Citat:
Ursprungligen postat av
Maviel
Det står i reportaget att hon är öppen mot sin familj och även på sociala medier med det. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det, men det var rörde om i min tankevärld att läsa det. Öppet och utlämnande. Modigt av henne.
Jag ser flera problem med reportaget:
(1) Är det lämpligt rent etiskt av journalisterna att publicera bilder på en väldigt ung kvinna från en uppenbarligen dysfunktionellt familj, med tidigare drogmissbruk och självskadebeteende och tatuering vilka förtäljer om personens eget självförakt (där personen uppfyller flera kriterier för åtminstone en diagnos), där orsaken till medverkan skulle kunna vara sekundär vinning, och att stigmat av att alla handlingar vars motiv är att skada och förödmjuka sig själv, finns tillgängligt på internet för all framtid, vilket i sig kan leda till skuld och skamkänslor, och kanske är det egentliga motivet till varför hon tackade ja.
(2) Finns det skäl att tro att intervjuobjektet, utifrån rådande omständigheter, befinner sig i en enormt sårbar situation, som kraftigt påverka hennes omdöme, och där personen i fråga möjligen hade nekat till att medverka om situationen hade varit annorlunda? Det framgår t.ex. att personen genomgår terapi, vilket, inte helt otänkbart, skulle kunna påverka henne känslomässigt och hennes val. Att hon fortsätter att sälja sin kropp tyder också på, utifrån hennes tidigare historik, att hon heller inte mår bra.