2021-04-06, 19:43
Medlem
Ska man få igång samhället ska man vaccinera den gruppen som faktiskt rör sig ute på daglig basis. 18-65 som arbetar och håller samhället igång. Det är ju där det ska tryckas på !!
Citera
2021-04-06, 19:49
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Nej. Det fungerar inte så. Även folk som inte insjuknar smittar. I synnerhet dessa. De sjuka brukar självisolera sig.

Någon som kan hjälpa enstöringen? Han påstår att vaccinet dämpar smittspridningen men han kan inte förklara varför (nog för att jag vet att han bara svamlar).
Därför att forskning och tillgängligt data visar att smittspridningen minskar med 65-75% för vaccinerna.

https://www.gponline.com/one-dose-oxford-astrazeneca-covid-vaccine-cut-transmission-67/article/1706307

https://www.cam.ac.uk/research/news/single-dose-of-pfizer-biontech-vaccine-reduces-asymptomatic-infections-and-potential-for-sars-cov-2
Citera
2021-04-06, 19:52
Medlem
Citat:
Nej det var det inte alls (2020). Åldringarna smittades av hemtjänstpersonalen. Ingen strategi bakom detta överhuvudtaget.

Och hemtjänstpersonalen fick viruset från ingenstans likt någon slags jungfrufödsel?
Citera
2021-04-06, 19:53
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Nej det var det inte alls (2020). Åldringarna smittades av hemtjänstpersonalen.

Ja. Det var så det såg ut i skribenten "DikT"s exempel, som diskussionen byggde på:
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Hampus går till skolan och blir smittad, tar hem smittan till mamma som jobbar på ett äldreboende...
Svårt att stoppa dessa kedjor i praktiken.
Särskilt när man tycker det är onödigt med tester och skyddsutrustning.

*edit
Dessutom var man skeptisk till pre-/a-symptomatisk smittspridning.

Du behöver bara byta om "personal på äldreboende" mot "hemtjänstpersonal". Samma princip gäller i båda fallen.

Citat:
Ingen strategi bakom detta överhuvudtaget.

Strategin var att låta smittan härja utanför riskgrupperna. Det var ett helt medvetet val att låta smittbärarna forsa in i Sverige i stor mängd, så att Sveriges befolkning snabbt dränktes med virus. Gissa vem som stod bakom strategin?

Strategin att dränka Sverige med smitta, medförde att viruset även letade sig fram till riskgrupperna.
Citera
2021-04-06, 19:55
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det var mycket dravel där. I vanlig ordning springer du runt och kräver att andra skall svara på frågor...jisses.

Om du har en tes eller teori får du samla data eller statistik som stöder den tesen. Det är inte MIN sak att motbevisa ett ogrundat påstående, det hoppas jag att du förstår.

PS:
Du missade att infoga referensen till citatet...
Ärligt talat, var det här allt du lyckades värka fram på fem timmar? Riktigt klena pikar och absolut renons på sakligt innehåll.

Jag ber dig att notera att jag inte begärt att du ska motbevisa något ogrundat påstående, utan att du ska svara på mina frågor. Ditt undvikande av det kan jag inte förstå som något annat än att du helt enkelt inte är förmögen att besvara dem.

Eftersom jag inte har citerat dig annat än för att svara på dina inlägg (som då funnits att läsa ovanför mina svar) saknas behov av referens, därtill är en sådan omöjlig.
Citera
2021-04-06, 19:58
Medlem
"Nu reder Region Stockholm ut förvirringen"
Förra veckan fick personer födda 1946 och tidigare möjlighet att boka tid för vaccination mot covid-19 i Region Stockholm. Men under påskhelgen rapporterade flera svenska medier om att hundratals vaccinplatser runt om i regionen var tomma och obokade.

Något som resulterade i starka reaktioner. Främst hos de 70-plussare som gått och väntat länge på att kunna boka en vaccintid, men som inte tillhörde gruppen "födda 1946 eller tidigare".
https://nyheter24.se/nyheter/956950-efter-forvirringen-darfor-fanns-det-sa-manga-tomma-vaccintider
Citera
2021-04-06, 20:08
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Ärligt talat, var det här allt du lyckades värka fram på fem timmar? Riktigt klena pikar och absolut renons på sakligt innehåll.

