Citat:
Ringde du NA för att få göra en intervju - för att kritisera utredningen?
Menar du att det inte ska leda till nåt öht iom att det inte är med i kompletteringen?
"Jag hade en magkänsla att analysen skulle bli dem övermäktiga trots bra guidning.
Därför kontaktades NA så de ”missar” utredningen gjort ändå skulle uppmärksammas på nåt sätt (..)"
Menar du att det inte ska leda till nåt öht iom att det inte är med i kompletteringen?
"Jag hade en magkänsla att analysen skulle bli dem övermäktiga trots bra guidning.
Därför kontaktades NA så de ”missar” utredningen gjort ändå skulle uppmärksammas på nåt sätt (..)"
I januari gick det en kort blänkare till åklagaren angående en av ”datorhändelserna”.
I slutet av januari en lite längre to-do-list.
Båda via ombud från mig.
I början av februari skickade jag själv in den här ”utredningen” till åklagarna. I två omgångar. Det är guider, tips och råd och den typ av kritik jag själv föredrar, den konstruktiva varianten.
Då jag och kanske fler här konstaterat vilken sirap det är i utredningen med tanke på resurser och allt så kalkylerade jag att det fanns en risk att antingen blajar de bort detta eller så har de inte resurser.
Därav kontakt med media.
I samma veva fick då alltså en reporter på NA materialet per mejl och vi hördes per telefon några dagar senare efter att ha bestämt telefontid. Vi pratades vid i en halvtimme ungefär och han frågade lite vad mitt syfte med engagemanget var osv. Jag svarade att det både gällde att engagera sig för de målsägandes skull men också för att det fanns uppenbara brister i utredningen där jag på ett konstruktivt sätt kunde bidra. ”Misstagen” är uppenbara.
De riktiga tabbarna är inte med i artikeln trots att NA känner till dem. Telegram, Google osv.
Så hade jag rätt i mitt antagande då om att detta skulle kanske bli lite för avancerat för dem både ”tekniskt” och resursmässigt?
Svaret är nog ja.
23/3 i år dateras ett PM av en av IT-forensikerna som i samband med det hamnar i hovrätten i syfte att reda ut koordinater/platsdata för den inloggning som görs 2018-10-07 i LW:s Google.
Där kunde de då alltså efter 1,5 månad i princip bara redigera om den färdiga analysen som jag gjort så det blev tydligare för rätten mfl.
Att göra den copy/paste tog alltså typ 8 veckor. Inte i rent arbete utan nån dag där så fixades med detta enligt nån chefs order.
23:34 och 05:23 som nämnd i artikeln får de snickra vidare på i lugnan ro där hos polisen så får vi de vad som händer.
NA hade aldrig publicerat om det inte fanns substans i det jag skickat in. När vi la på luren så sa jag att det inte var nån stress men att de skulle förvalta kunskapen väl. Och det tycker jag de har gjort. Och Flashback fick lite positiv PR kanske för första gången någonsin. Och lite mer trafik.
Sen vad gäller själva uttalanden i tidningen så är det ju så att när det är inom ”citationstecken” man är direktciterad. Annars vid talstreck så är det journalisten som själv formulerar innebörden i det man sagt.
Så nej jag har inte kastat mig på luren för att ”ringa tidningarna” om hur kassa de är utan det här har följt en plan ända sedan januari. I syfte då att få rätsida på det de missat och även låta allmänheten och målsäganden veta att det finns flera personer som engagerar sig varje dag för att den här misstänkte mördaren inte ska gå fri.
Att det faller på att polisen inte har resurser kan man inte göra så mycket mer av än att uppmärksamma att de behöver just mer resurser. Så där har jag gjort dem en tjänst direkt eller indirekt hoppas jag.
Det här att jobba med IT-forensik inom polisen lockas nog många duktiga av men jag tror organisationen behöver ta hand om dem lite bättre så de kan använda sina kunskaper på rätt sätt.
Senast redigerad av Avel 2021-04-06 kl. 16:52.
Senast redigerad av Avel 2021-04-06 kl. 16:52.