2021-04-06, 13:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Köra distansundervisning eller varför inte ge dem sommarlov redan nu.
Varför det? Alla barn har inte lämpliga hem och utrustning för distansundervisning. Och det är en mkt sämre undervisningsform än den fysiska varianten.

Sommarlov redan nu? Är du från vettet? Barnen ska gå i skolan. Däremot skulle jag kunna tänka mig att man eventuellt stryker sommarlovet och inför extra undervisning för de barn som behöver som kommit kläm.
Citera
2021-04-06, 13:50
Medlem
Verkar minska rejält smittan i många regioner.

Misstänker vaccinationerna kommer börja spegla sig mer och mer i statistiken precis som vi sett i Israel,England och USA.

Inom 2-3 veckor kommer vi att ha vaccinerat 30% av befolkningen och även om det inte är den delen av befolkningen som driver spridningen så gör det givetvis skillnad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
De går ju samtidigt ut med att de har ett stort lager astrazeneca som var pausad som de nu vill använda. Jag tror att det kan bero på detta. Jag skulle själv varit ytterst tveksam till vaccinet från den leveransen som skapade dessa dödsfall tidigare. Det vaccinet får ju inte heller ges till sjukhuspersonal, då de är för unga för vad man nu rekommenderar. Det är ju bara äldre personer som nu får az.
Får man inte ge AZ vaccinet till unga men för gamla går det bra ? är det så ?
Vem har sagt det ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Trångboddhet kan säkert vara en faktor. Här i England är det just nu 24,109,000 (drygt 24 miljoner) människor som bor i vad som klassas som trångboddhet.

Your move.

Så mycket kan det nog inte ha hänt på 2 år.

https://www.theguardian.com/society/2019/sep/23/people-england-living-unsuitable-housing

Citat:
The research shows that 3.6 million people are living in overcrowded homes,

Riktig data med källa från 2018:

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=File:Overcrowding_rate,_2018_(%25) _SILC20.png
Citera
2021-04-06, 13:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Hampus går till skolan och blir smittad, tar hem smittan till mamma som jobbar på ett äldreboende...
Svårt att stoppa dessa kedjor i praktiken.
Särskilt när man tycker det är onödigt med tester och skyddsutrustning.

*edit
Dessutom var man skeptisk till pre-/a-symptomatisk smittspridning.

Glöm inte "droppsmitta", "det är en droppsmitta" fräste de hela våren. Enligt CDC så är sannolikheten för "fomite transmission" 1/10000. Vi i tråden sa redan från början att det är ett luftburet virus, vilket FHM till slut fick krypa fram med något halvkrystat om att i vissa fall kan aerosoler uppstå.

https://www.rt.com/usa/520185-cdc-covid-cleaning-surfaces-transmission/

Citat:
the CDC is citing studies that “suggest that the risk of SARS-CoV-2 infection via the fomite transmission route is low, and generally less than 1 in 10,000” for each contact with a contaminated surface.
Citera
2021-04-06, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Giesecke o Tegnell hade ju själva hittat på att Wuhan uppnått flockimmunitet o baserade sin strategi på det. Inget lyckat att basera en strategi på en gissning.

Givetvis inte, men vem visste något egentligen? Dessutom, de flesta som infört hård lockdown har misslyckats. I Europa är Norge och Finland i princip de enda undantagen. Tjeckien,Belgien m.fl. har haft katastrof trots mycket hårdare åtgärder än Sverige.
Citera
2021-04-06, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde

Misstänker vaccinationerna kommer börja spegla sig mer och mer i statistiken precis som vi sett i Israel,England och USA.

Inom 2-3 veckor kommer vi att ha vaccinerat 30% av befolkningen och även om det inte är den delen av befolkningen som driver spridningen så gör det givetvis skillnad.
I mina ögon skull eman gett vaccinet till den del av befolkningen som driver smittan. Om man vill minska smittspridningen.
Dödsfallen sjunker av sig själv om smittspridningen sjunker.
Citera
2021-04-06, 13:54
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
5,701 respektive 5,350 (nyare siffra) kallar jag för samma befolkningstäthet.

Men Stockholm är oavsett mycket trängre än London, eftersom Stockholm har mycket mer agglomeration, dvs. att människor bor samlade ihop. Du har fler personer inom en 1000-metersradie av din bostad om du bor i Stockholm. Att densiteten inte är högre är för att bostadsområden varvas med grönområden, vars tomhet inte hjälper mot virus.
Är du i farten och jämför bondhålan Stockholm med London nu igen? Du är för rolig, man får alltid sig ett gott skratt
Storlondon har flera invånare än Sverige.
Citera
2021-04-06, 13:56
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde

Så länge som man inte kommit igenom riskgrupperna och börjat vaccinera de som sprider viruset så påverkar inte vaccineringen spridningen i nån större omfattning.
Citera
2021-04-06, 13:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Den artikeln du länkade, är inför en studie.

