2021-04-05, 07:46
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tycker att vi ska ändra grundlagen men vi måste vara försiktiga. Det finns inte rum för att klanta till
det.

Det framstår som att Sverige har rätt klena undantagslagar jämfört med många andra länder. Det vore väl bra att vara förbered på det värsta.

Det framkom ju tidigt förra året att Sverige blev helt tagen på sängen. Inte hade lager, ingen tillverkningskapacitet och var tvungen att be EU om lov för att få skyddsutrustning godkänd.

Inget tyder på att vi lämnat gärdsgårdsserien när det kommer till att visa handlingskraft att kunna skydda befolkningen.

Det duger inte att sätta till utredningar när det redan är för sent. Vi är säkert i Europatopp vad gäller mängden lång utredningar men i botten när det kommer till att fatta beslut. Utöver det vimsar man runt och ändra sig.
Citera
2021-04-05, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, de siffror jag lämnar är korrekta och avser England och England. Inget annat.

Märkligt att länkarna inte fungerar.

Pröva dessa, de fungerar för mig:

PHE Excess Deaths
https://fingertips.phe.org.uk/static-reports/mortality-surveillance/excess-mortality-in-england-week-ending-01-Jan-2021.html

Statistik dödsfall:
https://www.ons.gov.uk/file?uri=/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/datasets/weeklyprovisionalfiguresondeathsregisteredinenglan dandwales/2021/publishedweek112021.xlsx
Nu funkar länkarna. Jag vet inte exakt var jag ska titta i .xls filen, men 76,594 döda i England/Wales som du skrev tidigare stämmer inte med Ourworldindata eller Worldometers.

Enligt Ourworldindata registrerades bara 74,237 kumulativt döda i covid för hela UK under 2020.
Citera
2021-04-05, 08:06
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Trams. Du utgår från en skev föreställning som säger att antalet smittade och döda inte påverkas av en lockdown. Det där förstår du inte, det är ganska uppenbart, men för oss som är lite insatta i ämnet är det inte svårt att inse att en lockdown påverkar smittspridningen ganska dramatiskt.

På samma sätt som Sverige haft möjlighet att minska sin smittspridning (och i synnerhet antal döda) genom hårdare restriktioner hade UK fått betydligt FLER smittade (och döda) om man INTE infört retriktioner i form av lockdown.

Som sagt enkelt att förstå för oss med lite intellektuellt kapital, men svårt för dig.

Hope that helps.
Dravel, dravel. Du tror uppenbart själv att du är insatt men du är bara ännu en av de tusentals som rabblar samma visa. Att du skulle besitta något intellektuellt kapital motbevisar du själv ungefär hundra gånger om dagen i denna tråd. Att ordbajsa samma sak dygnet runt i en tråd på FB förstår vem som helst vad det tyder på...
Citera
2021-04-05, 08:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag vet ju vilka restriktioner jag skulle ha infört och som inte hade skadat ekonomin.
För det första skulle jag ha stoppat alla flyg från Kina. Sen skulle jag krävt 14 dagars karantän för alla som reser in i Sverige.
Det gjordes inte och det är därför man tvingas införa panikartade och dåliga nedstängningar som gör att smittan åker upp och ner som en jojo.

Alla former av karantäner skadar ekonomin så det hade du inte lyckats med.

Jag hade satsat mer på skydd av de som behövts skyddats. Till exempel lagt allt krut på att alla gamlingar får maten hemkörd och all service de kan tänka sig behöva. Är de trångbodda får man se över hur de bor tillfälligt och ordna med annat boende under pandemin och se till att testa alla i deras närhet i första hand och ha karantän för de som är sjuka.

Samtidigt hade man då kunnat ha samhället öppet i stort sett som vanligt.
Citera
2021-04-05, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Ryssland är inget osjälviskt föredöme, de har alltid bara tänkt på Ryssland. Dessutom varifrån skulle de jättevolymer komma som skulle rädda Europa. Nu är det snurr på produktionen sputnik behövs inte.

Sannolik ligger ryska intressen bakom den enorma förtalskampanjen mot Astravaccinet. Ett utmärkt vaccin helt utan biverkningar, enligt mig.
Europa ska sjävklart inte köpa vaccin från diktaturer som Kina och Ryssland, som säljer sitt vaccin i propagandasyfte stället för att vaccinera sitt eget folk i samma takt som väst.
Citera
2021-04-05, 08:26
Medlem
Citat:
När intellektuellt handikappade tramsar runt på ett internetforum och hävdar att dödligheten i COVID-19 är konstant...och som grädde på sylten ber andra att lägga av.

Herregud.

Ja det är fel. speciellt nu när vaccinationerna börjat.

Däremot fanns det en korrelation hela 2020 med ökas smittspridning så kom ökade dödstal. Knappast någon rock science

Men du hävdar tvärtom att med ökad smittspridning så sjönk dödstalen under 2020

Det säger väl allt om nivån du har...
Citera
2021-04-05, 08:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Vem kunde ana att det skulle bli så?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aP9QpM/lonnkrogar-uppror-i-frankrike

Ni som sitter och försvarar nedstängningarna tar elitens parti.

Var glada att ni bor i det här landet där det fortfarande är hyfsat öppet.
Citera
2021-04-05, 08:32
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Alla former av karantäner skadar ekonomin så det hade du inte lyckats med.

