2021-04-04, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Återigen. Data är redovisade och är snedfördelade mellan perioderna. Och ett tips är att du använder rätt modell för överdödlighet. Det är minst MOMO som gäller och inte något medelvärde som tar med influensa.

Förvänta dig inget från den kufen.

Han påstår på fullaste allvar att smittspridningen ökade i Sverige hela förra våren ända t om Juni. För det kan man se på kurvorna

När fakta var att dödfallen sjönk som en sten och det enda som hände var att vi testade 4ggr så många i Juni mot i Mars då endast de som hamnade på sjukhus testades.

Så nej, förvänta dig inget stordåd ifrån denne epidemiolog
Citera
2021-04-04, 20:17
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Så hur ska varor och tjänster kunna levereras menar du?
Om flygplanen ska stå på marken. Ja då blir det inget vaccin heller...

Jag anser att godstransporter företrädesvis bör gå sjövägen. Men det har att göra med miljö-aspekter mer än smittskydd.

Under epidemin med Covid-19 kan godstransporterna fortsätta. Tjänster bör utföras av landets egna invånare.

Citat:
Och nej, det har fortfarande ingen som helst betydelse om du reser eller inte. I så fall ska du inte resa mellan kommungränserna heller. Och där nånstans blir det inte seriöst längre.

Självklart ska vi öppna gränserna igen och det förstår såklart alla nationer och det är ju det som pågår nu också. UK verkar för börja resa igen redan imorn enligt rykten...

Har Storbritannien öppnat även för utrikes resor? Eller handlar det bara om inrikes resor? Inrikes resor bör inte vara något bekymmer, med tanke på hur flitigt britterna har vaccinerat.
Citera
2021-04-04, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om hälften skiter i rekommendationerna så fortsätter smittan att sprida sig, men det är nog för svårt för dig att ta in.

Nej jag ljuger inte, Sverige gjorde inte ett skit det vet du, det är du som ljuger. Att ge ut rekommendationer som tvätta händerna och res inte mellan regioner är inte att göra något. Det är tomma ord. Jag har inte påstått att ingen förändrade sitt beteende, det är ännu en lögn från din sida. Det är de 50% som gjorde något som har gjort att vi klarat oss hyfsat väl, trots att FHM stod och rapade sitt mantra.

Vem har sagt att hälften struntade i rekommendationerna? Jag sade att rörligheten minskade med 50% vilket är nått helt annat.
Aldrig någonsin har Svenskar rört sig så lite som våren 2020. Aldrig.

Återigen förbannad lögn ifrån någon som har panikat fullständigt. Du är förmodligen 14 år eftersom du har kompisar som åker och dejtar mellan regioner under en pandemi.
Så du är i viss mån försvarad för din okunskap.

nästan alla i Sverige förändrade sitt beteende på ett eller annat sätt. Undersökningar gjordes massor av gånger och upp emot 90% hade förändrat sitt beteende så vart du får dina påhittade 50% ifrån är också en stor gåta.

Återigen ren och skär lögn ifrån dig.

Samma lögn som det gamla mantrat du rapat ur dig i 1 års tid nu att "sverige gör ingenting men alla andra gör nått".

Höj nivån barnrumpa. Och det menar jag. Ärligt talat, vad håller du på med?
Citera
2021-04-04, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag anser att godstransporter företrädesvis bör gå sjövägen. Men det har att göra med miljö-aspekter mer än smittskydd.

Under epidemin med Covid-19 kan godstransporterna fortsätta. Tjänster bör utföras av landets egna invånare.

Har Storbritannien öppnat även för utrikes resor? Eller handlar det bara om inrikes resor? Inrikes resor bör inte vara något bekymmer, med tanke på hur flitigt britterna har vaccinerat.

Okey, en miljömupp... då förstår jag ditt vurmande om att alla flygplan ska stå på backen

Jag håller naturligtvis inte med. Flygplanen ska vara i luften. Där de gör nytta.

UK öppnar snart för utrikes resor för vaccinerade vad det verkar. Inlåsningen är slut.
Citera
2021-04-04, 20:24
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Oj oj oj, ska epidemologen från UK komma med nya lögner. Det ser jag fram emot

När ska du dra den om att UK klarat detta långt bättre än Sverige då?
Till skillnad mot har jag den alldeles utomordentligt goda smaken att alltid referera till det data jag hänvisar till. DU klarar inte ens av att leta rätt på enkel statistik - vilket ger vid handen att du är en outbildad tölp.

