2021-04-04, 11:12
Medlem
La ut en dator på blocket och fick en jävla massa svar men 99% av alla vill man ska skicka med blocketpaket.

Vad är riskerna för mig som säljare?
Vad exakt kräver blocket för bevisning om köparen eller säljaren inleder klagomål?

Känns mest som paypal och det vet ju alla att det är skit. Finns tusentals, både sljare och köpare som blivit lurade trots deras escrowsystem.
Citera
2021-04-04, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
La ut en dator på blocket och fick en jävla massa svar men 99% av alla vill man ska skicka med blocketpaket.

Vad är riskerna för mig som säljare?
Vad exakt kräver blocket för bevisning om köparen eller säljaren inleder klagomål?

Känns mest som paypal och det vet ju alla att det är skit. Finns tusentals, både sljare och köpare som blivit lurade trots deras escrowsystem.

Blocketpaket är för bägge parternas trygghet. Vem fasen vill betala för något i förskott på Blocket, som är fullt med scammers? Det finns en anledning till varför en Google-sökning på "lurad på blocket" leder till 155 000 sökträffar. Jag skulle aldrig köpa något på Blocket utan blocketpaket om värdet är mer än ett par hundringar.

Är du så godtrogen att du skulle skicka en betalning till en främling via Blocket, utan några som helst garantier för att du faktiskt får någon vara?

Med blocketpaket betalar ju köparen tidigt, men pengarna går fram till säljaren först när varan tagits emot.
Senast redigerad av DJ-Emerald 2021-04-04 kl. 11:46.
Citera
2021-04-04, 11:50
Medlem
zeligs avatar
Mina erfarenheter från blocketpaket är väldigt blandade. De gånger det funkar så kan det vara helt okej.

Däremot ifall nåt går snett så gör blocket inte ett skit för att hjälpa dig.

Jag råkade ut för ett tag sen att min post-ombud "råkade" av misstag skanna in mitt paket i fel system. Dvs blocket-paketen som skickas i vanliga fall med Schenker skickades med PostNord istället.

Hela paketets spårbarhet försvann. Jag fick spendera hela dagar att sitta i telefonköer till ICA( mitt post ombud), Schecker, PostNord osv.

Alla skyllde ifrån varandra, Blocket skylde på mitt postombud, ombudet skyllde på Schenker som i sin tur skyllde på Postnord.

Ingen av de berörda aktörerna gjorde ens minsta ansatsen att be om ursäkt eller ta något ansvar eller lösa mitt problem.

Hur som helst, för att göra en lång historia kort så hittades mitt paket (av ren tur) efter typ en månad och levererades till slutligen till mottagaren.

Men hela processen av blocketpaket lämnade en riktigt sur eftersmak och det är rätt långt från "tryggt och säkert".

Så mitt tips är att handlar om mer pengar än du är beredd att förlora så skulle jag aldrig skicka nåt med blocketpaket.
Citera
2021-04-04, 12:12
Medlem
airbuds avatar
Blocketpaket är bara fördelaktigt för köparen. En köpare skulle i teorin kunna påstå att datorn var trasig vid ankomst och inleda en retur. Säljarens pengar går tillbaka till honom och ditt paket skickas tillbaka. Du är småsur på denna skojare till köpare tills det att du får tillbaka ditt paket och inser att det nu innehåller en gammal stereo. Köparen har nu både dator och pengar.

Du skulle kunna kontakta blocket och säga att köparen bytt ut varan, men vad har du för bevis? Köparen kan göra detsamma och påstå att det var du som skickade stereon från början.

Jag som frekvent säljare vägrar att använda blocketpaket, antingen får de lite på mig, eller så får det vara.

Jag som köpare söker upp säljaren för att se om de är dömda samt ringer upp dem om det gäller större summor. Om det är en storbedragare som använder sin egen identitet så lär det redan finnas information om denne på nätet, och om det är en stulen identitet så brukar ett telefonsamtal med ett kort "förhör" ge en bra uppfattning om säljaren i fråga är seriös.
Citera
2021-04-04, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airbud
Blocketpaket är bara fördelaktigt för köparen. En köpare skulle i teorin kunna påstå att datorn var trasig vid ankomst och inleda en retur. Säljarens pengar går tillbaka till honom och ditt paket skickas tillbaka. Du är småsur på denna skojare till köpare tills det att du får tillbaka ditt paket och inser att det nu innehåller en gammal stereo. Köparen har nu både dator och pengar.

