2021-03-25, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
Dom ska inte anmäla dig och borde inte be dig trappa ner genom att köpa svart om inte hota med mer anmälan, du borde sluta gå till läkaren, uppsök privat klinik istället då dom uppenbart inte har någon avsikt att hjälpa dig där du är nu.
Sa exakt hur jag känner att jag går dit under hot för att få behålla mitt körkort. När jag ansökt och bett om hjälp på egen hand
Plus att min ordinarie läkare skrev remiss till laro. Vill skriva vilken mottagning. Kan pma dig. Ska ringa en privat klinik imorgon om jag fattar mod, är ändå ledig från jobb imon. Hur hade ni uttryckt er? Jag är så dålig på att få fram allt det där viktiga. Många läkare har inte förstått hur allvarliga mina problem med mående har varit fören det nästan va för sent... Nu svävar jag iväg, sorry 😊 får klura på det om inte ni kommer med några kloka tips. Var i landet bor du? Ta k snälla för ni svarar, peppar o stöttar. Mvh s
Citera
2021-03-25, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Det du berättar låter helt sjukt, man blir fortfarande förvånad över hur det kan gå till så här idag, då reglerna för att få inkluderas i LARO reviderats betydligt.

Var någonstans i landet, på vilken LARO-mottagning, ansökte du? Du borde berätta vilken mottagning det rör sig om i tråden så att ingen annan begår samma misstag och ansöker där. Det luktar dock landsting lång väg. De privata mottagningarna brukar vara "snällare" med att bevilja LARO, då det innebär mer pengar och omsättning för deras del. De tjänar ju pengar på varje person som går på behandling på mottagningen.

Testa att lägga in dig på avgiftning akut istället. Då får du i regel sub i nedtrappningsschema som brukar vara klart på 5-7 dagar. Nu för tiden, då de lagt ner många regelrätta avgiftningar, kan du behöva gå till en så kallad psykiatrisk intensivvårdsavdelning (PIVA). Det är inte optimalt att som missbrukare behöva avgiftas tillsammans med svårt psykiskt sjuka, men det är ofta det alternativ som finns tillgängligt.

Jag kan bara tala utifrån mina egna erfarenheter, och jag har i alla fall blivit avgiftad enligt regelboken med sub. Så försök med det.
Ja antingen får det blir en veckas avgiftning inneliggande eller om jag får tag i den mottagningen som jag blev tipsad av ett team i Malmö. Eller läkarwn gav mig två förslag ställen som jag kunde ringa till. Så imorgon ska jag ta tag i detta. Måste innan jag äta upp hela jag. Vill inte förlora jobb och körkort. Vad är det viktiga att få fram? Typ hur länge man har hållt på? Ska man överdriva....? Är väldigt trött ikväll, vaknade kl 4 🤣 sov så gott alla i tråden och stort tack till er som svarat och försöker hjälpa mig. Ni är guld värda.
Citera
2021-03-25, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bamboom666
Sa exakt hur jag känner att jag går dit under hot för att få behålla mitt körkort. När jag ansökt och bett om hjälp på egen hand
Plus att min ordinarie läkare skrev remiss till laro. Vill skriva vilken mottagning. Kan pma dig. Ska ringa en privat klinik imorgon om jag fattar mod, är ändå ledig från jobb imon. Hur hade ni uttryckt er? Jag är så dålig på att få fram allt det där viktiga. Många läkare har inte förstått hur allvarliga mina problem med mående har varit fören det nästan va för sent... Nu svävar jag iväg, sorry 😊 får klura på det om inte ni kommer med några kloka tips. Var i landet bor du? Ta k snälla för ni svarar, peppar o stöttar. Mvh s
Till den privata kliniken kan du uttrycka dig precis hur det är, t.ex. att du har försökt att sluta med ditt opiat bruk/missbruk, hur än du ser på det, men att du inte har förmågan att sluta samt nämn hur länge du hållt på, men säg såklart allt med trevlig ton och på ditt eget sätt, säg att du ser det som en sista utväg speciellt för att du vill få ditt förhållande med ditt barn att fungera.

En privat klinik får betalt av landstinget för varje person som går där samt varje möte/dag du far dit, så dom är mycket mer välkomnande än en öppen klinik och dom lyssnar oftast på vad du tycker och känner för att behålla dig i sin klinik.