Vi vet ingenting om barns immunitet och hur länge den varar när det gäller covid.
Nej det kan vi heller inte veta tvärsäkert eftersom vi fortfarande är mitt uppe i pandemin och forskning pågår.

Vad vi däremot vet är att lärare inte verkar vara mer drabbade än andra yrkeskategorier och att barn närmast är helt opåverkade av covid-19. Givet det läget så förstår jag inte hur man ens kan tänka tanken att stänga ner skolan.

Möjligen bör lärare som är 60 + kanske få andra arbetsuppgifter. Men yngre lärare behöver det knappast.

Citat:
Du utryckte dig tvärsäkert utan att ha fog för det, det var det jag ifrågasatte.
Jag vet inte mer än någon annan. Vad jag däremot vet är den statistik vi har. Och den talar sitt tydliga språk.

Citat:
När det gäller att "nosa på viruset i unga år" som du skriver, vet vi inget om det heller.
Du kommer igen där med enbart åsikter.
Varför skulle det inte vara så? Och varför ska vi skydda barn? Vad tjänar vi på det? Det är ungefär lika rimligt som att försöka skydda barn från att få vattkoppor.

Citat:
När det gäller virus är det olika. Ta TBE som exempel. I början rekommenderade man inte barn att vaccineras, då de får en mildrar sjukdom och på de 90 åren man känt till TBE finns inget känt fall av återinfektion. Man pratar här om livslåga immunitet. Men sedan visade det sig att barn som genomgått TBE infektion har lägre hjärnkapacitet en andra barn och skillnaden är stor. Även de barn som hade mild sjukdom fick lägre hjärnkapacitet efter infektion. Så nu rekommenderar man även barn att vaccineras mot TBE. Förklaringen sägs vara att deras hjärnor inte är fullutvecklade ännu och därför tål inflammationer i hjärnan sämre.
Vad är det som talar för att covid skulle vara farligt för barn?

Citat:
Covid och TBE är självklart olika virus sjukdomar, men bägge kan ge sig på hjärnan och skapa inflammationer där. Vi vet inte hur inflammationerna på barnens hjärnor kommer att påverka de på sikt.
Det kan vara farligt för barn med dåligt immunförsvar att få vattkoppor också. Men det är inget vi stänger ner skolor och förskolor för....

Citat:
Min poäng är att du ofta låter som om du vet, men sanningen är den att vi inte vet ännu.
Nej jag vet inte mer än någon annan, men jag vet ungefär hur virus och immunitet fungerar. Och jag har svårt att tro att covid skulle vara så mkt annorlunda än andra virus när det gäller immunitet.

Citat:
Vi vet inte hur länge barn är immuna och vi vet inte hur infektionen kan påverka barn i framtiden. Innan vi vet det behöver vi ju inte utrycka oss så tvärsäkert om det.
Det är mycket vi inte vet. Men att trygghetsknarka och hålla barn hemma "för säkerhets skull" är långt mkt sämre. Nollrisktänk är ett helt sjukt otyg vi omedelbart måste sluta med.

Citat:
Det enda vi vet är att gruppen 0-14 år är den enda grupp som inte har överdödlighet under 2020 i Europa. Det tror jag alla föräldrar är tacksamma för (redan gruppen 15-44 har en tydlig överdödlighet).
Ja fast hur många utan bakomliggande sjukdomar i den ålderskategorin har dött?
Citera
2021-04-06, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Givetvis inte, men vem visste något egentligen? Dessutom, de flesta som infört hård lockdown har misslyckats. I Europa är Norge och Finland i princip de enda undantagen. Tjeckien,Belgien m.fl. har haft katastrof trots mycket hårdare åtgärder än Sverige.
De som införde hårda restriktioner är Thailand, Taiwan, Australien, Singapour, Vietnam mm som har lyckats jätte bra med att hålla smittspridningen på en låg nivå och dödsfallen till obefintlig nivå.
Andra länder har försökt att härma men har aldrig lyckats att införa restriktionerna på ett vettigt sätt därför den har inte funkat i Europa.
Citera
2021-04-06, 14:01
Medlem
Otroligs avatar
Nya avlidna: 35
Nya fall: 21 813

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Eftersom vi inte hade någon rapport på långfredagen:

Senaste fredags + tisdagssiffra nya avlidna: 62
Senaste fredags + tisdagssiffra nya fall: 22 830
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera