2021-04-03, 13:15
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortsubite
Nu när vi haft tid att andas ut och fått lite distans till Bulletin-projektet kan historieskrivningen från oss objektiva bedömare börja. Hur ska man förstå den här jättekollapsen? Här kommer ett försök att nagla fast de viktigaste orsakerna bakom Bulletins fall i punktform.

- Ägarnas naivitet om medievärlden. Medievärlden är en ankdamm fylld till bredden med medelmåttiga människor som av någon outgrundlig anledning har begåvats med enorma egon. Dagens journalister är dessutom ett bortskämt släkte som förväntar sig förmåner och vill ha snabba resultat utan att jobba för det. Till råga på allt genomsyras branschen av konformism och en outhärdlig kåranda. Ägarna verkar ha varit helt ovetande om de här förhållandena. De gick in i projektet som entreprenörer med startup-anda. Lagar och praxis på en tidningsredaktion verkar de heller inte ha bemödat sig med att läsa på om. Det var helt enkelt upplagt för katastrof när de här två världarna - journalistkultur och entreprenörskultur - möttes.

- Brist på en enhetlig vision. Vad skulle Bulletin vara? Även om Ivar Arpi säkert överdrev när han sa att ägargruppen ville ha ett altright-medium så är det ändå tydligt att ägare och redaktion inte såg samma slutprodukt framför sig. Paulina Neuding yrade som bekant om ett svenskt New York Times. Mest av allt ville nog hon och övriga redaktionen bara att allt skulle fungera som på deras tidigare arbetsplatser, men kanske med en “edgy twist”. Mer fokus på kontroversiella ämnen, dock utan kontroversiella slutsatser (det kunde ju få kompisarna i etablissemangsmedia att rynka på näsan). Arbetssättet skulle vara detsamma som på DN eller SVD. Ägargruppen å sin sida hade nog inget emot att skapa en respekterad tidning. Men hela poängen med att bygga något från scratch för dem var att bryta med gängse “sanningar” inom journalistiken, både i fråga om ideologiska utgångspunkter och arbetsmetoder. De verkar ha varit mindre oroliga än redaktionen över vad Peter Wolodarski och Jan Helin skulle ha att säga om det. Inte bara för att de är mindre insyltade i journalistvärlden, utan för att de ville sätta agendan för debatten i Bulletin snarare än att försöka navigera i DN:s och SVT:s åsiktskorridorer. Naivt? Kanske. Neudings gäng är istället fostrade i traditionellt svensk borgerlig anda och är därför reaktiva till sin natur. De har verkat i det nuvarande svenska medielandskapet hela sina karriärer och kunde inte tänka sig att det kan fungera på något annat sätt. De ville dessutom helst fila på sina “mästerverk” till texter i veckor innan de publicerades, medan ägarna ville ha ut allt så fort som möjligt. Det här leder tillbaka till mötet mellan journalistkultur och entreprenörskultur, vilket får ses som grundorsaken bakom kollapsen.

- Lathet. Flera i tråden har varit inne på ren lathet som en faktor, och jag tror inte att det perspektivet ska underskattas. Det här hänger förstås ihop med hur man rekryterat. Opinionsskribenter är i allmänhet rätt bekväma figurer. De är vana vid att tillbakalutat kommentera aktuella nyheter eller på sin höjd skriva en tyckartext utifrån någon bok eller artikel de läst (som ofta bara går ut på att sammanfatta boken eller artikeln i fråga). Det här är inte en grupp som lämnar redaktionsbyggnaden om de inte måste. Här gällde det dessutom inte unga och hungriga opinionsskribenter utan ganska trötta figurer som egentligen redan sagt sitt. “Feta katter” som Sanandaji träffande uttryckte saken. Såna fångar bara möss om de kilar framför tassarna på dem.

