta kryphål. Försvinner kontanter helt ( vilket vi går till ), så kommer kortbedrägerier öka.

Jag vill inte bli loggad när jag måste köpa kaffe på kort.
Citera
2021-04-07, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
"Samtidigt finns det företag som underlättar för kriminella att leva ett liv i lyx och flärd. Enligt narkotikapolisen Lennart Karlsson bedrivs det i princip penningtvätt i lyxbutikerna runt Stureplan."

Citatet är från innehållsbeskrivningen av dagens avsnitt av Veckans brott i SVT. Vad bör göras åt detta?

Fint sätt av polisen att skuldbelägga någon annan
Citera
2021-04-07, 11:41
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Finns det ingen övre gräns för kontantbetalning?

Kan man gå in hos en bilnasare och pynta typ en vit BMW för 1500 500 lappar no questions asked? Typisk gangsterbil f.ö.

Kan man köpa en villa för en sportbag full med sedlar?

Om så är fallet borde det gå lika bra på stureplan, om inte borde de ju följa samma regler.
Citera
2021-04-07, 11:49
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Det är inte butikers jobb att kolla upp var deras kunder har fått sina pengar ifrån.
Jo, det är enligt lag faktiskt det.

Såg inslaget och det var jävligt slappt på kontrollfronten i de allra flesta butiker. På ett ställe handlade det om en handväska för 28 papp och på frågan om det var ok att köpa flera stycken kontant så bara "jaja, det går bra".
Citera
2021-04-07, 11:50
Medlem
KuReLuBs avatar
Ett taffligt försök till att flytta fokus från det riktiga problemet. Polisens uppgift är att upprätthålla lag och ordning.

Är det inte rikemansbarnens köp av knark så är det Stureplansbutikernas fel. Alltid någon annan.

När kommer uttalanden om att sociala medier föder den hjärndöda stekar wannabee livsstilen så det är deras fel ett visst klientel blir och är kriminella?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in