2021-04-05, 11:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
När SD och HD var i USA?
HD kanske har planterat blodet och fejkar inför SD att hon skyddar och omhuldar honom?

Hon vill se LW död och sätter samtidigt dit SD efter han slagit i hjäl honom.
Oops... råkade du hamna på Kumla?

Byter teori och det ska du ha all cred för, iom att du drog upp hur blodet hamnade på tvättmaskinen. 👍
Citera
2021-04-05, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han säger i förhör att de testade hundratals platser med Luminol.
Flertal var missvisande i mörkret pga tvättmedel. Sen fick de reagens på tvättmaskinen på två ställen.

Jag tror nog de gått direkt och topsat den röda tydliga fläcken på klassiskt manér. Utan Luminol.
Om den vore så tydlig som den ser ut i FUP.

En rejäl svabb med topsen som gett NFC den visuella looken de vill ha. Rejält med blod.

Så var tydligen inte fallet.

Varför ser fotot ut som det gör då är följdfrågan? Alltså en röd fläck. Så som den ser ut på bilden hade man nog inte missat den om man betraktar maskinen några sekunder.

Det går att få utslag med Luminol på plagg som är tvättade flera gånger i maskin. Så självklart går det att få utslag på maskinen här om väldigt ”tunn” fläck.

1 bloddroppe utspädd med 999 999 droppar vatten är tillräckligt för att detekteras med luminol annars som jämförelse.

Lite tydlighet hade ju inte skadat. Fläcken ser väldigt röd och ”stor” ut och om den inte är det så är ju bilden missvisande. Eller så har det blivit helt bananas i pdf till tingsrätten.

Det enda som jag kan komma på som kan vara rött i sammanhanget är kaliumferricyanid (rött blodlutsalt) som kan funka som katalysator(påverka reagensen) men utblandat så är det åt det färglösa hållet.

Det är dock ihop med fenolftalein det reagerar på begynnande rost i stål det har sitt stora användningsområde och blir då rosa vid kontakt med hydroxid-joner.

Baserat på det så förstår jag inte varför fläcken är åt det röda hållet när Luminol är kemiluminiscent (”självlysande” med speciell lampa) och då väldigt blått.

Nu är inte kemi mitt område men bilden är svårtolkad om det är så att det röda INTE är blod.
Citera
2021-04-05, 11:33
Medlem
Citat:
Så varför såg inte SD den och torkade bort den?

Känns han som en kille med koll på läget efter allt vi vet?
Mr Domkraft m.m som senaste exemplet.
Citera
2021-04-05, 11:36
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kan du hänvisa till något sånt samtal?
Om det (mot förmodan) skulle vara sant så fattar jag inte hur HD skulle sitta i 2 timmar och lyssna på något sånt. Därför tror jag inte på detta förrän jag får det svart på vitt.
Så upp till bevis!

Jag har citetat det ur FUP många gånger för dig. Jag vet inte varför du "glömmer" det ungefär varannan vecka.

Har du någonsin citerat något ur FUP? Du sitter bara här och sprider trådsanningar.
Citera
2021-04-05, 11:39
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
De åkte till Arlanda vid midnatt.

Och när släpptes han ur häktet? Hade han tid att tvätta då?
Citera
2021-04-05, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Inga bilder har vi sett där man sprayat med Luminol, men det är gjort.

Här nedan har du flera inlägg samlade om blodet på tvättmaskinen.
Det är från FUP, transkriptioner från rättegången med både GS och DW.

Samlade länkar om blodet på tvättmaskinen (FUP o rättegång)
Ny test på blodfläck S100

Sedan funderar jag på hur man redovisar bilder under rättegången.
I FUP har vi enbart denna bild, som för det första säkert är av sämre kvalitet än originalet eftersom den är scannad.

Kan det vara så att man kan visa bilden under rättegången och därigenom också zooma in?

Visserligen hade det varit bra om man som Avel föreslog, klistrat ett måttband runt fläcken. så att man hade haft måttangivelser, eller att det fanns måttangivelser någonstans i FUP. Kan ha missat det iofs.