- Överskattning av skribenternas talanger. Det fanns en orealistisk förväntan på skribenterna att de skulle “ta ut svängarna” när de inte behövde rätta sig efter åsiktskorridoren på sina gamla arbetsplatser. Men de byggde sina framgångar där just på att uttrycka åsikter som låg kittlande nära det oacceptabla, men ändå var inom ramen för svensk mellanmjölksborgerlighet. Charmen med deras texter - och säkerligen motivationen för dem att skriva - var att utforska var gränsen gick och därigenom pusha den försiktigt åt höger. På Bulletin fanns inte någon stram åsiktskorridor att pusha. När åsiktskorridoren försvann så försvann också spänningen med dessa skribenter. Då avslöjades hur ointressanta “tänkare” Arpi och de andra egentligen är. De har inga särskilda sakkunskaper att luta sig mot. Då kunde de inte längre kryptiskt antyda saker “mellan raderna”, som läsaren kunde fylla med eget innehåll, utan de var tvungna att skriva vad de egentligen menade. Och det visade sig att de inte hade något särskilt intressant att säga.

- Ovilja till risktagande. Det här är nära kopplat till den föregående punkten. Bulletin-skribenterna ville äta kakan och ha den kvar. De ville vara lite “farliga”, lite mysradikala, men inte till priset av att klippa banden med sina kompisar i den mediala klassen. Ivar Arpi ville fortfarande bli inbjuden till SR-studion då och då. Paulina Neuding ville inte stänga dörren för lite gästspel i etablissemangsmedia när de behövde ett högeralibi i någon panel. Tomas Gür ville inte släppa möjligheten att skriva en krönika i typ GP ibland. Resultatet blev förutsägbara, fantasilösa och redan uttjatade vinklar.

- Undermålig mjukvara. Bulletins Wordpress-liknande ukrainska webbplats har redan hånats sönder och samman, så jag ska inte slösa tid på mer sånt. Förutom utseendet verkar själva publiceringsverktyget också ha varit undermåligt. Obegripligt att ägarna var beredda att betala fantasilöner till skribenterna men sparade in på webbplatsen.

Fyll gärna på med fler punkter om jag missat någon aspekt.

Alla dina listade orsaker är riktiga och relevanta.

Jag vill särskilt trycka på överskattningen av skribenternas talanger. Det är intressant på flera nivåer inklusive att det tydligt visar att ägarna inte hade bättre analysförmåga än den genomsnittlige flashbackaren. På Flashback har skribenter som Ivar A och Alice T länge höjts till skyarna. Men deras talang har aldrig egentligen varit att de varit enastående skribenter. Jag är en ytterst måttlig konsument av svensk media så jag ska inte våga mig på någon djupare analys av deras litterära kvaliteter men av det lilla jag har sett så har de båda framstått som ganska genomsnittliga svenska ledarskribenter både stilistiskt och analytiskt. Deras stora talanger har istället varit den politiska fingertoppskänslan som har gjort att de kunnat balansera precis på gränsen mellan det folkligt efterfrågade och det redaktionellt acceptabla. Men det var ju inga talanger som de hade någon nytta av på Bulletin och följaktligen hade de bara sin medelmåttighet kvar.

Sedan vill jag även tillägga att ett projekt som Bulletin antagligen var dödfött från start. Media är en konservativ bransch i den bemärkelsen att folk konsumerar media efter gammal vana snarare än efter upplevd kvalitet. Jag kan inte på rak arm komma på något mediaprojekt, någonstans i världen, som har lanserats med buller och bång och stora resurser och därefter nått framgång. Det tar helt enkelt tid att bygga upp ny media, både att bygga upp en jämn produktion av kvalitativa artiklar men ännu mer att bygga upp ett förtroende hos läsarna som gör att de vill betala för ens produkt. Ser man på de aktörer som tagit sig in på mediamarknaden det senaste decenniet, i praktiken enbart den högerpopulistiska alternativmedian, så har samtliga tidningar där börjat i ytterst liten skala och sedan arbetat sig uppåt mycket långsamt. Jag misstänker att det inte går att göra på något annat sätt.
Citera
2021-04-03, 13:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Nu när vi haft tid att andas ut och fått lite distans till Bulletin-projektet kan historieskrivningen från oss objektiva bedömare börja. Hur ska man förstå den här jättekollapsen? Här kommer ett försök att nagla fast de viktigaste orsakerna bakom Bulletins fall i punktform.
- Ägarnas naivitet om medievärlden.
- Brist på en enhetlig vision.
- Lathet.
- Överskattning av skribenternas talanger.
- Ovilja till risktagande.
- Undermålig mjukvara.