Du skulle kunna kontakta blocket och säga att köparen bytt ut varan, men vad har du för bevis? Köparen kan göra detsamma och påstå att det var du som skickade stereon från början.

Jag som frekvent säljare vägrar att använda blocketpaket, antingen får de lite på mig, eller så får det vara.

Jag som köpare söker upp säljaren för att se om de är dömda samt ringer upp dem om det gäller större summor. Om det är en storbedragare som använder sin egen identitet så lär det redan finnas information om denne på nätet, och om det är en stulen identitet så brukar ett telefonsamtal med ett kort "förhör" ge en bra uppfattning om säljaren i fråga är seriös.

Men när köparen skickar tillbaka varan till säljaren, då går väl inte pengarna automatiskt tillbaka till köparen? Trodde att säljaren var tvungen att godkänna det han fått i retur.
Citera
2021-04-04, 15:46
Medlem
Annonsen togs ner då det var flera som hade anmälit mig tydligen. Antar det är för jag inte vill köra blocketpaket. Jävla muppar.

En kille frågade vad han hade för garanti att han skulle då varan om han swishade innan. Jag var såklart helt ärlig, tyckte frågan var jälvigt korkad och sa att han har såklart inga garantier på att jag inte blåser honom. Sånt kan man ju aldrig veta oavsett vem man har att göra med.
Citera
2021-04-04, 15:54
Medlem
Citat:
Annonsen togs ner då det var flera som hade anmälit mig tydligen. Antar det är för jag inte vill köra blocketpaket. Jävla muppar.

En kille frågade vad han hade för garanti att han skulle då varan om han swishade innan. Jag var såklart helt ärlig, tyckte frågan var jälvigt korkad och sa att han har såklart inga garantier på att jag inte blåser honom. Sånt kan man ju aldrig veta oavsett vem man har att göra med.

Menar du att man måste acceptera blocket-paket för att få sälja via blocket?
Citera
2021-04-04, 19:56
Medlem
Vem använder ens blocket?

Väldigt dyra och de godkänner inte ens alla annonser och tar betalt i förskott men vägrar sen att betala tillbaka.

Extra tjänster som blocketpaket gör att dom tar ännu mer pluringar för ingenting.

Själv slutade jag använde blocket många år sen då de blev som en kontrollstat.

MAn kan idag inte ens få fram telefonnumret till en annons om man inte loggar in vilket är helt sjukt.

Använd andra annonssajter istället .
Citera
2021-04-04, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Menar du att man måste acceptera blocket-paket för att få sälja via blocket?

Det har blivit så att om man inte går med på blocketpaket så ser köparen det som misstänksamt och anmälare annonsen till blocket som tar ner den. Sjukt är förnamnet.
Citera
2021-04-04, 21:26
Medlem
Citat:
Men när köparen skickar tillbaka varan till säljaren, då går väl inte pengarna automatiskt tillbaka till köparen? Trodde att säljaren var tvungen att godkänna det han fått i retur.
Jag gjorde en affär som säljare och köparen bytte ut delar av det jag skickade för att laga det han själv hade och Blocket gav honom rätt att reklamera köpet och jag kunde inget göra. Deras beslut var vad som gällde och jag hade inget att säga till om. Köparen gjorde förövrigt reklamationen 31 timmar efter det att han hämtat ut paketet och inte inom de 24 timmar som Blocket har som gräns. Blocket är ett skojarföretag och bör undvikas.
Citera
2021-04-05, 06:44
Medlem
Diablo1118s avatar
Ekonomi: övrigt --> Frakt och paketutlämning
/Moderator
Citera
2021-04-05, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Slave
Jag gjorde en affär som säljare och köparen bytte ut delar av det jag skickade för att laga det han själv hade och Blocket gav honom rätt att reklamera köpet och jag kunde inget göra. Deras beslut var vad som gällde och jag hade inget att säga till om. Köparen gjorde förövrigt reklamationen 31 timmar efter det att han hämtat ut paketet och inte inom de 24 timmar som Blocket har som gräns. Blocket är ett skojarföretag och bör undvikas.

jag har då fått det förklarat för mig att du som säljare måste godkänna det han skickat tillbaka men kasnke inte är så?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in