Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Det verkar inte som barn är särskilt drivande alls i pandemin av det vi vet. Forskning pågår och det ska bli spännade att se vad det ger för resultat...
Men att vi ska oroa oss för barnen tror jag är rent foliehatteri utifrån det vi vet idag.
https://skolvarlden.se/artiklar/folkhalsomyndigheten-undersoker-covid-i-skolan
100% skydd är förstås ingen garanti. Men tittar man tillbaka på tidigare pandemier har genomgången infektion gett ett mycket gott och långt skydd.
Det är inte säkert att det är så med tanke på alla falskt positiva tester.
Antikroppar ja. Men sedan har du t-cellerna också.
Det kan jag inte veta till 100% men när det gäller virus som detta (som dessutom är i stort sett ofarligt för barn) är det en bättre idé att låta de nosa på viruset redan i unga år snarare än att försöka skydda barnen. Då lär sig deras immunförsvar att hantera viruset inför framtiden.
Den artikeln du länkade, är inför en studie.
Vi vet ingenting om barns immunitet och hur länge den varar när det gäller covid.
Du utryckte dig tvärsäkert utan att ha fog för det, det var det jag ifrågasatte.
När det gäller att "nosa på viruset i unga år" som du skriver, vet vi inget om det heller.
Du kommer igen där med enbart åsikter.
När det gäller virus är det olika. Ta TBE som exempel. I början rekommenderade man inte barn att vaccineras, då de får en mildrar sjukdom och på de 90 åren man känt till TBE finns inget känt fall av återinfektion. Man pratar här om livslåga immunitet. Men sedan visade det sig att barn som genomgått TBE infektion har lägre hjärnkapacitet en andra barn och skillnaden är stor. Även de barn som hade mild sjukdom fick lägre hjärnkapacitet efter infektion. Så nu rekommenderar man även barn att vaccineras mot TBE. Förklaringen sägs vara att deras hjärnor inte är fullutvecklade ännu och därför tål inflammationer i hjärnan sämre.
Covid och TBE är självklart olika virus sjukdomar, men bägge kan ge sig på hjärnan och skapa inflammationer där. Vi vet inte hur inflammationerna på barnens hjärnor kommer att påverka de på sikt.
Min poäng är att du ofta låter som om du vet, men sanningen är den att vi inte vet ännu.
Vi vet inte hur länge barn är immuna och vi vet inte hur infektionen kan påverka barn i framtiden. Innan vi vet det behöver vi ju inte utrycka oss så tvärsäkert om det.
Det enda vi vet är att gruppen 0-14 år är den enda grupp som inte har överdödlighet under 2020 i Europa. Det tror jag alla föräldrar är tacksamma för (redan gruppen 15-44 har en tydlig överdödlighet).