2021-04-05, 19:37
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Din fixering vid statsepidemiologers uselhet i allmänhet och Tegnells i synnerhet borde du söka hjälp för.

Du är minst lika besatt som jag. Men din besatthet handlar om att nitiskt försvara regeringen och Folkhälsomyndigheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
En pandemi bryter ut och alla tråkigheter på grund av pandemin är statsepidemiologernas fel. Weird.

Vadå? Jag säger ju klart och tydligt att en stor del av skulden ligger på Kina. Jag vill gå längre, och säga att det huvudsakliga skulden ligger på Kina.

En epidemi inleddes i storstaden Wuhan, i kvarteren utanför viruslaboratoriet som sysslar med Corona-virus. Kinesernas version av vad som hände, bygger på att viruset kom från fladdermöss, men fladdermössen bor långt bort från Wuhan. Senare presenterar kineserna en version som bygger på att viruset kom till Kina med fryst mat från utlandet.
Citera
2021-04-05, 19:39
Medlem
Under söndagen fick över fyra miljoner amerikaner en dos av något vaccin mot covid-19, rapporterar Washington Post. Det är den högsta siffran under ett enskilt dygn sedan vaccinationerna i USA inleddes i december.
https://www.washingtonpost.com/nation/2021/04/05/coronavirus-covid-live-updates-us/
Citera
2021-04-05, 19:45
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ökad eller minskad smittspridning under påsken?
Vad tror ni?
Ökningen på IVA verkar ha stannat upp lite iaf.

Det lär nog fortsätta upp i rask takt.
Åtminstone med tanke på hur folk beter dig för tillfället.

Siffrorna för iva brukar gå lite hur som helst över helgerna.
Imorgon eftermiddag vet vi hur läget är där
Citera
2021-04-05, 20:11
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det lär nog fortsätta upp i rask takt.
Åtminstone med tanke på hur folk beter dig för tillfället.

Siffrorna för iva brukar gå lite hur som helst över helgerna.
Imorgon eftermiddag vet vi hur läget är där

Om man orkar så kan man ju kolla hur influensan brukar utveckla sig efter påskledigheten.
Citera
2021-04-05, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det lustiga är som sagt att jag vid FLERA tillfällen har hamnat i argumentationer med idioter här på FB som hävdar att det är siffran från PHE och NHS som är den korrekta. I det fallet blev jag anklagad för att ljuga och trolla också. Det var väl herr Kaptenframstjärt som var mest aktiv i den diskussionen om jag inte tar fel.

Det spelar som sagt ingen roll vem jag diskuterar med, antingen är siffrorna i underkant eller också i överkant (beroende på personens personliga agenda).

Jag har ALDRIG gjort annat än refererat till korrekt data och fakta - och DET GÅR inte för folk att fatta, de är helt enkelt imbecilla.

Det här med fakta är inte den genomsnittlige FB-medlemmens bästa område...
Fast problemet är att den lägre (felaktiga) siffran nästan alltid är den som används. Den används av Google, Worldometers, Ourworldindata, NYT, osv.

Även BBC använder den lägre dödssiffran:

https://www.bbc.co.uk/news/amp/uk-51768274
Citera
2021-04-05, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Ni Alarmister är en sann fara för samhället.

När fakta gällande dödstal, åldersgrupper, underliggande sjukdomar blir obekväma hittar ni något annat att klänga fast vid... som "smitta"... och gärna sådan som inte ens märks, asymptom.

"Smitta" inom citattecken.
Och "sådant som inte märks", som virus. "Hittar vi på".
Jisses.

Vet inte vad du syftar på för fakta men att viruset slår hårdare mot svaga har jag känt till sedan april förra året så det var nog inte därför jag "hittade på" saker, fakta alltså.
Citera
2021-04-05, 20:22
Medlem
Citat:
Verkligen. Förutom då att jag är den enda som tillhandahållit data - som du dessutom nu är fräck nog att ljuga och påstå att det var DU som tillhandahöll. Här är det inlägg där du hänvisar till FEL data:
Här drar du ett gäng siffror ur röven samtidigt som refererar du till siffror för EN VECKA i April:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Här refererar du till inkorrekta siffror (utan att referera till källan):
Höre refererar du till en datafil som kommer från PHA som INTE är källan för officiell statistik:

Du är den värsta lögnare och idiot jag någonsin stött på här. Här är siffrorna igen:

Här är den MOMO från Public Health England som du inte lyckades hitta:
https://fingertips.phe.org.uk/static-reports/mortality-surveillance/excess-mortality-in-england-week-ending-01-Jan-2021.html

Den förväntade dödligheten i England för perioden Mars 2020 - 01 Jan 2021 i England var 373,357 personer (Figure 2: Cumulative deaths since 21 March 2020, by date of registration, England.).

Antalet registrerade döda personer för samma period var 445,711 personer.
(Figure 2: Cumulative deaths since 21 March 2020, by date of registration, England.)

Antalet registrerat avlidna i COVID-19 för den aktuella perioden var enligt den officiella statistiken 76,594.
https://www.ons.gov.uk/file?uri=/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/datasets/deathsinvolvingcovid19bymonthofregistrationuk/current/deathsinvolvingcovidukfeb2021.xlsx

Det ger således en UNDERDÖDLIGHET för perioden Mars 2020 - 01 Januari 2021 på 4,240 personer. Notera att dessa siffror är för England. Jag kan ta fram samma siffror för resten av UK om du vill.

