2021-04-04, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
sorry...

Men här är lite grafik .. https://twitter.com/bengthojer/status/1373867003606396929?s=21

Från i våras (så Somalier var lika mycket överrepresenterade):

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/d6538f6c359e448ba39993a41e1116e7/covid-19-demografisk-beskrivning-bekraftade-covid-19-fall.pdf

Somalia 52
Sverige 2,678

Somalier var alltså kraftigt överrepresenterade jämfört med svenskar men det dog 52 somalier jämfört med 2678 svenskar.

Skilj på överrepresenterade och antal.
Citera
2021-04-04, 10:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Är man bara intresserad av att jämföra med outliers som sticker ut i hela världen sp kommer man alltid att hitta länder som är bättre.

Norge är ju till exempel URUSEL om de skulle jämföra med Island, Grönland, Taiwan, Thailand eller Micronesien...

Men som jag sade så går Sverige riktigt, riktigt bra och har gjort länge. Land efter land går förbi oss och när detta är klart kommer vi vara topp 10 i hela Europa. Vilket vi redan är om vi ska se till överdödligheten i Europa år 2020.

Norge, och Finland har dessutom underdödlighet. Är det den nya normen nu? Att vi ska jämföra oss med länder med underdödlighet?

Är det jobbigt för dig att Sverige de facto har ett långt lägre dödlighet sedan månader tillbaka än snittet i Europa och att land efter land går förbi oss?

Inte direkt det du trodde om man går tillbaka i tråden en bit...

Jag jämför mig inte med de sämsta för att få mig själv att må lite bättre, det verkar det vara många i tråden som gör. Man får säga att jag var lite naiv som trodde att Sverige skulle prestera bättre. Men fortsätt du jämföra dig med en risbonde i Indien om det får dig att må bra, jag behöver inte det. Sen har det ju blivit fler restriktioner i Sverige med tiden, men för sent och ett jävla lapptäcke. Tror inte någon längre vet vad som gäller.
Citera
2021-04-04, 10:03
Medlem
Unga och friska blir sjuka och smittar äldre som hamnar på sjukhus och tar upp en jävla massa vårdplatser. Funkar inte att låta viruset bränna igenom den unga och friska delen av befolkningen. Hälften av alla svenskar är överviktiga och många har förstadium till diabetes.
Citera
2021-04-04, 10:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Att vi inte kan jämföra oss med länder som inte har samma mängd invandrare.

Eller att vi även misslyckats på det området? Som man bäddar får man ligga. Nä nu skiter jag i det här och går ut och får lite folkhälsa.
Citera
2021-04-04, 10:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag blir helt perplex när jag läser vad du skriver, det är inte normalt att förespråka flockimmunitet genom infektion, det är därför vi uppfunnit vaccin.
för alla unga och friska. Men de som inte vill medverka får gärna låsa in sig. Det är de äldre vi ska fokusera på att skydda, inte de som inte ens behöver skyddas som tyvärr varit strategin runt om i världen.

Citat:
Men du kan fortsätta älta om din folkhälsa ingen bryr sig. Du låter mer som Dr Mengele, förlåt Tengele eller är det Tegnell han heter.
ingen bryr sig? Nä man litar blint på att pappa staten ska rädda livet på en med en spruta så man man kan fortsätta sin ohälsosamma livsstil. På med munskydd bara och fortsätt smäll i dig godis och chips och titta på Netflix

Citat:
Folkhälsomyndigheten har hållit på i ett år med sitt flockimmunitetsexperiment and counting.
de har gjort ganska mkt. Gå ut på stan en kväll ska du få se hur det ser ut. Alla restauranger är stängda mm

Citat:
Hade inte vaccinerna kommit hade Svenska folket blivit tokiga inom kort, jag tror du är där med ditt ältande.
inte jag. Friska unga vuxna behöver knappast vaccin. De behöver få leva sitt liv snarare.

Citat:
Nej alla åtgärder är inte bra såklart.
bra att du inser det iaf, men du har mer att lära.
Citera
2021-04-04, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Så här summerade europeiska smittskyddsinstitutet ECDC bevisläget alldeles nyligen:
The evidence regarding the effectiveness of medical face masks for the prevention of COVID-19 in the community is compatible with a small to moderate protective effect, but there are still significant uncertainties about the size of this effect. Evidence for the effectiveness of non-medical face masks, face shields/visors and respirators in the community is scarce and of very low certainty.
...
The very limited scientific evidence regarding the use of respirators in the community does not support their mandatory use in place of other types of face masks in the community.
https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/using-face-masks-community-reducing-covid-19-transmission

Det finns very limited scientific evidence att fallskärm skyddar vid hopp från flygplan också. Inte en enda studie har gjorts vad jag vet. Men jag skulle ändå ta det säkra före det osäkra och sätta på mig en fallskärm. Det handlar nämligen om sunt förnuft och logik.
Citera
2021-04-04, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det finns very limited scientific evidence att fallskärm skyddar vid hopp från flygplan också. Inte en enda studie har gjorts vad jag vet. Men jag skulle ändå ta det säkra före det osäkra och sätta på mig en fallskärm. Det handlar nämligen om sunt förnuft och logik.

Jodå det finns studier på det. Är man lite haj på fysik kan man till och med göra egna studier hemma vid skrivbordet.

Brukar inte du anklaga andra för att ha lågt IQ?
Citera
2021-04-04, 10:19
Avslutad
Citat:
Jag jämför mig inte med de sämsta för att få mig själv att må lite bättre, det verkar det vara många i tråden som gör. Man får säga att jag var lite naiv som trodde att Sverige skulle prestera bättre. Men fortsätt du jämföra dig med en risbonde i Indien om det får dig att må bra, jag behöver inte det. Sen har det ju blivit fler restriktioner i Sverige med tiden, men för sent och ett jävla lapptäcke. Tror inte någon längre vet vad som gäller.
Jämför dig med de bästa istället då och gläds åt att Sverige kvalar in i den gruppen!
Citera
2021-04-04, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jodå det finns studier på det. Är man lite haj på fysik kan man till och med göra egna studier hemma vid skrivbordet.

Brukar inte du anklaga andra för att ha lågt IQ?

Visst, kanske inom fysik och så med vikter och dockor. Men en medicinsk blind randomiserad studie, det tror jag nog saknas.
Citera
2021-04-04, 10:21
Avslutad
Citat:
Nej, det handlar om beprövad erfarenhet.
Citera
2021-04-04, 10:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Unga och friska blir sjuka och smittar äldre som hamnar på sjukhus och tar upp en jävla massa vårdplatser. Funkar inte att låta viruset bränna igenom den unga och friska delen av befolkningen. Hälften av alla svenskar är överviktiga och många har förstadium till diabetes.
Det fungerar heller inte att hindra unga att leva sina liv och förbjuda folk att försörja sig. Tvärtom är det mkt värre än själva viruset.

Fokus bör ligga på skydd för de som behöver fram till dess att de sköraste är vaccinerade vilket snart är klart.
Citera
2021-04-04, 10:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Eller om man ägnar sig åt grupptänk eller ska jag säga fårtänk ?

Bara för att ”snuttefilten” känns bra så betyder det inte att du är skyddad på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in