Jag känner personligen att det är svårt att kasta omkull varenda forensiker och varje arbete som är utfört i den här utredningen. Min tro är att det kan handla om en variation av lite av varje; kompetens, noggrannhet hos individen, erfarenhet, arbetsbörda, personaltäthet, möjligheter och tillgång till husrannsakan osv, osv. Vi har inte hela bilden, och vi själva är inte utbildade och insatta i deras arbetssituation vid det tillfället. Jag minns att samtidigt var det flera andra stora brott som skulle utredas, såsom Vivallaskjutingarna.

Utan att själv vara särskilt insatt, tycker jag att både GS och DW verkar pålitliga och erfarna.

Klart de har att göra.
Men nån missade nån vind hos HD osv så ingen är felfri.
Sen ligger det ju på spaningsledaren och förundersökningsledaren (inkl kriminalteknikernas chef) att kvalitetssäkra fynden.

Teknikernas jobb är att hitta men att analysera ser man inte lika måmga exempel på. Se bara på ”analysen” av SD:s domkraftskaft. Vi vet hur det ser ut men de har inte löst att ta reda på var det kommer ifrån(modell/märke). Så i många fall så är det nog i samordningen som det fallerar. Och det ligger inte på kriminaltekniker och IT-forensiker.
Citera
2021-04-05, 11:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Varför ser fotot ut som det gör då är följdfrågan? Alltså en röd fläck. Så som den ser ut på bilden hade man nog inte missat den om man betraktar maskinen några sekunder.

Det går att få utslag med Luminol på plagg som är tvättade flera gånger i maskin. Så självklart går det att få utslag på maskinen här om väldigt ”tunn” fläck.

1 bloddroppe utspädd med 999 999 droppar vatten är tillräckligt för att detekteras med luminol annars som jämförelse.

Lite tydlighet hade ju inte skadat. Fläcken ser väldigt röd och ”stor” ut och om den inte är det så är ju bilden missvisande. Eller så har det blivit helt bananas i pdf till tingsrätten.

Det enda som jag kan komma på som kan vara rött i sammanhanget är kaliumferricyanid (rött blodlutsalt) som kan funka som katalysator(påverka reagensen) men utblandat så är det åt det färglösa hållet.

Det är dock ihop med fenolftalein det reagerar på begynnande rost i stål det har sitt stora användningsområde och blir då rosa vid kontakt med hydroxid-joner.

Baserat på det så förstår jag inte varför fläcken är åt det röda hållet när Luminol är kemiluminiscent (”självlysande” med speciell lampa) och då väldigt blått.

Nu är inte kemi mitt område men bilden är svårtolkad om det är så att det röda INTE är blod.
För sista gången. Bestäm att den ser ut som ett vridreglage likt att Springare gjort ett toppenjobb.
Behåll din åsikt så behåller jag min.

Jag skrev att med den metod krimtekniker måste använda så är jag tveksam att den såg ut som i FUP när de anlände till tvättstugan.
Det låter oerhört långsökt att de inte skulle se den IRL såsom den ser ut i FUP och om den är fotad efteråt så kan möjligen utseende förändrats.
Citera
2021-04-05, 11:48
Medlem
Honan6s avatar
Jag tror att åtminstone ett av tillhyggena (om det är flera) är ett verktyg som han setts använda vid GC och som han kan ha flera av. Vi har tidigare i tråden talat om att han kan ha använt något taktiskt multiverktyg med en sågtandad spade. Någon som mött honom i GC-sammanhang kanske kan erinra sig om de sett honom med en taktisk multispade för att gräva eller hacka fram gömmor som gömts i snö- eller istäcke? Har kanske JG eller någon annan vän lånat ut något verktyg som inte returnerats?

Har utredarna kontrollerat vad SD beställde på Aliexpress några månader innan mordet? Finns allt kvar? Jag får inte bort tanken om multiverktyg med sågtandad spade p g a av skadorna i trädet och det färska rivsåret under knät på hans högerben. Det ser även ut som att det finns en runt stötmärke över såret. Det är skador som man lätt skulle kunna få av ett multiverktyg som finns att beställa via Aliexpress. Se demofilm: https://cloud.video.taobao.com/play/u/2942060650/p/1/e/6/t/10301/304618923480.mp4

Kontrollansvarige SD hade det nog ganska rörigt i sitt hjärnkontor efter att HD begärde skilsmässa och kanske det fullproppande garaget är ett uttryck för hans inre kaos? Det verkar som bilen fortfarande står utanför garaget = fortsatt kaos?

