2021-04-05, 14:04
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuokkonen
De enda som ville och fortfarande vill se loppen som avgörs på sista 50 m är ju de som har de starkaste spurtarna. Därför har det nu vänt om, ni svenskar vill ha masstarter eftersom det gynnar Svahn och Sundling, era åkare. Jag tror inte att någonting har ändrats här och om t.ex. Norge skulle ha de starkaste spurtare, skulle ni föredra intervallstarter och tuffare banor.

Fel, vi svenskar vill INTE ha masstarter, även om det skulle gynna våra åkare. Dessutom är de åkare du nämner i första hand sprintrar.
Citera
2021-04-05, 15:41
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Fel, vi svenskar vill INTE ha masstarter, även om det skulle gynna våra åkare. Dessutom är de åkare du nämner i första hand sprintrar.
Vissa av oss svenskar gillar masstart, jag tycker 15 km intervallstart klassiskt för herrar är klart tråkigaste grenen (i konkurrens med herrarnas teamsprint). Möjligt jag är helt ensam om det.
När jag tänker efter skulle jag hellre se 15 km masstart och 30 km intervallstart än som det är idag.
Citera
2021-04-05, 20:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Jag är med dig fast håller ej med dig i det fetade, tvärtom. Det är just det FIS mångt och mycket har gjort med skicrosshopp och andra påfund i en vision att göra det mera "publikvänligt". Tror inte på det alls. Styrkan ligger i det traditionella. Nu gjorde dock FIS ett genidrag att återinföra Holmenkollens intervallstart (som vi tyvärr gick bet på). Nytt försök nästa säsong får vi hoppas.

Ser nu även att FIS har dragit ner på antal världscuptävlingar nästa säsong med ett par stycken (kanske OS i Kina spelar roll?). Oxå ett bra drag då det ger mer kvalitet. Tds med "bara" 6 etapper t ex.

Det man dock ska ha i åtanke är att sprinten inledningsvis nästan betraktades som en freak-show och sågs med väldigt skeptiska ögon från traditionellt håll. Här var det ju bra att FIS höll ut och inte föll till föga. Det är väl nästan så att sprinten numera är den mest intressanta grenen inom längdåkningen.
Citera
2021-04-05, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Vissa av oss svenskar gillar masstart, jag tycker 15 km intervallstart klassiskt för herrar är klart tråkigaste grenen (i konkurrens med herrarnas teamsprint). Möjligt jag är helt ensam om det.
När jag tänker efter skulle jag hellre se 15 km masstart och 30 km intervallstart än som det är idag.
Jag håller med! De åker så snabbt på 15 km så man hinner knappt med som tittare när det är intervallstart på 15 km när många går i mål samtidigt som de sista startar.

Jag skulle gärna bredda skidåkningen på så sätt att även ha minst en tävling på det som skulle anses som "väldigt lätt" bana, typ 15 km eller 30 km i ett avsnitt exempelvis på vasaloppsspåret med intervallstart.
Citera
2021-04-05, 20:25
Medlem
Citat:
Håller med, ser hellre masstart och tycker 15/10 km intervallstart är tråkigast att titta på., och jag är också svensk
Citera
2021-04-05, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Jag håller med! De åker så snabbt på 15 km så man hinner knappt med som tittare när det är intervallstart på 15 km när många går i mål samtidigt som de sista startar.

Problemet är att producenterna är totalt värdelösa. Det är viktigare att visa starten för någon usel polack än att visa en intressant mellantidspassering.
Sen har jag aldrig förstått poängen med att alla åkare ska skriva sina namn innan start. Hur kan man överhuvudtaget komma på något så meningslöst.
Eller all jävla tid som man får se den som leder för tillfället sitter och väntar. Många gånger är åkaren inte i närheten av en topp-10 placering när loppet är slut.

Sen är det en stor fördel med banor som har 2 separata 5-kilometersslingor så man slipper alla tåg som bildas.
Jag vill minnas att intervallstarterna i Falun 2015 är de överlägset bästa på mycket länge.
2 separata slingor och många tv-sända mellantider. Kan hända att jag är en aning färgad av slutresultatet också.
Citera
2021-04-05, 21:45
Medlem
Citat:

Nej, du är inte ensam om att föredra masstart före intervallstart. Det har ingenting med vilket land som har de vassaste spurtarna att göra. Lopp med intervallstart tenderar att bli tråkiga och svåra att följa. En stor del av skulden till detta är dåliga TV-sändningar och tidtagning som inte fungerar.
Citera
2021-04-05, 23:17
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det man dock ska ha i åtanke är att sprinten inledningsvis nästan betraktades som en freak-show och sågs med väldigt skeptiska ögon från traditionellt håll. Här var det ju bra att FIS höll ut och inte föll till föga. Det är väl nästan så att sprinten numera är den mest intressanta grenen inom längdåkningen.
Nu vet jag inte hur längd cross grenutvecklas, men sprint var väl ändå så att det började ploppa upp som jippon på gräsrotsnivå, ett koncept som FIS sedan plockade upp till the big show. Vidareutvecklingen med supersprint fortsätter ju utveckas utanför FiS paraplyet också.

Så är ski cross elementen ngt som bara drivs i korridorerna eller finns det gräsrotsbeställning, och måste det inkoppreras i längd VC eller kan det få vara ett alternativ.
Citera
2021-04-05, 23:24
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Anna Dyvik tjuvskejtade rejält under Racefox Challenge.

Och en femtioårig gubbe har alltså stakat en mil snabbare än Burman, Poromaa och Gjerdalen. Har han åkt utför slalombackarna i Åre?

https://www.youtube.com/watch?v=0YxsTGecDng
Citera
2021-04-06, 16:12
Moderator
Hjv9s avatar
Poromaa funderar på att flytta till Åsarna för att kunna få bättre sparring med Burman.
Citera
2021-04-06, 16:46
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Poromaa funderar på att flytta till Åsarna för att kunna få bättre sparring med Burman.
Bra, det är sånt där man vill höra!
Citera
2021-04-06, 19:59
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Särbos?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in