JAG har sedan - trots upprepade uppmaningar till dig att referera till uppgifterna - refererat till den excess mortality report som PHE publicerat för perioden Mars 2020 - 01 Januari 2021:
https://fingertips.phe.org.uk/static-reports/mortality-surveillance/excess-mortality-in-england-week-ending-01-Jan-2021.html

Du har inte bidragit ned ETT ENDAST DUGG.

Om du vill hävda att någon mörkat eller ljugit - eller ens har fel när de hänvisar till officiell statistik - bör du rimligen kunna backa upp den typen av påstpenden med lite substans. Att bara sitta som en papegoja och påstå att "du har fått siffrorna" när du inte levererat ett endaste dugg är fanimej det mest pinsamma jag läst på detta forum.

Det är helt uppenbart att du drog siffror ur din röv som du sedan inte kunde backa upp - trots att siffrorna fanns tillgängliga för vem som helst. Helt priceless.

Och siffrorna är precis framför dig. ONS har konstaterat att överdödlighet i pneumoni och influensa är rekordlåga. Den överdödlighet som finns är relaterat till covid-19. Det finns inga andra orsaker till överdödlighet när influensan inte existerar och pneumonierna ligger rekordlågt. Det är exakt samma slutsats jag har redovisat 3-4 gånger för dig nu. UK liksom andra länder har underrapporterat covid-19-fall i första vågen. Inse det. Siffrorna jag har redovisat stämmer.

Ska vi återgå till din läskunnighet? Det verkar som du inte bara är oförmögen att tänka, du kan inte läsa heller.
Citera
2021-04-05, 20:23
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Du bekräftar bara vad jag precis skrev - du förstår inte.

Jag tycker uppriktigt sagt synd om dig. Hoppas majoriteten av dina konflikter är här på Flashback och att du lever mer friktionsfritt i det riktiga livet.
Nej, jag förstår inte hur någon som DU kan få för sig att Stockholm är mer tätbefolkat än London eller tat "bara barn får vattkoppor".

Det krävs en speciell typ av faktaresistent galning för att komma till den skeva slutsatsen - och du lyckades (hur obegripligt det än må vara).

Citat:
Hur menar du?

Vattkoppor får bara barn ( i de länder som inte vaccinerar mot vattkoppor, där får inga vattkoppor eftersom man har flockimmunitet).

Det hjälper väl knappast att man kommer med ett vänligt påpekande:
Vuxna får faktiskt vattkoppor i ganska stor omfattning och London ÄR betydligt mer tätbefolkat än Stockholm.
Citera
2021-04-05, 20:25
Medlem
Citat:
Haha, ja att JAG skulle behöva lära mig räkna är en intressant kommentar, men vi lämnar den diskussionen därhän, tror jag ( i synnerhet med tanke på min profession)..

Du har gjort en grov feltolkning på grund av din okunnighet att läsa. Jag har använt data både från PHE och från ONS - de ger precis samma slutsats. NI har underrapporterat vecka 12-24. Någon signifikant överdödlighet i form av influensa eller pneumoni finns inte 2020. Det har ONS själva konstaterat. Baslinjen ligger i själva verket något under det normala på grund av detta. Den överdödlighet som inte kan räknas in i covid under de första veckorna beror inte på solsting, utan - suprise - covid-19.
Citera
2021-04-05, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Och att medianåldern på de som dött med covid är 85 år. Det är dags att tagga ner och det är nu.

Jepp:
13,5 Estoniakatastrofer 70+
1,4 Estoniakatastrofer 70-.

En del tycker det är småpotatis andra inte.
Citera
2021-04-05, 20:30
Medlem
Citat:
Jag slår vad om att du inte ens vet vad siffrorna är för influensa i UK.

Jag är helt övertygad om att du nu insett att du gjort bort dig och att du också inser att JAG sitter på siffrorna för influensa och "pneumonierna" (haha)...

KOM IGEN NU - DUKTIGA KILLEN - SÄTT LITE SUBSTANS BAKOM DINA ANKLAGELSER OCH TA FRAM SIFFRORNA!

Jodå, jag har läst rapporten från ONS och länkat den tidigare. 370 för England, 394 för England och Wales. Extremt lågt historiskt sett.
Citera
2021-04-05, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Ja, så är det och med det sagt så är det helt vansinnigt att vaccinera friska uner 65 då de klarar infektion utan att belasta vården, den datan är tydlig.

Att vaccinera de över 65 är inte ett måste utan en snabblösning för att öppna samhället då alternativet är att identifiera exakta riskgrupper och det går helt enkelt snabbare att vaccinera.
Därav uttalandet att nyttan överväger risken, samhällsnyttan alltså, inte den individuella...

Att massvaccinera bort viruset, som vissa vill göra gällande skall fungera, är ett dödfött projekt och bör förklaras för folk tydligt så de kan ta ett beslut grundat i egen hälsa istället för illusionen att de gör en samhällsinsats viket de tror när de "i solidarisk anda" tar vaccinet.

De skall istället väga risken att just DE blir så allvarligt sjuka att de riskerar avlida mot risken de tar med vaccinet och veta att förr eller senare kommer de bli infekterade ändå då viruset finns kvar och muterar.

Fullt frisk, arbetsför person löper nära nollrisk med infektion, mitt antagande är att den gruppen löper HÖGRE risk med vaccinen.

Högre risk för vad?

Du bortser från saker som långtidscovid och andra negativa konsekvenser som är avsevärt allvarligare än den extremt ringa risken med biverkningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in