Eftersom SD för det mesta har flera uppsättningar av det mesta han äger lär få utanför familjen tänka på om det saknas någon ficklampa, multiverktyg eller något skaft till en domkraft. Problemet med inre stress kan göra att man får problem med att hålla reda på vilka prylar som är ens egna och att man inte tänker på att skaft till domkrafter inte har universal passform?

Efter mordet blev det väldigt bråttom att radera spår och kanske är det SD som rör sig vid E18/20 efter att ha placerat sin cykel tillfälligt i någon buske medan han genar mot en plats nära "Biltemahavet" för att göra sig av med ett mordtillhygge? Det finns en cykel- och promenadgång under motorvägen som leder mellan Holmens industriområde och Boglundsäng*n. Där har funnits en cache som är arkiverad sen juni -15. Platsen tycker han känns som säker eftersom den inte längre är aktuell för hans vänner inom GC? Han slänger tillhygget i vattendraget eller placerar det kreativt i ett stålrör till staketet. Det sista för att han vill komma åt det vid behov eller för att bara njuta av tanken att bara han vet var det finns.
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/90ebb917-c143-4738-9bef-066851fcb4a3.jpg

----

"Min första instinkt var att ringa den personen som var konstigast i hennes närvaro och det var ju Stefan" Citat, offrets äldsta son

SD om varför han fnissat och skrattat i rättegången
https://vocaroo.com/18Ww0MjnjyC

Länk till tidigare inlägg som innehåller lite gott och blandat med fakta och indicier
www.flashback.org/sp75349192
Citera
2021-04-05, 11:48
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Det vinklade armeringsjärnet från lådan var 80 x 15 cm med en vinkel på 90 grader.
Från @notknapparens inlägg nedan med uppgifter från FUP.

Som du skriver @notknapparen så är den vinklade delen på armeringsjärnet med måttet 15 cm,
som en käpp och som du skriver @Reviews så blir den korta delen på 15 cm perfekt som ett handtag.

Ett tänkt scenario är att GM håller en hand på delen på 15 cm, den andra handen greppar GM
en bit längre ner på armeringsjärnet och med allt kraft svingar den mot Lenas kropp - det bör
genera stora krafter i slagen med svåra skador på hennes huvud/ kropp.

Eller, hålla i den längre delen på 80 cm och svinga slagen på armeringsjärnets korta bit, 15 cm
mot huvudet/ kroppen. Kanske mindre sannolikt.

Eller, två mordredskap, ev. armeringsjärnet och ficklampan med okrossbart glas som det skrivits
om.

Under rättegången kom det fram att mordredskapet var cylinderformat med skarp kant.
Bilder på nämnda ficklampa visar att främre delen verkar ha skarpa kanter.

Men att helt utesluta armeringsjärnet som mordredskap bör nog kanske ej göras.

(Hopplöst att ej kunna använda sökfunktionen längre, får hoppas att den kommer att fungera
framledes. Inloggning fungerar för mig att gå via "Citera".)
Tack för feedback.

Ja, det verkar troligt att ett böjt armeringsjärn kan orsaka skador med den handsättningen.

Ett förmodat armeringsjärn borde ändå ha haft större dm; jämför mått på stötarna i barken. Ett armeringsjärn, kapat med bultsax, åstadkommer skarpa kanter.
Mordvapnet har förmodligen varit förhållandevis långt, för både träningsstång och armeringsjärn har nämnts.
Och L har befunnit sig på låg höjd.

Fy sjutton vilket brutalt brott.
Citera
2021-04-05, 11:50
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Det var ju du som skrev att fläcken hamnade på tvättmaskinen dagen efter första husrannsakan. Den dagen SD och HD var på väg till USA. Tror du att fläcken är planterad?

Citat:
De åkte till Arlanda vid midnatt.