Jag bor inte i Sverige just nu, far fram och tillbak oftast, dock går jag inte i LARO för den delen, är helt ren förutom dom smärtstillande jag går på endast för smärta.

Men LARO ska du verkligen se som en sista utväg, tar en jävla viljekraft att ta sig därifrån om det är något man funderat på, dock så behöver vissa det och då du verkar ha ett fungerande liv som hade varit onödigt att kasta bort så verkar det vara lämpligt för dig, om det är någonting annat mer privat du vill diskutera är det bara skicka PM eller liknande, lycka till!
Citera
2021-03-25, 21:57
Medlem
Citat:
Ja antingen får det blir en veckas avgiftning inneliggande eller om jag får tag i den mottagningen som jag blev tipsad av ett team i Malmö. Eller läkarwn gav mig två förslag ställen som jag kunde ringa till. Så imorgon ska jag ta tag i detta. Måste innan jag äta upp hela jag. Vill inte förlora jobb och körkort. Vad är det viktiga att få fram? Typ hur länge man har hållt på? Ska man överdriva....? Är väldigt trött ikväll, vaknade kl 4 🤣 sov så gott alla i tråden och stort tack till er som svarat och försöker hjälpa mig. Ni är guld värda.
Är det primärt mot smärta du måste ha det eller är det för att du inte får något alls gjort annars?
Om det är för smärta kan du ha turen att få remiss till en smärtklinik och få korrekt dosering med t.ex. oxy eller liknande istället för bup eller metadon, då enligt min mening bup har för mild smärtlindring för mig iallafall, och metadon sänker testosteronet för mycket, dock är det ett mindre problem desto äldre man blir (om du nu är man, antog bara det).
Om du vill stå på metadon skulle jag rekommendera dig att försöka få levo-metadon (levopidon) för betydligt mindre biverkningar.

Nämn hur länge du hållt på om dom frågar detta, nämn dock också att du alltid haft ett funktionerande liv medans du brukat och det är när har försökt slutat du blir apatisk eller liknande och ditt liv blir kaos.
Citera
2021-03-26, 00:08
Medlem
Veniconess avatar
Citat:

Det viktigaste att få fram är att du är gravt opiatberoende sedan många år och inte har förmågan att sluta. Du har ju missbrukat i 15 år enligt vad du har skrivit, då är det inte någon tvekan om att du behöver substitutionsbehandling. Säg att det är det enda alternativet för dig, att om du inte får substitutionsbehandling så kommer du att börja injicera heroin. Men var hela tiden vänlig i telefon och se till att inte låta alltför "desperat", även om du måste framhålla att läget är allvarligt.
Citera
2021-03-26, 17:08
Medlem
Är bara så trött och deppig vissa dagar. ibland har jag bara lust att säga till dom att jag tagit eller vill ta återfall ibland
Citera
2021-03-26, 17:18
Medlem
hur hanterar ni andra det när ni får extremt sug på droger? speciellt det ni var beroende av innan
Citera
2021-03-28, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillz1990
Är bara så trött och deppig vissa dagar. ibland har jag bara lust att säga till dom att jag tagit eller vill ta återfall ibland
Vad är det du får sug efter? Om det är opiater då borde du höja din dos eller byta till metadon/levometadon om inte subben dämpar det nog mycket.

När du väl får sug efter droger så ska du stimulera hjärnan med något, t.ex. gå ut och gå/springa, spela datorspel, se film som du är intresserad av eller liknande, så länge du stimulerar hjärnan med något annat så kommer suget försvinna, om din medicinering är nog bra.
Citera
2021-04-05, 14:51
Medlem
En fråga angående läma urinprov, som nu när det här varit stängt och min mottagning öppnar i morgon så ska jag ju lämna prov då, men kan jag komma dit och säga typ "sorry jag höll på att pissa på mig på bussen och var tvungen att gå på toa direkt när jag klev av så kommer inte kunna lämna nu, kan jag lämna i morgon istället?" Brukar dom gå med på en sån sak?
Citera
2021-04-06, 15:28
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-bend
En fråga angående läma urinprov, som nu när det här varit stängt och min mottagning öppnar i morgon så ska jag ju lämna prov då, men kan jag komma dit och säga typ "sorry jag höll på att pissa på mig på bussen och var tvungen att gå på toa direkt när jag klev av så kommer inte kunna lämna nu, kan jag lämna i morgon istället?" Brukar dom gå med på en sån sak?