Antalet konstaterat smittade i Sverige är betydligt högre än i UK. Närmare bestämt 25.82% högre räknat per capita.

https://github.com/CSSEGISandData/COVID-19
Citera
2021-04-04, 20:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
345 patienter på IVA nu.

Helsike vad bra det går för Sverige just nu, ni är världsbäst på det här OCKSÅ!
Ja nu går det undan. Obehagligt. Kan det var någon slags helgeffekt att det förefaller många? Typ att ovana påskläkare ej vågar skriva ut friska?

345 nu alltså. 333 igår. 307 för en vecka sedan.

(387 som mest andra vågen - 7e jan)
Citera
2021-04-04, 20:31
Medlem
Citat:
Till skillnad mot har jag den alldeles utomordentligt goda smaken att alltid referera till det data jag hänvisar till. DU klarar inte ens av att leta rätt på enkel statistik - vilket ger vid handen att du är en outbildad tölp.

Antalet konstaterat smittade i Sverige är betydligt högre än i UK. Närmare bestämt 25.82% högre räknat per capita.

https://github.com/CSSEGISandData/COVID-19

Jaha? Men antalet smittade säger ju allt mindre ju mer vi vaccinerar. En ganska ointressant siffra. Det är ju dödligheten som betyder något.

Det är ju i grunden bra att ha enormt många smittade men otroligt låg dödlighet. Det är som en "gratis" vaccination.

Ja, du refererade till en kurva som påstod att Sveriges smittspridning ökade t om Juni förra året

Men grejjen är ju den att du inte förstår vad det är du läse och saknar 90% av faktan varför kurvan ser ut så.

Så har UK eller sverige klarat detta bäst så långt?
Citera
2021-04-04, 20:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Vem har sagt att hälften struntade i rekommendationerna? Jag sade att rörligheten minskade med 50% vilket är nått helt annat.
Aldrig någonsin har Svenskar rört sig så lite som våren 2020. Aldrig.

Återigen förbannad lögn ifrån någon som har panikat fullständigt. Du är förmodligen 14 år eftersom du har kompisar som åker och dejtar mellan regioner under en pandemi.
Så du är i viss mån försvarad för din okunskap.

nästan alla i Sverige förändrade sitt beteende på ett eller annat sätt. Undersökningar gjordes massor av gånger och upp emot 90% hade förändrat sitt beteende så vart du får dina påhittade 50% ifrån är också en stor gåta.

Återigen ren och skär lögn ifrån dig.

Samma lögn som det gamla mantrat du rapat ur dig i 1 års tid nu att "sverige gör ingenting men alla andra gör nått".

Höj nivån barnrumpa. Och det menar jag. Ärligt talat, vad håller du på med?

Jag är 50+ och de som åkt och dejtat är också det, viket förvånade mig. Dina invektiv biter inte på mig. Långt ifrån alla ändrade sitt beteende i en avgörande riktning, hade de gjort det hade det varit över nu. Antar att du lyssnat på MSB och deras kantar-sifo undersökningar i våras då folk sa att de ändrade beteende till viss del, det är en sak att säga något en annan att verkligen göra något. MSB ville förmedla en bild, du gick på det, bra jobbat imbecill! Att försöka skriva om historien är en riktigt usel strategi, men det är så regimtrogna opererar. Nu på slutet har Sverige faktiskt gjort något, men du är väl sur över det också.
Citera
2021-04-04, 20:38
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ja, du refererade till en kurva som påstod att Sveriges smittspridning ökade t om Juni förra året

Men grejjen är ju den att du inte förstår vad det är du läse och saknar 90% av faktan varför kurvan ser ut så.
Jag är rimligen den av oss två som dels har tillgång till fakta och dels klarar av att analysera den.

Smittspridningen ökade i Sverige fram till sista veckan i Juni 2020.
Citera
2021-04-04, 20:47
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Jag är rimligen den av oss två som dels har tillgång till fakta och dels klarar av att analysera den.

Att hantera befintlig information är väsentligt, men att älta nästan ointressant trams är överflödigt.
Att arbeta konstruktivt för att agera i förhand är det som leder oss framåt.
Citera
2021-04-04, 20:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Det stämmer, sen låg den och brusade under sommaren och fick sprida sig ohämmat tills den exploderade i höstas.
Citera
2021-04-04, 20:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nej det gör jag inte, däremot föredrar jag vaccin framför att ta mina chanser med ett opålitligt virus som man inte vet hur det kommer att påverka en.
Jag vet hur det påverkar mig och det var inte mkt till virus. Som för de flesta andra med andra ord... Borde gå att skaka fram en del vaccin att bjuda på skulle jag tro
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in