Så vem tror du planterade fläcken dagen efter?
Citera
2021-04-05, 11:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, bara det faktum att SD pratar om HD som ett skal, visar att han saknar de djupare känslorna för henne.

Även om beskrivningen, "som ett skal", inte är inadekvat, saknas den andra biten. Den bit som visar att man lider med personen, att man känner sig maktlös, desperat, saknaden och oron för vad barnen går miste om. Oron för att man inte får tillräcklig hjälp osv. Det är helt blankt på sådana beskrivningar.

Även den bit att han inte verkar sakna Lena, är konstig. Även om han själv reagerar på det, kan det vara helt nytt för honom att någon avlider och hur ens känslor fungerar i den situationen. Kanske han inte själv vet att han saknar de djupare känslor som andra har, mer än det som han skrev någonstans; att han saknar nerver. Han kan ha uppfattat sig som vanliga människor, men lite mindre nervös av olika saker. T ex i geocahingsammanhang med höjder och risker.

Kanske var det en hel ny upptäckt för honom, att han inte kunde känna saknad och sorg?
Det skrämmer, skriver han till TB. Kanske är det nytt för honom, kanske vill han ha sympati. Kanske vill han ha en förklaring.
Djupare känslor har nog knappt nån tillskrivit den fyrkantiga och bekväma mannen.

Kan han sakna någon?
Det gör han garanterat och emotioner har han, men de kommer nog till uttryck annorlunda än gemene man.

Har han mördat är det inte omöjligt han gått in i ett avstängt tillstånd och fjärmat av sig.
Han vore inte den förste.

Sen långt senare skriver han mail till LW som om hon levde. Udda och weird men det kan vara hans sätt att uttrycka sorg.

Det beror nog på vad som felas herrn, vad han förmår och hur det kommer till uttryck.
Citera
2021-04-05, 11:58
Medlem
Citat:
Javisst är det svårt.

Som du säger är märkena på trädet bredare än 1 cm, ca 2- 2,5 cm. Det är svårt att veta exakt hur just det här trädet och barken reagerar på olika slag från olika tillhyggen.

Ett ungt träd eller ett väldigt välmående träd kan ha bark som är tåligare och slag från något verktyg kanske skulle ge skarpare kanter eller direkta fläkningar av barken, medan ett äldre träd som inte fått tillräckligt med bra förutsättningar kan ha både torrare bark eller andra parametrar som avgör hur en skada blir av ett slag.

I FUP A145/246 syns tydligt att det finns en större mängd blod nära stammen där de tre slagmärkena finns (översta på ca 50 cm höjd från marken) på marken och på kvistar. Även hårstrån (svarta) har hittats där. Det får mig att tro att en större del av våldet har utövats där:

"Bild 13. Visar en träds tam, område C inom brottsplatsen, som hade färska skador i
barken, se röda pilar. Se även bild I 4. Under skadorna på trädstammen fanns blods tänk
och vidare rikligt med blodspår på marken. På marken iakttogs ett flertal längre svarta
hårstrån, liknande målsägarens hår.
"

Frågan är hur det kommer sig att kroppen sedan hittas med huvudet åt andra hållet, och fötterna riktade mot stammen?

Man har ju pratat om att det skulle kunna ha varit två olika tillhyggen som har använts. För mig verkar det lite "opraktiskt" att släpa med sig eller gömma undan två olika, men snarlika tillhyggen (typ handtaget till domkraften och armeringsjärnet? Om de inte var medhavda av något särskilt skäl, som att sätta upp något (cache).

Om man tittar på bilden A145/243, bild 9, uppfattar jag det som även de flesta blodstänk är nära stammen och området runt den?

Blod har också hittats längre bort, utom brottsplatsen (den avgränsade 3x3 m området). Det finns inte beskrivet att det skulle vara blodstänk (nu fritt från minnet) utan som jag minns det står bara blod angivet. Det skulle det kunna ha kommit dit på annat sätt, typ att gm har kommit emot något eller ett djur som fått blod på sig och kommit åt.

Vad gäller armeringsjärnet, skulle det möjligen kunna passa för den skada och fraktur som Lena hade på vänsterhandens fingrar.