Jag tycker att man delvis kan koppla alla dina välformulerade punkter till att gammelmedia var inblandad. Anställer du gammelmedia-personal så får du........TADAM: Gammelmedia!

Jämför med SDs mediesatsning som sammanfaller i tid: Riks (Ja med en helt annan budget och ambitionsnivå, men det är ju också en poäng att i ny media börjar man småskaligt, i gammelmedia måste det investerar mångmiljonbelopp från start). Genom att inte blanda in gammelmedia i över huvud taget undviker man helt dina 3 första punkter. Angående 4e punkten så är inte förväntningarna lika stora och inte lönekostnaden heller så det är inte lika stort risktagande. 5e punkten så med en altmedia-approach så finns en kultur med risktagande samtidigt som summorna som investerats är lägre. Och 6e punkten, altmedia och SD har alltid varit tvungna att med små medel ligga i teknikens framkant då de inte haft de stora etablerade plattformar som Bulletins tidigare arbetsgivare haft.

Ja jag vet att Riks inte är vinstdrivande, men i slutänden blev ju inte Bulletin det heller (Kanske kan de bli det i version 2.0 om de lär sig lite av ny media istället för av gammal media). Jag menar inte att exemplen är helt jämförbara men till viss del.
Citera
2021-04-03, 19:39
Medlem
Varför har Teodorescu kvar: politisk chefredaktör på Bulletin. Kontakt: alice@bulletin.nu i sin twitterprofil?

Är det oviktigt vad som står där även om man är mediaprofil?
Citera
2021-04-03, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Alla dina listade orsaker är riktiga och relevanta.

Jag vill särskilt trycka på överskattningen av skribenternas talanger. Det är intressant på flera nivåer inklusive att det tydligt visar att ägarna inte hade bättre analysförmåga än den genomsnittlige flashbackaren. På Flashback har skribenter som Ivar A och Alice T länge höjts till skyarna. Men deras talang har aldrig egentligen varit att de varit enastående skribenter. Jag är en ytterst måttlig konsument av svensk media så jag ska inte våga mig på någon djupare analys av deras litterära kvaliteter men av det lilla jag har sett så har de båda framstått som ganska genomsnittliga svenska ledarskribenter både stilistiskt och analytiskt. Deras stora talanger har istället varit den politiska fingertoppskänslan som har gjort att de kunnat balansera precis på gränsen mellan det folkligt efterfrågade och det redaktionellt acceptabla. Men det var ju inga talanger som de hade någon nytta av på Bulletin och följaktligen hade de bara sin medelmåttighet kvar.

Sedan vill jag även tillägga att ett projekt som Bulletin antagligen var dödfött från start. Media är en konservativ bransch i den bemärkelsen att folk konsumerar media efter gammal vana snarare än efter upplevd kvalitet. Jag kan inte på rak arm komma på något mediaprojekt, någonstans i världen, som har lanserats med buller och bång och stora resurser och därefter nått framgång. Det tar helt enkelt tid att bygga upp ny media, både att bygga upp en jämn produktion av kvalitativa artiklar men ännu mer att bygga upp ett förtroende hos läsarna som gör att de vill betala för ens produkt. Ser man på de aktörer som tagit sig in på mediamarknaden det senaste decenniet, i praktiken enbart den högerpopulistiska alternativmedian, så har samtliga tidningar där börjat i ytterst liten skala och sedan arbetat sig uppåt mycket långsamt. Jag misstänker att det inte går att göra på något annat sätt.
Det enda Ivar Arpi och Alice T gjort är att de klarat av att navigera åsiktskorridoren någorlunda, det är knappast några stora intellekt.
Citera
2021-04-03, 19:50
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Varför har Teodorescu kvar: politisk chefredaktör på Bulletin. Kontakt: alice@bulletin.nu i sin twitterprofil?

