2021-04-06, 01:49
Medlem
Såg att +61N kan vara svårt för plantor (earlies) men hur stor är skillnaden på tex 60N och neråt? Blir det mycket bättre för de våra plantor?
Citera
2021-04-06, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Har du tänkt gräva gropar i marken så är det bra om du häller lecakulor i botten av gropen. Viktigt med dränering.

1. Se till att du har skydd mot rådjur/insekter
2. Besök bara plantorna få gånger, och under tider på dygnet då ingen kan se att du går dit.

Utomhusodling är superkul!

Besök på natten?
Citera
2021-04-06, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekhorn
Såg att +61N kan vara svårt för plantor (earlies) men hur stor är skillnaden på tex 60N och neråt? Blir det mycket bättre för de våra plantor?

Det där med breddgrader är inte hugget i sten. Du har ju Monk frön HFH som är den snabbaste early och ska kunna odlas upp till 64N. Inte stor skillnad på 60 eller 61. Fanns ju förut den där Northern sun från soviet finland seeds men den är slut. Såg att någon odlat northern sun på 63N. Odlar du på 61N så får du välja en early som är lite snabbare. Du kanske inte ska välja en early som blir klar i oktober i Danmark. Kolla Tanska seeds på nordic genetics. Han har någon Nepal sort som med största sannolikhet funkar fint hos dig.
Citera
2021-04-06, 09:40
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Skydda mot rådjur är jävligt viktigt. Dom jävlarna har tagit en del av mina plantor. Nackdelen med nät är att det syns från långt håll och det blir svårt att kamouflera plantorna. Ska man ha nät så måste det vara en spot som är låååångt in i skogen och där risken är låg att något passerar.

Vissa har inga problem med djur och isf är det onödigt med nät.

Borde inte sån där habanerospray funka mot rådjur också? Visst dom kanske tar sig en tugga eller två innan de märker av att men sen skuttar dom väl förhoppningsvis åt helvete. Det och koppartejp runt stammen och sen borde man klara sig?
Citera
2021-04-06, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asensgammaldags
Borde inte sån där habanerospray funka mot rådjur också? Visst dom kanske tar sig en tugga eller två innan de märker av att men sen skuttar dom väl förhoppningsvis åt helvete. Det och koppartejp runt stammen och sen borde man klara sig?

Det vet jag faktiskt inte. Dvs om habanero spray hjälper mot rådjur. Vildsvin tror jag inte det hjälper mot. Vildsvinen gillar dessutom att gräva. Koppartejp är till för sniglar. Är ganska säker på att koppartejp inte gör så mycket mot rådjur och vildsvin. Jag har läst att man kan göra en blandning på ammoniak och blodmjöl som man doppar oasis kuber i och sätter upp på pinnar. Rådjur ska uppenbarligen avsky den doften och hålla sig borta. Men då har du kanske ist problem med vildsvin som älskar blodmjöl och allt dött.

Nät är det enda som jag litar på när det kommer till större djur. Har iof en ny plats som jag rekat och som jag ska köra på. Det är en plats som ligger mellan en motorväg och bebyggelse. Där är jag säker på att större djur inte rör sig. Dom hinner bli överkörda innan dom ens når min spot och då är nät onödigt. Även riskfyllt att ha nät när man odlar nära bebyggelse.

Lycka till,
Citera
2021-04-06, 14:25
Medlem
Är Seedstockers frön bättre än Norden Seeds om man odlar utomhus? Norden seeds har fått så dålig kritik att jag letar vidare.

https://www.sensimilla.se/fron/seedstockers-by-dutch-passion/
Senast redigerad av Tiptoptop 2021-04-06 kl. 14:25. Anledning: Länk
Citera
2021-04-06, 16:41
Medlem
Kan jag blanda ner ett halvt paket ben+blodmjöl i den naturliga jorden som finns på plats och lyckas driva upp ett par autos där?
Citera
2021-04-06, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiptoptop
Är Seedstockers frön bättre än Norden Seeds om man odlar utomhus? Norden seeds har fått så dålig kritik att jag letar vidare.