GH TP 58/42
"2) Mjukdelsblödningarna på det vänstra pek (nr. 90) och ringfingret (nr.
92) med underliggande kompletta tvärgående frakturer på mellersta
falangen, respektive grundfalangen (Rtg-fynd). Att föremålet varit
smalare än det aktuella skaftet är minst lika troligt
"

Jag tänker mig att först blev Lena omkullkastad/nedsparkad/nerslagen av något kraftigt slag (t ex det tvärgående slaget i bakhuvudet) "4) Del(ar) av eller hela den stora tvärförlöpande sårskadan baktill i
hårbotten (nr. 53)
" eller från en kraftig spark (märken på kläder som liknar skoavtryck, dock inte identifierbara.

Då befinner sig huvudet nära trädstammen, och gm matar på med slag, med ett och samma tillhygge. Det finns inte tid för annat här, under skrik och försök till att tysta.
Möjligen har Lena själv försökt att fly, så att hennes kropp ändrat position? Kanske plötsligt fick en extra kraft? Möjligt att annat tillhygge då använts, och det är de skador som syns på vänster hand?

Usch, det är närapå outhärdligt att tänka på...

Att ta med det ganska tunna armeringsjärnet som tillhygge, det känns ganska optimistiskt?

Eller så har kroppen flyttats (för att få bättre ljus?) så att huvudet kommit till andra hållet. Då för att komma åt fickorna (mobilen). Då i nära anslutning till mordet. Mobilen flyttas ju 23:38 från brottplatsområdet.

Ett scenario till är att kroppen flyttats i ett senare skede, då med tanke på den intorkade blodranden mellan låren. Men jag vet också att en kropp som flyttas flera timmar efter döden, visar tydliga märken på de underliggande delarna. Blod samlas av tyngdkraften neråt, medan de delar som trycker mot underlaget blir ljusare. Om kroppen flyttas, kommer dessa märken inte att försvinna utan synas efteråt. Nu vet jag inte om förutsättningarna för att se detta är försämrade för att kroppen legat ute så länge i värmen (eller ja, det är det ju, men så försämrade att det inte gått att fastställa?).

Här kan jag ju tänka mig att det har handlat om att gå tillbaka i ljuset för att de om något har tappats osv. Ta med sig ringen? Solen gick upp vid 04:26. Kanske skedde det vid 05:23, då inloggningen skedde? Lite riskabelt dock, då människor kan börja gå upp inför till exempel tidiga arbeten.

Ja, vad har jag kommit fram till? Mycket bladder.

Jag vet helt enkelt inte vad jag ska tro om armeringsjärnet, och knappast heller handtaget till domkraften, även om just den faktor att det saknas är rent av mycket märklig. Som @Firexxx skrev tidigare, är det något som man inte missar, att handtaget saknas när man ska lämna tillbaka den. Lika lite som att man lämnar tillbaka en dammsugare utan slangen/stången. Tror jag.

Mitt inlägg är menat att bara vill fylla på med tankar för vidare diskussioner. Jag kan inte dra någon slutsats av vad som verkar troligast.

Kloka reflektioner, så tack för det.

Tänker så här: 2 mordvapen 2 gärningspersoner. Ty att en enda gärningsperson skulle släpa med sig 2 mordverktyg känns lite märkligt. Såvida inte ett av dessa låg där innan. T.ex ett avklippt järnrör från något bygge i närheten.

När SD och Lena rundade hörnet av planket stod redan en person där och väntade. Lena insåg direkt faran och vände om för att fly. Då får hon ett kraftigt slag i bakhuvudet och faller.

Hon kravlar omkring en bit, orkar inte längre. Lutar sig mot trädstammen och där träffas hon (och trädet) av en skur av slag (ett för varje cache).

Hon skriker allt vad hon förmår och försöker skydda huvudet med händerna, som blir sönderslagna. Glider in i medvetslöshet. Mottar flera slag och blir liggande.

GP vänder på / flyttar kroppen en bit för att nå fickan med telefonen. Då kan blodet mellan låren ha hamnat där.
Senast redigerad av zilvereko 2021-04-05 kl. 12:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in