Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Som vanligt läser du sällan inlägg innan du svarar... 😄
Jag pratar om förra vårens inlagda (exklusive IVA) jämfört med nuvarande våren. Det är.ca 1500 mot ca 1700, alltså väldigt närliggande gentemot då. Och sjukhusinläggningarna ökar fortfarande, så peak är sannolikt inte ens nådd denna vår.
Däremellan har vi även haft vinterns peak (våg 2) som var fullkomligt brutal.
Vårdskulden av övrig vård som byggts upp under detta år, och utbränd vårdpersonal m.m. kommer att ge efterdyningar i åratal. Det skulle inte förvåna mig om dödsfall i en hel del andra sjukdomar kommer att stiga de närmsta åren. T.ex. oupptäckt/obehandlad cancer m.m. Hursomhelst ett totalt haveri och det behövs en ordentlig haverikommission/sanningskommission för att ta reda på hur detta medicinska haveri kunde få tillåtas fortgå så länge.
Det vore ju ganska märkligt om inte vårens topp blev högre än förra året. Det ligger liksom i en pandemis natur. Och det är ju så det ser ut i hela Europa med ytterst få undantag. Ett par av dem pga vaccinering.
Jasså, var den fullkomligt brutal?
I förhållande till vad? när det inte är någon pandemi? Ja, det håller jag med om...
Ja, restriktionerna kommer ta minst lika många liv som Covid-19 har gjort runt om i världen. Enligt nya rapporter.
Utan att nån bryr sig nämnvärt...
Så visst kommer folk att dö pga vansinnet som pågår med den ena meningslösa restriktionen efter den andra och där pandemin har sin naturliga gång oavsett.
Ja det behövs en haverikomission över vår undermåliga sjukvård och den har behövts länge. I ett par decennier.
Det är ju trots allt sjukvården ska ska byggas ut och inte människor låsas in...
Jag hoppas denna pandemi har blivit en väckarklocka för detta.
Men trots allt så går det riktigt bra för Sverige. Speciellt efter sommaren. Och tittar vi på överdödligheten i Europa så är vi ju en av Europas bästa 10 länder med en ganska låg överdödlighet jämfört med övriga Europa.
Och som sagt, nu nere på 22:a plats i Europa i döda/capita trots en av de mest liberala sätten att räkna döda på. Ge det ett halvår till och vi kommer vara bland de 10 bästa i Europa. Land efter land går förbi oss...