Är det oviktigt vad som står där även om man är mediaprofil?

Hon har - till skillnad från Ivar Arpi - inte sagt upp sig, berättade Pontus Tholin i SR.
Citera
2021-04-05, 20:42
Medlem
Dagerlind levererar en rätt bra känga mot Bulletinprojektet idag. Jag kanske inte delar alla åsikterna men i huvudsak tycker jag hans sammafattning är rätt korrekt. Inte minst att han visar på att en inte ringa del fisförnämhet präglar både ägare och skribenter med tanke på att det Bulletin påstod sig göra i princip redan har gjorts av alternativmedia under en lång rad år, men det vill de fisförnäma inte veta av:

Citat:
En liberalkonservativ journalist har en mer respektfull inställning till medborgarna och en i demokratiska värderingar bättre förankrad syn på mediernas roll i samhället jämfört med sin genomsnittlige vänsterliberale etablissemangstrogne kollega. Men där stannar det oftast. Oss i alternativmedia vars koncept man nu kopierar ser man generellt ned på och vill inte prata med.

Även på ägarsidan i den här melodramen råder en inställning av att vara för fin för att ha något samröre med de alternativa medierna som ändå genom att ha funnits i ett stort antal år och lockat många läsare visat sig vara uppgiften vuxen. I stället valde man att satsa sina pengar på en chansning med en klick affischnamn. De visade sig ha lika stora som lättkränkta egon och i regredierad affekt snabbt kunna förvandla en medieredaktion till en sandlåda. Det är miljontals kronor i läropengar som ägarna i fisförnämt feltänk kastat i sjön.
https://samnytt.se/fria-medier-ar-inte-detsamma-som-redaktionell-anarki/

Samnytt har sannerligen sina brister men man måste ju ge dem att de var lååååååångt före Bulletintramset och det hedrar dem att de vet att de inte är något New York Times som megalomanerna på Bulletin trodde de skulle bli utan att jobba för det.

Citat:
Det återstår ännu att se om Bulletin helt går i graven eller om man kan hanka sig fram i mediemarginalen. Visionen om en svensk New York Times eller Le Monde ter sig avlägsen. På de stora maktlojala tidningsdrakarna andas man ut. Inte heller ser Bulletin ut att bli den farliga konkurrent till oss i alternativmedia som man hade potential för. Även vi drar en lättnadens.

Det kan inte uteslutas att det kommer nya initiativ av det här slaget i framtiden men det är ändå rimligt att anta att fiaskot med Bulletin åtminstone för en tid framöver avskräckt en del personer som närt liknande tankar. Tills vidare får den som vill hålla sig välinformerad och känna sig respekterad som mediekonsument hålla till godo med Samhällsnytt. Vi gör vårt jobb och lider inte av divalater. Le Monde i all ära, men fransk finmedia är kanske inte riktigt vad Sverige är i störst behov av just nu.
Citera
2021-04-05, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedwaykingen
Idag är det alltså dags för Bulletin att dra igång verksamheten igen. Ska bli spännande att se hur de likt en fågel Fenix reser sig ur askan och påbörjar resan mot platsen som Sveriges alldeles egna New York Times. Som Plus-prenumerant ser jag mycket fram emot att få ta del av intressanta poddar och seminarier.

https://twitter.com/Bulletin_Nu/status/1375074924222672898

Men jag fattar inte grejen, New York Times är väl liberal. Typ, sossigt Joe Bidenliberal. Varför skulle Bulletin ens ha dem som förebilder? Är det Timbro som spökar?
Citera
2021-04-05, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totallynotarobot
Ingen seriös investerare skulle inleda att samarbete med Frick. Han må fylla ett tomrum i form av en mer rentvättad altmedia men inte mer än så. Uppmärksamhet och läsarkrets har för övrigt knappast varit problemet för Bulletin. Redan första månaden så verkar de ha tangerat NIs omsättning och det lär finnas fler artiklar om Bulletin än vad som någonsin publicerats om NI.

