Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Jo det vet jag, men det är rimligen försvårande om åklagaren kan styrka att våldtäkten faktiskt bevisligen inte ägt rum som EA påstått och att hon också var medveten om det (till skillnad från Cissi Wallin som själv skriver att hon inte minns vad som hände men ändå anklagar någon för våldtäkt).
Jag spekulerar/spinner lite vidare.
Om vi antar att dom tre damerna helt och hållet hittat på anklagelxerna som riktades mot PA.
Om det upptäcktes under förundersökningen 2017 att det var så och att det kunde bevisas att det var så, borde då inte dom tre damerna åtalats för falsk tillvitelse? Om det nu inte finns någon slags "riktlinje" att man inte får åtala den som falskeligen anmäler en våldtäkt för falsk tillvitelse? Det borde det inte göra.
Min gissning är att det inte är så svart-vitt. Jag tror att PA har lockat med löften som han inte avsåg att infria. Han har nog burit sig illa åt, kanske t.o.m. riktigt svinaktigt. Ändå har det som skett inte varit våldtäkt och därför friades han.
Sedan kan man undra hur EA kom på idén att skriva om anklagelserna, som resulterat i en nedlagd förundersökning, på Facebook? Inte särskilt väl genomtänkt.
Nu är ett åtal om grovt förtal på god väg att komma med på EAs utdrag från belastningsregistret.
–