2021-04-04, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
MM men det är skillnad på att ha med munskydd att göra i en steril miljö där man har rutiner för det och i allmänheten där man pillar på telefonen och behöver byta munskydd ofta.

I verkligheten har det visat sig ha en ytterst begränsad effekt hur gärna du än vill tro att det skyddar. Det gör det inte. Tro aldrig det. Gör dig själv en tjänst och trängs inte istället. Det är det bästa sättet att stoppa pandemin än att spela hjälte och tro att du gör skillnad genom att bära munskydd. Det har aldrig någonsin tidigare varit rekommenderat och det är på goda grunder.

Social distansering har i princip utraderat både influensan och vinterkräksjukan denna vinter. Helt borta.

Det är inte någon ansiktsblöja som knappt använts här som gjort detta utan det är den minimeringen av kontakter vi åstadkommit.

Och på samma sätt är såklart resultatet för ett Coronavirus som sprids ungefär likadant. Det är social distansering som egentligen är det enda som fungerar och det enda som behövs.

Stängda korvkiosker, alkoholförbud 20:30, stängda bibliotek, ansiktsblöja, egen ingång till restaurangen eller ej, tramsiga reseförbud mellan regioner etc. etc. är bara lull-lull i kanten med i princip NOLL betydelse i det stora hela.

Man ska ju komma ihåg att det krävs några minuter i närhet av personen för att det ska smitta. Det räcker inte med att bara passera någon som en del tycks tro på ICA... du behöver lite tid för att bli infekterad.

Så jag håller helt med dig om att det här kommer gå till historien där restriktionerna själva tog livet av lika många som själva viruset. Med den skillnaden att det är barn och unga som drabbas hårdast av just restriktionerna och inte gammelmormor som redan ligger på dödsbädden.
Citera
2021-04-04, 18:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
https://www.expressen.se/nyheter/bjorn-olsen-sverige-bor-dela-med-sig-av-vaccin/

Där ser man, jag håller inte med. Tack för länken.
Citera
2021-04-04, 18:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Där ser man, jag håller inte med. Tack för länken.

En få grejer den mannen har rätt i. Självklart borde vi dela med oss av vaccin efter alla 60+ och multisjuka är vaccinerade. I annat fall kommer vi aldrig bli av med skiten och kunna öppna världen.
Citera
2021-04-04, 18:38
Bannlyst
Den 17 april ska avrådan till icke nödvändiga resor hävas.

Kommer man alltså in i Norge efter 17 april?
Citera
2021-04-04, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nej och både testat om det fanns antikroppar och några gånger då hon haft symtom.
Senaste testen för antikroppar strax före vaccinering.
Nu är hon vaccinerad.
Däremot har hon fler kolleger som haft covid och de blev inte vaccinerade nu.
Hon använder dagligen munskydd och visir.
Jag använder vid behov munskydd men är rätt så sällan då jag dels jobbar en hel del på distans och har egen bil för resor.
Däremot åkte tåg för ett par veckor sedan och då var det givetvis munskydd för oss båda.

Inte speciellt svårt att använda.
Skönt att ni har klarat er.

Jag tror dock att man ska vara försiktig med att säga "munskydd funkar på sjukhus". Överlag har läkare och sköterskor haft väldigt hög prevalens för covid, och de som arbetar med covid-patienter har ju mycket mer avancerad skyddsutrustning än bara munskydd.
Citera
2021-04-04, 18:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jajamensan. Läs media idag. Dåren Björn Olsen är igång igen. Blir totalt sågad av Jimmie Åkesson...

Miljöpartisten vill också samma sak, helt rätt.

Du ljuger. ALL data på rörelsemönstret i Sverige genom telia visade på en MYCKET stor följsamhet i reserestriktionerna. Aldrig nånsin har folk rört sig så lite i Sverige under modern tid.

Så du ljuger helt enkelt. Eller så är du okunnig och vet inte vad du pratar om. Kanske en kombination?

Japp, folk var livrädda. Vilket du tycks vara fortfarande... men att påstå att Sverige inte gjorde någonting är ännu en lögn ifrån dig.
Vi införde en massa restriktioner som byggde på fri vilja som det gjort hela tiden. Och följsamheten var otroligt god i våras. Långt, långt bättre än de varit någonsin under pandemin.

