2021-04-06, 18:45
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
När intellektuellt handikappade tramsar runt på ett internetforum och hävdar att dödligheten i COVID-19 är konstant...och som grädde på sylten ber andra att lägga av.

Herregud.

Under mars förra året PCR-testades enbart sjukhusfall. Om du tror att det kan ha påverkat statestiken över konstaterade fall är förmodligen upp till ditt intellekt.
Citera
2021-04-06, 18:46
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Rejält skutt uppåt i Stockholm idag när det gäller antalet inlagda på sjukhus. Totalt är det nu 564 stycken.

65 fler än senaste rapporten den 30 mars.
Citera
2021-04-06, 18:48
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Magnus Thyberg, vaccinationssamordnare i Region Stockholm, vet inte exakt hur många som vaccinerades under påskhelgen, men är inte enig med PRO om att lösningen inte var optimal.

https://www.svd.se/bengt-76-saknar-mobilt-bank-id--missade-vaccintid#bnx1K5:~:text=Magnus%20Thyberg%2C%20vacc inationssa mordnare%20i%20Region%20Stockholm%2C,om%20att%20l% C3%B6sningen%20inte%20var%20optimal.

Ersätt honom med en mer kompetent person!

Pinsamt dåligt av Stockholm.
Citera
2021-04-06, 18:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Införa munskydd skulle kosta samhället för mycket fick vi höra i somras. Den var orättvis oxå.
Nu går 390 miljarder till Corona fonden som bidrag.
Hur munskydd blir det ?

https://www.nyteknik.se/samhalle/riksdagen-sager-ja-till-eu-s-coronafond-pa-750-miljarder-euro-7012083
Vem ska bidra med 390 miljarder i vilken valuta?
Citera
2021-04-06, 18:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
”Förkylningen” verkar vara hård i år.
Även mot de yngre..

Idag kallade Region Kronoberg till en extrainsatt pressträff med anledning av att smittspridningen ökat markant de senaste veckorna.
Smittskyddsläkaren Christian Blomkvist larmade om att det nu framförallt är unga som insjuknar.
– Man ser tydligt att det är de yngre åldrarna som sticker ut, personer som är 10-19 år, och smittspridningen sker både på och utanför skolan, säger Christan Blomkvist enligt SVT Småland.
Antalet covid-patienter på sjukhus nästan fördubblats på en vecka. Många av patienterna är unga, födda på 80 och 90-talet, berättar sjukhuschefen Maria Wiltz.
Antal inlagda på iva har ökat från noll till sex på en vecka. Även bland de intenssivårdade finns patienter födda på 80 och 90-talet.

Förkylningen är extra hård dessa två år just pga att det är ett bekräftat BIOVAPEN. Det är alltså inte ett naturligt virus som har släppts ut, utan ett syntetiserat sådant.
Citera
2021-04-06, 19:02
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Under mars förra året PCR-testades enbart sjukhusfall. Om du tror att det kan ha påverkat statestiken över konstaterade fall är förmodligen upp till ditt intellekt.
Det tror jag har påverkat "statestiken" i allra högsta grad.
Citera
2021-04-06, 19:08
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Jag har dragit mina egna slutsatser av ditt evinnerligt dåraktiga korståg i tråden, eftersom du helt enkelt valde att inte svara på de frågor jag tidigare ställt till dig i ämnet konstaterade smittofall. Klipper in dessa igen och emotser dina svar.
Det var mycket dravel där. I vanlig ordning springer du runt och kräver att andra skall svara på frågor...jisses.

Om du har en tes eller teori får du samla data eller statistik som stöder den tesen. Det är inte MIN sak att motbevisa ett ogrundat påstående, det hoppas jag att du förstår.

PS:
Du missade att infoga referensen till citatet...
Citera
2021-04-06, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag får nog ge dig rätt där.

Men om vi ska peta i det. var Sverige sena på bollen, man kan ju inte neka till det.

Island införde karantäns krav för inresande från risk områden redan 26 feb.

1 mars rekommenderades sjukhushus och vård personal som rest i riskområden och kommit hem att sätta sig i två veckors karantän i Norge.

