2021-04-04, 21:35
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
2 veckor är ingenting i denna pandemi. Men man mäter insidensen i antingen 7 eller 14 dagars perioder. För jämförelser.

Det genom att titta bakåt, därtill är det inte lämpligt att INTE följa upp utvecklingen längre än så.
Här gäller att samla all relevant data och försöka att ligga steget före.
Vi har tid på oss men folk dör som flugor under tiden och värre kan det bli innan vi lär oss hur vi stävjar denna smitta.
Citera
2021-04-04, 21:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Beklagar sorgen! Det är dock ungefär 180 pers under 70 år utan bakomliggande sjukdomar som dött. Mer än så är det inte.

Propp i hjärnan har jag aldrig hört talas om. Är det covid?

Tack.

Det är vanligt eller snarare var vanligt med proppar i både lungorna och hjärnan i pandemins början tills man lärde sig att sätta in blodförtunnande i ett tidigt skede.
Citera
2021-04-04, 21:36
Medlem
Citat:
Covid-liv är mer värda än andra liv just nu.. det om något är tragiskt.

Framförallt är Covid-liv för gammelfarfar på dödsbädden viktigare än nått annat. Där hälften av dem som avlidit gjort så i alla fall inom några månader enligt överdödligheten för 2020.

Att vi sen offrar barn på vägen är det ingen som bryr sig om. Att restriktionerna beräknas ta lika många liv (långt yngre liv) som viruset är det heller ingen jävel som bryr sig om.

Att hjärt-kärl-sjukdomar och cancer tar långt fler människoliv har glömts bort totalt. Man sitter fortfarande och röker ihjäl sig på balkongen utan att nån bryr sig.

Men jävlar om Gammelfarfar går bort ett par månader för tidigt i covid!

STÄNG VÄRLDEN! Offra allt och alla. Han ska räddas!

Patetiskt.
Citera
2021-04-04, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Det genom att titta bakåt, därtill är det inte lämpligt att INTE följa upp utvecklingen längre än så.
Här gäller att samla all relevant data och försöka att ligga steget före.
Vi har tid på oss men folk dör som flugor under tiden och värre kan det bli innan vi lär oss hur vi stävjar denna smitta.

Nä, folk dör inte som flugor. Du har panikat fullständigt.
Citera
2021-04-04, 21:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Det låter som en mycket dålig idé. När man genomgår infektion, så riskerar man nämligen att sprida smittan vidare. Längre fram i smittkedjan, så kan någon bli allvarligt sjuk. Det bästa man själv kan göra, är att undvika att vara en del av smittkedjan, genom att skydda sig mot infektion.
det är därför man ska skydda de sköra men det var vi tyvärr varit dåliga på. För de allra flesta är det inte farligt att det smittar.

Det här viruset går lika bra att skydda sig mot som vattkoppor. You can run but you can’t hide.

Ungefär så...

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag är rädd att det kan dröja. Vaccineringen har gått mycket trögt.
nja nu verkar det ha kommit igång rejält. Finns massa lediga tider för 75+ i Sthlm.
Citera
2021-04-04, 21:41
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nä, folk dör inte som flugor. Du har panikat fullständigt.

Allt är relativt som Einstein sade, jag kanske överdrev något men med tanke på hur många som smittas och dör globalt så har vi en egentlig katastrof att försöka att hantera.
Citera
2021-04-04, 21:43
Medlem
Citat:
det är därför man ska skydda de sköra men det var vi tyvärr varit dåliga på. För de allra flesta är det inte farligt att det smittar.

Det här viruset går lika bra att skydda sig mot som vattkoppor. You can run but you can’t hide.

Ungefär så...

nja nu verkar det ha kommit igång rejält. Finns massa lediga tider för 75+ i Sthlm.

För att skydda de sköra måste man se till att ha så låg samhällsspridning som möjligt av viruset.

Dessutom är det inte bara sköra som kan drabbas väldigt allvarligt av viruset.
Citera
2021-04-04, 21:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
revodneb och kurt-sune samma person?

Du menar att en person skulle sitta och käbbla med sig själv? Njae det är väl snarare så att covid gjort en del tokigare än andra och vi andra försöker bara bemöta stollerierna. Du vet att du kan bli anmäld för ditt lilla tilltag? Det blir inte av mig i alla fall.

Citat:
1.06. Användarnas anonymitet
Att på forumet (via inlägg eller i PM) eftersöka, posta, eller hota att posta, personuppgifter eller annan information som kan avslöja en annan användares identitet är förbjudet, med undantag för sådana uppgifter som användaren själv publicerat i forumet. Att sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbplatser är förbjudet.

Visa förtydligande av denna regel.
Citera
2021-04-04, 21:44
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
För att skydda de sköra måste man se till att ha så låg samhällsspridning som möjligt av viruset.

Jag håller med dig där och jag skulle gärna vilja veta varför vissa drabbas svårare än andra i denna pandemi.
Citera
2021-04-04, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ta en titt på kurvan över smittan när den peakar så ser du. Men du är väl för korkad för att se det.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=16..438&region= Europe&pickerSort=desc&pickerMetric=new_cases_smoo thed&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~SWE

Nä men du är för korkad för att förstå vad det är du ser för något.

Det du ser är att Sverige började testa sin befolkning i Juni. Vilket inte gjordes i April.

därför kan du omöjligt hävda att smittspridningen ökade t om Juni i sverige. Titta på kurvan för antalet döda så ser du också hur smittspridningen var vid detta tillfälle. Den avtog i April. Vilket redan bekräftats tusen gånger av FHM på deras presskonferenser.

Inte heller detta förstår du?
Citera
2021-04-04, 21:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister

Inte nödvändigtvis. Smittspridning i sig behöver inte vara farligt. De allra flesta inkl undertecknad har fått milda symptom.

Jag hade det själv tidigt i pandemin trots att jag hållit mig undan så mkt det bara går.

Har många vänner som varit livrädda och gått runt med munskydd men även de har nästan alla blivit smittade. Men med milda symptom...

Jag förstår inte varför en hel värld ska stänga ner för ett virus som är ofarligt för de allra flesta.

Det kommer att kosta betydligt mer än det smakar.
Citera
2021-04-04, 21:50
Medlem
Citat:
Inte nödvändigtvis. Smittspridning i sig behöver inte vara farligt. De allra flesta inkl undertecknad har fått milda symptom.

Jag hade det själv tidigt i pandemin trots att jag hållit mig undan så mkt det bara går.

Har många vänner som varit livrädda och gått runt med munskydd men även de har nästan alla blivit smittade. Men med milda symptom...

Jag förstår inte varför en hel värld ska stänga ner för ett virus som är ofarligt för de allra flesta.

Det kommer att kosta betydligt mer än det smakar.

Ifall ni pandemiförnekare skulle fått er vilja igenom med helt öppet samhälle skulle vården blivit överbelastad för längesedan, var och varannat sjukhus är i stabsläge eller förstärkningsläge nu trots ganska omfattande restriktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in