Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Han säger i förhör att de testade hundratals platser med Luminol.
Flertal var missvisande i mörkret pga tvättmedel. Sen fick de reagens på tvättmaskinen på två ställen.
Jag tror nog de gått direkt och topsat den röda tydliga fläcken på klassiskt manér. Utan Luminol.
Om den vore så tydlig som den ser ut i FUP.
En rejäl svabb med topsen som gett NFC den visuella looken de vill ha. Rejält med blod.
Så var tydligen inte fallet.
Varför ser fotot ut som det gör då är följdfrågan? Alltså en röd fläck. Så som den ser ut på bilden hade man nog inte missat den om man betraktar maskinen några sekunder.
Det går att få utslag med Luminol på plagg som är tvättade flera gånger i maskin. Så självklart går det att få utslag på maskinen här om väldigt ”tunn” fläck.
1 bloddroppe utspädd med 999 999 droppar vatten är tillräckligt för att detekteras med luminol annars som jämförelse.
Lite tydlighet hade ju inte skadat. Fläcken ser väldigt röd och ”stor” ut och om den inte är det så är ju bilden missvisande. Eller så har det blivit helt bananas i pdf till tingsrätten.
Det enda som jag kan komma på som kan vara rött i sammanhanget är kaliumferricyanid (rött blodlutsalt) som kan funka som katalysator(påverka reagensen) men utblandat så är det åt det färglösa hållet.
Det är dock ihop med fenolftalein det reagerar på begynnande rost i stål det har sitt stora användningsområde och blir då rosa vid kontakt med hydroxid-joner.
Baserat på det så förstår jag inte varför fläcken är åt det röda hållet när Luminol är kemiluminiscent (”självlysande” med speciell lampa) och då väldigt blått.
Nu är inte kemi mitt område men bilden är svårtolkad om det är så att det röda INTE är blod.