Vi fick vår första restriktion 12 mars (för det var 12 mars, den 11 kom beslutet) och det var
stopp för allmänna sammankomster över 500 personer.

Jo, vi hade kunnat gjort bra mycket mer, mycket tidigare. Vi får ju inte glömma att man lät mello ske under en tid då smittspridningen redan hunnit starta i Stockholm.

Men jag håller med dig, att den delen var lite väl vinklat skrivit. Och helt i onödan, då Sverige var sena på bollen. Finns ju ingen anledning att överdriva.
Absolut. Du har rätt i att Sverige var sena på bollen, överlag.

Men till syvende och sist tror jag allt handlar om gränsen, gränsen, gränsen. Våra grannländer gick emot WHO och EU i den frågan, och det var sannolikt rätt beslut. Man borde isolerat Kina i första hand, EU i andra hand, och Sverige i tredje hand.

Jag tycker också det finns skäl att fundera på om inte den mest effektiva åtgärden för att bromsa smitta innanför ett lands gränser är inhemska resebegränsningar.
Citera
2021-04-06, 19:24
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Hampus går till skolan och blir smittad, tar hem smittan till mamma som jobbar på ett äldreboende...
Svårt att stoppa dessa kedjor i praktiken.
Särskilt när man tycker det är onödigt med tester och skyddsutrustning.

*edit
Dessutom var man skeptisk till pre-/a-symptomatisk smittspridning.
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hampus går till skolan och får viruset, får milda symtom och stannar hemma. Hampus blir immun och kommer inte att smitta någon mer.

Eller vi "skyddar" hampus hemma så han inte kommer i kontakt med viruset och skjuter upp eländet...

Ja, man skjuter upp eländet. Tills Hampus mamma, och åldringarna på äldreboendet, har hunnit få vaccin.

Att fördröja eländet är det bästa man kan göra.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ju fler unga som får viruset nu desto bättre för alla. Även de äldre.

Det var just den strategin som medförde att viruset nådde fram till åldringarna.
Citera
2021-04-06, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
När en person INTE insjuknar eller blir mildare sjuk kommer denna person sprida INGET eller väldigt lite virus.
Klarar dina hjärnceller ta in den faktan?

Hur tror du det påverkar smittspridningen i stort? Blir det fler eller färre sjuka tror du?

Nej. Det fungerar inte så. Även folk som inte insjuknar smittar. I synnerhet dessa. De sjuka brukar självisolera sig.

Någon som kan hjälpa enstöringen? Han påstår att vaccinet dämpar smittspridningen men han kan inte förklara varför (nog för att jag vet att han bara svamlar)

Vaccin ämnar skydda den vaccinerade från att insjukna. Men vaccin dämpar inte smittspridning (det är inte bra heller. Bra är att låta Corona verka bland folket och med tiden bli mer harmlöst).
Citera
2021-04-06, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det var just den strategin som medförde att viruset nådde fram till åldringarna.

Nej det var det inte alls (2020). Åldringarna smittades av hemtjänstpersonalen. Ingen strategi bakom detta överhuvudtaget.
Citera
2021-04-06, 19:41
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Som tur är finns det information om detta:

https://covidstatistik.se/aldersfordelning#iva
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ser ju vid en snabb titt rätt så oförändrat ut? Vaccinerna har kanske inte slagit igenom ännu trots allt? Det tar väl minst någon månad efter första sprutan innan man har fullt skydd och sedan tar det väl minst ett par veckor från att man blir smittad tills man hamnar på IVA och kanske ytterligare ett par veckor innan man kastar in handduken. Så vi får se hur der blir framöver.

Du får tänka på att vaccineringen inte har nått så långt som man kan önska. Igår länkade en skribent här i tråden till en artikel om en 85-åring som fortfarande väntar på att få sin första spruta. Vaccineringen har pågått i över 3 månader, men ännu går många svenskar i riskgrupperna ovaccinerade.

När 85-åringen till sist äntligen får vaccin, så dröjer det ytterligare flera veckor innan han får skydd, precis såsom du nämner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in