Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
Jag hade helt rätt, just då var vi sämst i princip för vi gjorde ingenting och jämför man med våra nordiska grannar är vi ff sämst. Nej det sticker inte alls i mina ögon. Vi kan återkomma till det här om ett par veckor, vaccinering kommer förhoppningsvis att ha stor effekt. Att inte göra något, som vi gjorde är fel, nu gör vi i alla fall något.
Jag har aldrig sagt att en pandemi varar en vår, det är dina ord. Jag varnade i slutet på sommaren för en ny våg, jag fick rätt och jag minns ditt dravel om flockimmunitet och även ditt hat mot munskydd.
Jasså, gjorde vi ingenting i våras?
Sverige var långt mer nedstängt i våras än vad det är nu i praktiken. Inte en människa var ute på stan. Helt öde restauranger. Vi införde tidigt en massa åtgärder. Att vi inte gjorde en nedstängning som en del andra i total meningslöshet är korrekt men att vi inte gjorde någonting är direkt felaktigt.
Aldrig förr har människor rört sig så lite i samhället som förra våren. T om reseförbudet utanför regionen efterlevdes i väldigt hög grad.
Ja, vaccinering KOMMER ha stor effekt. Det ser vi redan i UK och Israel som ligger i framkant här. Även till viss del i USA som vräker in vaccin i sina medborgare just nu.
Så det kommer fungera ypperligt bra. I Israel lever man ju nästan som vanligt numera.
Så du varnade för en ny våg?
Grattis. Det tror jag dock 99% av alla människor förstod. För det är så en pandemi fungerar. Både andra, tredje och fjärde vågor.
Den enda som inte förstod det var väl Björn Olsen som satt i bästa sändningstid i Juni och ljög i TV4 om att en andravåg var uteslutet, pandemin var över och viruset var mycket enkelt att "piska ner" som han uttryckte det. De andra länderna kommer aaaaaaldrig ikapp Sverige
Nu står vi här... och land efter land går förbi oss för var vecka som går.
Och nu vill Björn Olsen skita i att vaccinera svenskar och att vi ska skänka vaccinet istället
Alltså den mannen...