Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Den artikeln du länkade, är inför en studie.
Vi vet ingenting om barns immunitet och hur länge den varar när det gäller covid.
Nej det kan vi heller inte veta tvärsäkert eftersom vi fortfarande är mitt uppe i pandemin och forskning pågår.
Vad vi däremot vet är att lärare inte verkar vara mer drabbade än andra yrkeskategorier och att barn närmast är helt opåverkade av covid-19. Givet det läget så förstår jag inte hur man ens kan tänka tanken att stänga ner skolan.
Möjligen bör lärare som är 60 + kanske få andra arbetsuppgifter. Men yngre lärare behöver det knappast.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Du utryckte dig tvärsäkert utan att ha fog för det, det var det jag ifrågasatte.
Jag vet inte mer än någon annan. Vad jag däremot vet är den statistik vi har. Och den talar sitt tydliga språk.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
När det gäller att "nosa på viruset i unga år" som du skriver, vet vi inget om det heller.
Du kommer igen där med enbart åsikter.
Varför skulle det inte vara så? Och varför ska vi skydda barn? Vad tjänar vi på det? Det är ungefär lika rimligt som att försöka skydda barn från att få vattkoppor.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
När det gäller virus är det olika. Ta TBE som exempel. I början rekommenderade man inte barn att vaccineras, då de får en mildrar sjukdom och på de 90 åren man känt till TBE finns inget känt fall av återinfektion. Man pratar här om livslåga immunitet. Men sedan visade det sig att barn som genomgått TBE infektion har lägre hjärnkapacitet en andra barn och skillnaden är stor. Även de barn som hade mild sjukdom fick lägre hjärnkapacitet efter infektion. Så nu rekommenderar man även barn att vaccineras mot TBE. Förklaringen sägs vara att deras hjärnor inte är fullutvecklade ännu och därför tål inflammationer i hjärnan sämre.
Vad är det som talar för att covid skulle vara farligt för barn?
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Covid och TBE är självklart olika virus sjukdomar, men bägge kan ge sig på hjärnan och skapa inflammationer där. Vi vet inte hur inflammationerna på barnens hjärnor kommer att påverka de på sikt.
Det kan vara farligt för barn med dåligt immunförsvar att få vattkoppor också. Men det är inget vi stänger ner skolor och förskolor för....
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Min poäng är att du ofta låter som om du vet, men sanningen är den att vi inte vet ännu.
Nej jag vet inte mer än någon annan, men jag vet ungefär hur virus och immunitet fungerar. Och jag har svårt att tro att covid skulle vara så mkt annorlunda än andra virus när det gäller immunitet.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Vi vet inte hur länge barn är immuna och vi vet inte hur infektionen kan påverka barn i framtiden. Innan vi vet det behöver vi ju inte utrycka oss så tvärsäkert om det.
Det är mycket vi inte vet. Men att trygghetsknarka och hålla barn hemma "för säkerhets skull" är långt mkt sämre. Nollrisktänk är ett helt sjukt otyg vi omedelbart måste sluta med.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Det enda vi vet är att gruppen 0-14 år är den enda grupp som inte har överdödlighet under 2020 i Europa. Det tror jag alla föräldrar är tacksamma för (redan gruppen 15-44 har en tydlig överdödlighet).
Ja fast hur många utan bakomliggande sjukdomar i den ålderskategorin har dött?