Jag ber dig att notera att jag inte begärt att du ska motbevisa något ogrundat påstående, utan att du ska svara på mina frågor. Ditt undvikande av det kan jag inte förstå som något annat än att du helt enkelt inte är förmögen att besvara dem.
Du BEGÄR? Jaha. Begäran avslagen. Om du vill påvisa en teori eller en tes är det DU som skall skaffa fram data eller annan dokumentation som stöder din tes. Det är inte JAG som är skyldig att svara på tramsiga frågor. Har du verkligen inte förstått den principen?

Citat:
Eftersom jag inte har citerat dig annat än för att svara på dina inlägg (som då funnits att läsa ovanför mina svar) saknas behov av referens, därtill är en sådan omöjlig.
Nu var det främst ditt tilltag att tillskriva mig påståenden som jag framför allt tänkte på. Jag gissar att du även i fortsättningen kommer att strunta i att referera till citat och helt enkelt ljuga ihop saker.

Citat:
I Storbritannien finns, enligt den användare du citerar, en fullständigt naturlig överensstämmelse mellan antalet konstaterade smittofall och antalet faktiska smittofall. Så ja.
Citera
2021-04-06, 20:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Men släng då fram lite siffror på hur många inom IVA som inte har underliggande sjukdomar och som i en mer generell bemärkelse betecknas som riskgrupp kring Covid.
Restriktionerna är till för att skydda äldre och personer i riskgrupp. Vaccineras dessa elimineras problemet då yngre tidigare friska individer, med ytterst få undantag, hanterar den här infektionen som en jävla klackspark. Om något är det bara nyttigt att gå igenom infektionen.
Ja, de flesta gör det men alltför många gör inte det.

Sedan är ålder relativt. Jag räknar de under 60, definitivt de under 50, som unga i sammanhanget. Oroande många hamnar på sjukhus av dem med allvarlig COVID19.

Och det gör de för att smittspridningen är omfattande i alla åldrar.
Citera
2021-04-06, 20:10
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
"Nu reder Region Stockholm ut förvirringen"
Förra veckan fick personer födda 1946 och tidigare möjlighet att boka tid för vaccination mot covid-19 i Region Stockholm. Men under påskhelgen rapporterade flera svenska medier om att hundratals vaccinplatser runt om i regionen var tomma och obokade.

Något som resulterade i starka reaktioner. Främst hos de 70-plussare som gått och väntat länge på att kunna boka en vaccintid, men som inte tillhörde gruppen "födda 1946 eller tidigare".
https://nyheter24.se/nyheter/956950-efter-forvirringen-darfor-fanns-det-sa-manga-tomma-vaccintider
De enda som är förvirrade är väl de som inte förstår vad "född 1946 och tidigare" betyder.

Jag har svårt att förstå varför man blir besviken när man som 70-åring inte får vaccinera sig. Då är man vad jag förstår född senare än 1946, inte tidigare.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Och hemtjänstpersonalen fick viruset från ingenstans likt någon slags jungfrufödsel?

Har jag påstått det?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Då var det du som uttryckte dig klumpigt eftersom du faktiskt skrev ordagrant att "vaccination utlöser ingen sjukdom". "Ingen sjukdom" är inte detsamma som "inte covid". Det finns vaccin mot andra virus där man riskerar infektion av det man vaccineras mot av själva vaccinet, så det är inte förvånande om en del tror att den risken finns även för covid. Tror inte din hånfulla attityd hjälper någon. Det är inget fel i att vara medveten om riskerna med vaccin.
Jag tror nog att det är viktigare att vara medveten om riskerna med COVID19. Då vaccinerar man sig helt enkelt.

Om man inte drabbats av hjärnatrofi p.g.a. lång-COVID eller något.
Citera
2021-04-06, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Därför att forskning och tillgängligt data visar att smittspridningen minskar med 65-75% för vaccinerna.

https://www.gponline.com/one-dose-oxford-astrazeneca-covid-vaccine-cut-transmission-67/article/1706307

https://www.cam.ac.uk/research/news/single-dose-of-pfizer-biontech-vaccine-reduces-asymptomatic-infections-and-potential-for-sars-cov-2

Inte du heller kan förklara hur.

Dina länkar ger inte svaret på min fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in