https://www.sensimilla.se/fron/seedstockers-by-dutch-passion/

körde på big bud auto funkade men inget märkvärdigt, Varför skaffar du ej bollar å beställer ifrån dannmark dom har mycket bättre frön än här. Dom svenska fröförsäljarna är enbart resellers så mycket utav dom är ej gjort för vårat klimat men någon ok bra strain kan du hitta.
Citera
2021-04-06, 17:19
Medlem
Citat:
Kan jag blanda ner ett halvt paket ben+blodmjöl i den naturliga jorden som finns på plats och lyckas driva upp ett par autos där?

Ta lite av jorden och rulla den mellan händerna. Om du kan rulla en korv så är jorden för tung och du kommer få små skit plantor. Är det dessutom massa barrskog runt omkring så är jorden för sur och du måste kalka. Kalk kostar 30kr för ett stort paket och du behöver bara några nävar.

Försök hitta en lövskog med mycket löv. När naturen bryter ner löven så blir det till en fin kompost jord som du bara behöver luckra upp med en spade eller trädgårds grep. Tömma ett paket ben och blodmjöl är för mycket. Grundgödsla med en näve eller två av varje och gödsla sen allteftersom.

Vill du komma riktigt billigt undan så såg jag idag att Lidl har 3kg blåkorn för 50kr. Blåkorn räcker från början till slut du behöver inget annat. Kanske någon flytande näring för runt 20kr. Men det behöver du inte nu. Det kan du köpa när plantorna blivit större. Är det bara några plantor så använd 2-3 matskedar och sen kan du gödsla på mer när plantan växt till sig.

Annars är det bara att bära ut påsjord och gör en bädd så slipper du både gräva och använda jorden på plats. 8 påsar jord kostar 200-250kr. Göra en bädd är enklast om du vill göra det lätt för dig och om du orkar bära. Du kan sprätta upp säckarna hemma och låta dom torka ut så väger dom mycket mindre och du kan bära ut mer. Sen är det bara att vattna upp säckarna på din spot.

Lycka till,
Citera
2021-04-06, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Ta lite av jorden och rulla den mellan händerna. Om du kan rulla en korv så är jorden för tung och du kommer få små skit plantor. Är det dessutom massa barrskog runt omkring så är jorden för sur och du måste kalka. Kalk kostar 30kr för ett stort paket och du behöver bara några nävar.

Försök hitta en lövskog med mycket löv. När naturen bryter ner löven så blir det till en fin kompost jord som du bara behöver luckra upp med en spade eller trädgårds grep. Tömma ett paket ben och blodmjöl är för mycket. Grundgödsla med en näve eller två av varje och gödsla sen allteftersom.

Vill du komma riktigt billigt undan så såg jag idag att Lidl har 3kg blåkorn för 50kr. Blåkorn räcker från början till slut du behöver inget annat. Kanske någon flytande näring för runt 20kr. Men det behöver du inte nu. Det kan du köpa när plantorna blivit större. Är det bara några plantor så använd 2-3 matskedar och sen kan du gödsla på mer när plantan växt till sig.

Annars är det bara att bära ut påsjord och gör en bädd så slipper du både gräva och använda jorden på plats. 8 påsar jord kostar 200-250kr. Göra en bädd är enklast om du vill göra det lätt för dig och om du orkar bära. Du kan sprätta upp säckarna hemma och låta dom torka ut så väger dom mycket mindre och du kan bära ut mer. Sen är det bara att vattna upp säckarna på din spot.

Lycka till,

Kan man överdosera benmjöl? Om jag gjort det, hur kan jag ångra det?
Citera
2021-04-06, 17:32
Medlem
Citat:

Jag har aldrig gjort det men klart att det går. Jag antar att du tömt ett paket över en kvadrat meter yta?
Citera
2021-04-06, 20:58
Medlem
Citat:
Jag säger att det inte är några problem det är långtidsverkande typ flera år så kasta på lite mer jord bara så är det lungt😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in