På min mottagning tar de ibland salivprov om man absolut inte kan pissa. Annars kan det hända att de ber en sitta kvar ett tag tills man kan pissa, och låta en dricka en massa kaffe eller vatten för att det ska gå att lämna ett prov. Fördelen med salivprov är ju att spårtiden är mycket kortare än vid urinprov, på opiater cirka ett dygn vid salivprov jämfört med upp till fyra dygn vid urinprov. Samt att det dröjer en vecka innan mottagningen får svar, då de måste skicka iväg provet på analys. Så även om man skulle råka vara positiv har man en vecka på sig att tänka ut en riktigt bra förklaring.

Det kan hända att de låter dig vänta en dag, jag vet ju inte vilka rutiner just din mottagning kör med, men förvänta dig att de vill att du stannar kvar ett tag och försöker lämna ett prov lite senare.

EDIT: Såg att du ville ha ett svar inför idag, dvs. igår, men det kan alltid vara någon annan som undrar samma sak, så jag låter mitt svar stå kvar.
Senast redigerad av Venicones 2021-04-06 kl. 15:33.
Citera
2021-04-06, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
På min mottagning tar de ibland salivprov om man absolut inte kan pissa. Annars kan det hända att de ber en sitta kvar ett tag tills man kan pissa, och låta en dricka en massa kaffe eller vatten för att det ska gå att lämna ett prov. Fördelen med salivprov är ju att spårtiden är mycket kortare än vid urinprov, på opiater cirka ett dygn vid salivprov jämfört med upp till fyra dygn vid urinprov. Samt att det dröjer en vecka innan mottagningen får svar, då de måste skicka iväg provet på analys. Så även om man skulle råka vara positiv har man en vecka på sig att tänka ut en riktigt bra förklaring.

Det kan hända att de låter dig vänta en dag, jag vet ju inte vilka rutiner just din mottagning kör med, men förvänta dig att de vill att du stannar kvar ett tag och försöker lämna ett prov lite senare.

EDIT: Såg att du ville ha ett svar inför idag, dvs. igår, men det kan alltid vara någon annan som undrar samma sak, så jag låter mitt svar stå kvar.

Frågade bara min sjuksyster om jag kunde lämna i morgon istället för jag var tvungen att pissa direkt när jag gick av bussen och hon sa "Ja självklart det är inga problem" så får lämna i morgon istället. Min syster jag har är verkligen kanon. Fick med mig hem för torsdag-måndag så Tog en sil i torsdag och lämnar i morgon det är 6 dagar det måste vara lugnt då tycker jag.
Citera
2021-04-07, 05:45
Medlem
Hej på er kära vänner. Jag har haft suboxone i sisådär 11 månader. Större delen av tiden så va jag på ett behandlingshem, suben funkande bra i början förutom migränanfallen jag fick. Misstänker att det är pga naloxonet.

Men i alla fall, nu har jag kommit hem till hemmaplan igen och bor i en träningslägenhet. Jag går hos min lokala beroendemottagning och jag tycker inte att dom behandlar mig schysst. Känns mer som dom vill sätta dit mig, ger mig bara halvdos om jag missat en dag för jag har sån jävla ångest vissa dagar att jag inte ens orkar kliva upp ur sängen. Och jag känner att suben är fel medicin för mig. Jag funderar på klippa den helt.

Och helt ärligt. Har insett mer nu senaste tiden sen jag kom hem att jag klarar inte av att leva ett helt snustorrt liv. Och pengarna jag får av SOC räcker till hyran, sen MÅSTE jag lägga resten på mat annars har jag inte mat för en hel månad.Och har fler räkningar än hyran att casha in. Så gamla livsstilen, ptja den är typ omöjlig att bryta. Fick inte ens cash till ett busskort. Jaja, att jag fallit tillbaka i gamla livsmönster var inget jag önskade från början men insett det nu mest sista tiden att jag är den jag är och att leva helt nykter med suben klarar jag bara inte av, jag skulle ljuga om jag sa något annat. Plus att ekomoniskt är det en omöjlighet.

Men, till min fråga. Dom vill ha blodprover av mig var tredje månad. Kollar dom endast upp leverstatus osv då eller kollar dom även efter droger i blodet? För mina pissprover e gröna. Men tänkte om nån visste om dom kollar efter droger även i blodet. Mvh MrYo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in