2021-04-06, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Absolut, men jag uppfattade inte att dina tjejer har problem med att måla naglarna själva. Är man handikappad så visst...

I princip samtliga mina flickvänner som haft bil och körkort har kunna byta till reservhjul själva och vet såldes hur man hanterar fälgkors och domkraft och är inte handikappade men vi har ändå tyckt att det är lämpligare att jag byter deras vinter/sommar -hjul.

Samtidigt har det funnits andra typiska manliga arbetsuppgifter som jag inte gillar. Rensa löv i hängrännan tex, det byter jag gärna mot att städa under badkaret.

Menar du att man måste vara handikappad för att byta tjänster könsrollsöverskridande?
Citera
2021-04-06, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinn
Du svarade aldrig på vem som tyckte att målade naglar var lika mycket för din skull som hennes.

Jo det tror jag att jag svarade på. Det har så klart varit olika. En del tjejer har nog haft målade naglar mer för att dom vet att jag uppskattar det och mindre för sin egen skull och tvärtom. Men överlag har nog kvinnan gillat att göra sig fin och jag uppskattat det.

Är det också fel och fjolligt att som man tycka att en kvinna med fixade naglar är finare än en utan?

Citat:
Då förstår jag dig lite bättre.
Tror inte maken skulle göra ett sämre jobb än mig men finner inget mysigt och ompysslade med det, ser det mer som opraktiskt att vara beroende av någon annan för att få naglarna målade. Det tar mer tid. Vill jag måla mina naglar gör jag det utan problem.
Har aldrig ens funderat över att det skulle bara på något annat sätt innan du ställde frågan.

Min tanke var aldrig att alla män ska måla alla kvinnors naglar. Men jag inbillar mig att det finns par där kvinnan är ganska dålig på det. I alla fall ser jag kvinnor på stan ibland med slarvigt målade naglar. Och där mannen skulle vara bättre på det.
Citera
2021-04-06, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
I detta fallet är det en man som målar naglarna.
Fattar du inte hur fel det är?

Jo det är ju det jag förstår, jag inledde ju med att skriva det.

Det intressanta var att diskutera varför det anses vara så fel och fruktansvärt onormalt. Det verkar vara väldigt vattentäta skott här mellan vad som är ok och inte och få enorma konsekvenser för många mäns självbild om dom som skulle råka måla lite på en nagel.

Jag tycker nog inte heller den enorma reaktion verkar helt sund.
Citera
2021-04-06, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Detta var en ny sida av dig! Tycker hela upplägget känns skrämmande akademiskt...

Däremot börjar jag fundera på om det inte är så att många män som går i taket över detta är just akademiker och kanske redan ligger och svajar i sin manlighet och inte har toleransen som krävs för att kunna bejaka sin kvinnliga mer feminina sida med bibehållen manlighet intakt.

Har man lite marginal känns det inte som en fullständig katastrof att slira in lite på dom kvinnliga domänerna.

En annan sak är ju att akademiker ofta är ganska opraktiska och då är det klart att man backar ur direkt om man vet med sig att det skulle bli färg i hela vardagsrummet på alla ställen utom just naglarna.
Citera
2021-04-06, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chilly_c_cane
En annan aspekt...
Som kille kan jag tycka att det är rätt trevligt när tjejen står framför mig och knyter min slipsknut.
Det är ju något jag i 99 fall av 100 gör själv, men det ses ändå inte som något typiskt manligt - att knyta slipsknuten, så som att måla naglarna ses som något typiskt kvinnligt. Hur kommer det sig?
Finns det tjejer som (går igång på är kanske lite för starkt uttryckt, men ni fattar) "uppskattar" när deras man målar deras naglar/sminkar dom.

Intressant fråga.

Men för egen del lägger jag inte alls så mycket laddning i det du beskriver och är lite förvånad över att så många gör det. Och att könsrollerna är så här enormt cementerade.

Ska man ut och äta eller gå på fest är det i min värld inget märkvärdigt alls om jag upplyser min kvinna om att hon har läppstift på tänderna eller om hon rättar till min slips. Ägnar inte ens en tanke åt någon sexuell koppling.

Målet är att vi ska se propra ut. Känns väldigt bakvänt att min tjej tex ska behöva går runt en hel kväll med en maska på strumpbyxorna bara för att det på 1800-talet ansågs inte vara karl-göra att kolla av hur kvinnan är klädd.
Citera
2021-04-06, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frizzy
kvinnan hjälper sin man att se ordentlig ut när han ska ut i världen och försörja familjen.
fullt normalt och förståligt alltså.
att däremot en man målar kvinnas naglar är något som hör hemma i nån slags fetish-porr där rollerna är ombytta och mannen är kvinnans slav.
finns inget normalt med det.