Till skillnad mot nu då de flesta skiter i det högaktningsfullt. Med all rätt. Vem orkar hålla på med det här tramset som inte tar oss eller nån annan vidare?
Vi bör återgå till normalitet snarast möjligt.

Jag känner flera stycken som åkte mellan regionerna, exempelvis till Ullared eller för att dejta. Så nej jag ljuger inte, det är väldigt sällan jag ljuger faktiskt. Och då ska man betänka att jag är ganska folkskygg och omger mig med minimalt med människor. Mycket stor följsamhet skriver du, hur stor då? Du vet om 51% följer rekommendationen men 49% skiter i det så gör det varken till eller från.

Nej jag är inte livrädd alls men vill du tro det så går det bra.

Anledningen till att vi ff är mitt i en pandemi är just för att du och dina gelikar ger blanka fan i rekommendationerna. Därför tar det aldrig slut.
Citera
2021-04-04, 18:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
En få grejer den mannen har rätt i. Självklart borde vi dela med oss av vaccin efter alla 60+ och multisjuka är vaccinerade. I annat fall kommer vi aldrig bli av med skiten och kunna öppna världen.

Det är bättre att vaccinera snabbt än att låta skiten långsamt bränna igenom befolkningen men jag tror inte du begriper det.
Citera
2021-04-04, 18:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är bättre att vaccinera snabbt än att låta skiten långsamt bränna igenom befolkningen men jag tror inte du begriper det.

Varför ska du vaccinera folk som kanske inte ens behöver vaccineras? Det är ju rent slöseri att vaccinera folk som redan haft covid och kan hantera viruset. Då är det bättre att skänka bort vaccin till bättre behövande länder. Det borde alla rika länder göra, annars blir vi aldrig av med skiten.
Citera
2021-04-04, 18:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Varför ska du vaccinera folk som kanske inte ens behöver vaccineras? Det är ju rent slöseri att vaccinera folk som redan haft covid och kan hantera viruset. Då är det bättre att skänka bort vaccin till bättre behövande länder. Det borde alla rika länder göra, annars blir vi aldrig av med skiten.

Jag har aldrig påstått att vi ska vaccinera folk som haft covid, däremot kunde antikroppstesterna kommit väl till pass nu för att utesluta dessa. Då hade vi fått mer vaccin över. Skänka kan vi göra när vi är färdigvaccinerade. Din strategi är som när din unge får skabb då behandlar du ungen och kanske din fru men inte dig och din andra unge för grannens ungar har också fått skabb och då ska du godhetsrunka och skänka era doser = ni bir aldrig av med skiten.
Citera
2021-04-04, 18:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att vi ska vaccinera folk som haft covid, däremot kunde antikroppstesterna kommit väl till pass nu för att utesluta dessa. Då hade vi fått mer vaccin över. Skänka kan vi göra när vi är färdigvaccinerade.
Jaha när vi det då? Alla lär inte behöva vaccinering är min starka tro.

Citat:
Din strategi är som när din unge får skabb då behandlar du ungen och kanske din fru men inte dig och din andra unge för grannens ungar har också fått skabb och då ska du godhetsrunka och skänka era doser = ni bir aldrig av med skiten.

covid är inget problem för de allra flesta. Så att skänka bort till riskgrupper i fattiga länder gör faktiskt betydligt mer nytta än att vaccinera unga och friska vuxna.
Citera
2021-04-04, 19:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jaha när vi det då? Alla lär inte behöva vaccinering är min starka tro.

covid är inget problem för de allra flesta. Så att skänka bort till riskgrupper i fattiga länder gör faktiskt betydligt mer nytta än att vaccinera unga och friska vuxna.

Färdigvaccinerade är vi när ingen vill vaccinera sig längre.

Jag vet inte om det gör så stor nytta som du påstår, det är inte människor i fattigare länder som ränner jorden runt och har sig, inte heller dem som betalar för kalaset.
Citera
2021-04-04, 19:05
Bannlyst
Kommer man in i norge nu? Ja eller nej? Står bara att man behöver visa upp ett färskt Corona test,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in