Vad är egentligen en "seriös" investerare? Pengar funkar nog rätt bra även om DN pekar finger och säger att den som satsar på NI är oseriös. Hur som helst, Bulletins uppmärksamhet kommer svalna om de inte levererar annat än åsikter. Ni jobbar rätt hårt och har en humor som ingen på Bulletin kommer klara att efterlikna, de är för Timbrotråkiga. Jag ser ett eventuellt (verkligen eventuellt) Bulletin som ett komplement, men NI kommer de aldrig matcha. Dan Korn gjorde helt rätt som gick över dit, hoppas han stannar. Han verkar också ha glimten i ögat till skillnad från tråkmånsar som Gür.
Citera
2021-04-05, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModPodge
Giertta skriver en - rätt blek - ledare på ”Journalisten” om ”Bullentin”.

Ett citat:

”Idag kan vi läsa hur Negar Josephi rekryterades till något hon trodde skulle bli en ny nyhetstidning. Idag skriver hon på DN Kultur att Bulletin egentligen skapades med en väsentlig drivkraft - hatet mot journalister. Om det är en korrekt beskrivning av projektet, så förklarar det i princip orsaken till hela haveriet.”

https://www.journalisten.se/ledare/fortroendet-ar-borta

”Hatet mot journalister” från andra i branschen? Låter lite PK-flummigt.

Man beskriver i ”Journalisten” även Negars text i DN:

”Hon skriver bland annat att agendan för Bulletin var ”de ’sanningar’ som gammelmedierna och pk-journalisterna mörklagt med hjälp av sitt pressetiska nonsens. Det var den väsentliga drivkraften bakom Bulletin: hatet mot journalistiken.” ”

Låter mest som Giertta är kompis med Negar och kompani och hjälper dem tillbaka in i pk-pressvärmen.
Det högtavande språket om pressfrihet skorrar rätt falskt med tanke på hur Journalisten ignorerar och motarbetar hela altmedia. Det det viktiga för journalisten är inte en fri press utan en skyddad press.
Citera
2021-04-06, 00:30
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
- Undermålig mjukvara. Bulletins Wordpress-liknande ukrainska webbplats har redan hånats sönder och samman, så jag ska inte slösa tid på mer sånt. Förutom utseendet verkar själva publiceringsverktyget också ha varit undermåligt. Obegripligt att ägarna var beredda att betala fantasilöner till skribenterna men sparade in på webbplatsen.

Bra skrivet. Vill bara tillägga lite saker om denna punkt.

Det finns inga "undermåliga" publiceringsverktyg. Altmedia klarar sig på mycket enklare saker än så, många använder bloggmjukvara, Fria Tider använder Drupal som är gratis och FT är väl runt hundra gånger bättre än Bulletin. Uvell som jag tagit upp tidigare kör Wordpress som också är gratis och märkligt nog är hon -- ensam -- en bättre journalist än hela Bulletin. När staten + gammeldrakarna drog igång sin anti-SD-propaganda-sajt innan förra valet använde de Wordpress, för att återpublicera sitt eget content i princip. Det går att få kvalitet i vilket system som helst om man lägger manken till, men det är ju det som har saknats. Man verkar ha anställt ett gäng pimpinetta prinsessor av båda könen som helt enkelt inte velat grovjobba sig fram till något utan har velat gå in på en färdig The Atlantic-redaktion och bara börja spotta ur sig The Atlantic-content som alla ska underdånigt buga sig inför. Det är inte så det funkar. Grundbulten i en mediaprodukt är legitimitet hos avsändaren. Sedan kommer några tusen aspekter av content, och någonstans på sjuhundratusende plats kommer frågan om vilken publiceringsmjukvara man ska använda.

Klokt hade varit att börja med en gratis standardprodukt och sedan modifiera efter behov, eller använda erfarenheterna från denna för att bygga något eget som erbjöd en edge efter ett år eller två. Men den kritik som kommit (från prinsessorna!) tyder på att man lanserade sajten med en customprodukt som ändå inte var färdig eller ens testad när det kom igång eftersom kritiken som hörts rör saker som snabbt skulle ha upptäckts under testningen. Det är visserligen dåligt. Men ännu sämre är att börja gnälla över de verktyg man har i stället för att producera content.