Var går gränsen för när du känner dig som en slav?

Skulle du kunna hjälpa din kvinna med blixtlåset i en kjol som fastnat i tyget och är svår att få upp?

Kan du tänka dig att hjälpa henne med hakarna i be-hån?

Kan du tänka dig att hjälpa henne att lossa spännet till vristbandet på ett par högklackade skor?

Kan du smörja in hennes rygg med solskyddscreme?

Kan du tänka dig att duka av din tallrik från bordet och stoppa den i diskmaskinen efter att du ätit?
Citera
2021-04-06, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kexagon
HAN HADE FÖR FAN FOTFETISCH men inte fattade naiva 16-åriga jag att någon PÅ RIKTIGT har det. Jag tänkte väl att det här bara var någon av alla hans femton diagnoser.

Med det sagt, jag vill kräkas varenda gång jag hör om en man som vill måla naglar på en kvinna, oavsett hand eller fot. Fyfan, förbjud.

Oj, oj menar du att det finns folk som har fotfetisch PÅ RIKTIGT

Citat:
Ursprungligen postat av Kalamity
Riktiga arbetare knullar inte varandra i röven, som CH Hermansson uttryckte det. Du är på god väg dit, Rotebroaren. Idag är det flickvännens naglar du målar, imorgon är det dina egna. Rätt som det är så åker både läppstift och nätstrumpor på och sedan blir det du som blir någons flickvän.

Slippery slope...

Ja man vet aldrig vad som finns bakom nästa vägkrök här i livet, fast jag känner mig nog ändå ganska trygg med att det stannar här.
Citera
2021-04-06, 21:14
Medlem
Cinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jo det tror jag att jag svarade på. Det har så klart varit olika. En del tjejer har nog haft målade naglar mer för att dom vet att jag uppskattar det och mindre för sin egen skull och tvärtom. Men överlag har nog kvinnan gillat att göra sig fin och jag uppskattat det.

Är det också fel och fjolligt att som man tycka att en kvinna med fixade naglar är finare än en utan?

Min tanke var aldrig att alla män ska måla alla kvinnors naglar. Men jag inbillar mig att det finns par där kvinnan är ganska dålig på det. I alla fall ser jag kvinnor på stan ibland med slarvigt målade naglar. Och där mannen skulle vara bättre på det.
Har inte sagt att något av det är fjolligt eller fel.
Citera
2021-04-06, 21:19
Medlem
Citat:
Har inte sagt att något av det är fjolligt eller fel.

Varför undrade du vem av oss som tyckte det var fint med fixade naglar?

Vem av dig och din man tycker det är finast?
Citera
2021-04-06, 21:33
Medlem
Cinns avatar
Citat:
Varför undrade du vem av oss som tyckte det var fint med fixade naglar?

Vem av dig och din man tycker det är finast?
Undrade inte vem som tyckte det var finast, utan vem som tyckte att det var lika mycket för din ( mannens) skull. Om det var något tjejerna uttryckt eller något du tror.

Ingen aning, vi har inte diskuterat mina naglar målade eller omålade på alla år vi varit tillsammans.
Citera
2021-04-06, 22:27
Medlem
Citat:
Undrade inte vem som tyckte det var finast, utan vem som tyckte att det var lika mycket för din ( mannens) skull. Om det var något tjejerna uttryckt eller något du tror.

Jag tycker det är fint med fixade naglar och brukar uttrycka det.
Tidigare flickvänner har tyckt att det är kul att göra sig fina både för sin egen och min skull. Något dom själva har uttryckt.

Om jag är tillsammans med en kvinna som tex tycker det skulle vara fint att jag bär en fluga, ser jag inget konstigt i att hon sätter sig och googlar på hur man knyter en sådan om jag har fullt upp med annat och vi ska på kalajs om några timmar.

Citat:
Ingen aning, vi har inte diskuterat mina naglar målade eller omålade på alla år vi varit tillsammans.

Varför har ni inte pratat om det om ni varit tillsammans i många år? Varför målar du dom?
Citera
2021-04-06, 22:32
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Skulle du var ok med att flickvännen tog bort något hårstrå i ansiktet som växt sig lite långt och vilt?

Jag accepterar det, men under protest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in