Jag hade satsat mer på skydd av de som behövts skyddats. Till exempel lagt allt krut på att alla gamlingar får maten hemkörd och all service de kan tänka sig behöva. Är de trångbodda får man se över hur de bor tillfälligt och ordna med annat boende under pandemin och se till att testa alla i deras närhet i första hand och ha karantän för de som är sjuka.

Samtidigt hade man då kunnat ha samhället öppet i stort sett som vanligt.
Lyckas man med det går antal avlidna ner, det är ju bra, men det löser inte problemet med överbelastad IVA.

Det har aldrig handlat om antal avlidna, förra året lät man de bara dö, man brydde sig inte ett smack. Sedan fick man ju skämma lite när man fick kritik, och styrde upp det en smula för de äldre.

Vad det handlar om nu och har under hela denna tiden handlat om är att hålla samhället så öppet det går utan att vården stupar. Man vill hålla vården och IVA på stupets rand men inte får den att falla över. Det är ju det hela "platta till kurvan så att vården hinner med" går ut på. Inte att skydd liv, i all fall inte äldre liv.

Och om du nu vad den som fattade besluten hur hade du hanterat IVA? Hade du låtit vården bara kollapsa då eller så att 50 och 60 åringarna bara fick dö?
Citera
2021-04-05, 08:37
Medlem
Citat:
Enligt grafen jag postade så vände smittspridningen ner i slutet på juni. Det korrelerar finfint med exempelvis sommarlovet. Att dödstalen peakade kan bero å att de införde besöksförbud på äldreboenden exempelvis. Du har helt och hållet snöat in dig på ett felaktigt antagande, grafen ljuger inte.

Om man efter 460 dagar ff inte förstår att om smittan inte tar sig in på äldreboenden så dör inte gamlingarna lika mycket.

Jag motsätter mig dina idiotiska resonemang.

Du är verkligen korkad på riktigt? Eller hur? Nått annat kan man ju inte förklara det vansinne du just nu håller på med.

Du är den enda tillsammans med en annan galning här inne som anser att med ökade smittotal så kommer lägre dödlighet.

Om det stämde så ska vi ju släppa smittan HELT fritt överallt

Dödstalen peakade kraftigt i April. där vände också smittspridningen. Vilket är bekräftat sedan länge av precis alla. sitter man och hävdar motsatsen så ljuger man.

Smittotalen och dödstalen följde varandra även andravågen som peakade vid nyår. Ingen skillnad där heller.

Det är nu, under de senaste månaderna som vaccinet gjort sin verkan och kurvorna skiljer sig.

Att dödstalen peakade berodde inte på något jävla besöksförbud på äldreboendena. De var hårt drabbade hela 2020. Det berodde på att smittan peakade då. Hur jävla svårt ska det vara?

Anledningen till att du inte har kompetens nog att förstå vad du läser är att vi testade 4ggr så många i Juni som i april.
Och då drar du slutsatsen att smittan ökade När det i själva verket var att vi för första gången testade vår befolkning

I April dog upp emot 115 pers om dagen i Sverige.
I juni var siffran nere på ca 30st per dag.

Inlagda på sjukhus i april var upp emot 2200 pers inlagda.
I Juni var den siffran hälften ca 1100st.

Och då dras slutsatsen ifrån den skarpa epidemiologen på +50 år att smittan peakade i Juni

HAHAHAHAHA! Episkt roligt. Är det den här nivån då har hållit på med under detta år i tråden? Vad får du ut av det trams och lögner du håller på med ärligt talat?
Nej, du är inte +50 år. Glöm det.
Citera
2021-04-05, 08:38
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
Du, Swan65, TAD3, Nurseratchetclank och alla andra förnekare och vaccinmotståndare är ju garanterat polare, ni kommer med samma dravel hela tiden. Läser ni ens vad ni skriver? Fyfan. KÖP MER FOLIE till hatten, tror den glappar likt er käftar.

FRAM MED SIFFRORNA NU DIKTIGA KILEN - visa nu har duktig du - ÄR!!

Nää trode väl det.

Förnekare? Vaccinmotståndare?
Jag kommer vaccinera mig så fort jag kan!
Citera
2021-04-05, 08:42
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Jag vet inte vad du vill åstadkomma?

Du länkade till en graf med antal smittade i Sverige och hävdade att det visade smittspridningen i Sverige.
Citera
2021-04-05, 08:43
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vem kunde ana att det skulle bli så?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aP9QpM/lonnkrogar-uppror-i-frankrike

Ni som sitter och försvarar nedstängningarna tar elitens parti.

Var glada att ni bor i det här landet där det fortfarande är hyfsat öppet.

Tar man elitens parti om man förespråkar nerslängningar? Hur får du ens till det? Vi stängde inte gränserna i pandemins början (det hade ju varit allt som hade krävts då) "fri rörlighet" fick inte offras för skadan den skulle orsaka ekonomin och då också eliten.

Många gånger i tråden har jag läst om statskulder och nerslängningar. Kostnader för restriktioner.

Den artikeln du länkade handlar om att överklasen inte följer rekommendationerna och det finns misstankar även att politiker inte gör det i Paris.

Jag menar inte på att de gör rätt som stänger ner, hade de gjort rätt hade de inte behövt att stänga ner. Hur Europa har hanterat denna pandemi är pinsamt. Europa bär en stor del av skulden till att smittan spreds över hela världen och gjorde det omöjligt att stoppa den, något som hade varit lätt om man gjort rätt i början och offrat vissa delar av ekonomin, temporärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in