Jorden är alltid frusen för lata svin.
Citera
2021-04-06, 01:09
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Bra skrivet. Vill bara tillägga lite saker om denna punkt.

Det finns inga "undermåliga" publiceringsverktyg. Altmedia klarar sig på mycket enklare saker än så, många använder bloggmjukvara, Fria Tider använder Drupal som är gratis och FT är väl runt hundra gånger bättre än Bulletin. Uvell som jag tagit upp tidigare kör Wordpress som också är gratis och märkligt nog är hon -- ensam -- en bättre journalist än hela Bulletin. När staten + gammeldrakarna drog igång sin anti-SD-propaganda-sajt innan förra valet använde de Wordpress, för att återpublicera sitt eget content i princip. Det går att få kvalitet i vilket system som helst om man lägger manken till, men det är ju det som har saknats. Man verkar ha anställt ett gäng pimpinetta prinsessor av båda könen som helt enkelt inte velat grovjobba sig fram till något utan har velat gå in på en färdig The Atlantic-redaktion och bara börja spotta ur sig The Atlantic-content som alla ska underdånigt buga sig inför. Det är inte så det funkar. Grundbulten i en mediaprodukt är legitimitet hos avsändaren. Sedan kommer några tusen aspekter av content, och någonstans på sjuhundratusende plats kommer frågan om vilken publiceringsmjukvara man ska använda.

Klokt hade varit att börja med en gratis standardprodukt och sedan modifiera efter behov, eller använda erfarenheterna från denna för att bygga något eget som erbjöd en edge efter ett år eller två. Men den kritik som kommit (från prinsessorna!) tyder på att man lanserade sajten med en customprodukt som ändå inte var färdig eller ens testad när det kom igång eftersom kritiken som hörts rör saker som snabbt skulle ha upptäckts under testningen. Det är visserligen dåligt. Men ännu sämre är att börja gnälla över de verktyg man har i stället för att producera content.

Jorden är alltid frusen för lata svin.

Nåja. I ärlighetens namn så finns det väl bara en (1) källa för att "Bulletins Wordpress-liknande ukrainska webbplats" upplevdes som ett problem - nämligen den anonyma journalist som uppgav detta för Samhällsnytt.

https://samnytt.se/bulletin-medarbetaren-berattar-tino-har-betett-sig-som-ett-troll/

Intrycket är, att dessa klagomål kom från den journalist som fick sluta och inte ville kännas vid att ha gjort ett dåligt/slarvigt jobb.
Citera
2021-04-06, 15:01
Medlem
Citat:

Fyll gärna på med fler punkter om jag missat någon aspekt.
Svårt att addera något till en sådan högkvalitativ summering, men en sak vill jag lägga till.

Ägarna underskattade värdet av nyheter för en tidning och överskattade betydelsen av opinion. Om man behöver hjälp med vad man ska tycka som högeravvikare så kan man gå till Det Goda Samhället (om man är boomer) och en massa andra kanaler om man är yngre. Hundratusentals gör det redan dagligen.

Det stora värdet med Bulletin hade varit om man hade kunnat producera nyheter som övrig media inte vill rota i. För att ta ett exempel: När skandalen med de apatiska barnen ännu inte hade hunnit visa sig vara en skandal så visste de flesta normalbegåvade människor, och alla inom professionen, att det var något skumt med det hela eftersom fenomenet bara förekom i Sverige. Trots det så var det ingen media som ville rota i det av rädsla eller av andra skäl.

Bulletin hade kunnat bli den enda tidning med resurser i Sverige som inte hade varit rädd för att publicera sådant som varit till skada för regimen. Men då, för att återknyta till dina punkter så hade man inte kunnat anställa chefredaktörer med inställningen att bara vara lite edgy utan att egentligen på allvar hota agendan. Med de som Bulletin anställde, både som journalister och chefer så hade en sådan granskning aldrig blivit av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in