2021-04-03, 11:13
Medlem
MeinKampfs avatar
Ni får evt. ursäkta min dåliga lokalkännedom om STHLM. Jag har vart där många gånger men alltid upplevt att många s.k centrala delar är hemskt sunkiga.

Min uppfattning har alltid vart att det till stora delar är ovårdad. Fula höghus från 40-talet och billiga kvarterskrogar med jobbigt klientel. Givetvis uppskattas närhet till vatten och parkerna.

Jag kan mycket väl ha missat pärlorna och fått en skev uppfattning. Till min nya tjänst har jag blivit erbjuden en lägenhet på Kungsholmen. Billig måndagskostnad (5500 kr) och precis vid T-banestation. Utsikt över vattnet osv. Vilket givetvis är trevligt men vet inte hur ofta dessa accessoarer kommer brukas.

Nu till frågan, som är riktad till Er som faktiskt vet hur det är att bo på Kungsholmen eller som har god kännedom om området. Hur skulle ni ställa Er till följande bostadsområde och hur rätt / fel är min uppfattning?

Befintlig bostadssituation är enligt mig 10 / 10, men fungerar inte att bo här då tjänsten kräver närhet till STHLM. Kommer dock inte göra mig av med nuvarande bostad.

Tack på förhand.
Citera
2021-04-03, 11:17
Medlem
Hej.

Om du inte narras nu, så tycker jag att du kan kolla på kvadratmeterpriset på lägenhet på Kungsholmen. Det är inte den billigaste platsen i Stockholms län att bo på.
Citera
2021-04-03, 11:20
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrHemlig
Hej.

Om du inte narras nu, så tycker jag att du kan kolla på kvadratmeterpriset på lägenhet på Kungsholmen. Det är inte den billigaste platsen i Stockholms län att bo på.

Pris / Kvm är inte frågeställningen även om jag förstår vad du menar. STHLM är extremt pepprat så det säger tyvärr nada.
Citera
2021-04-03, 11:22
Medlem
S.O.Stolps avatar
Du får nog precisera närmare var på Kungsholmen du ska bo. KH är ju en stor ö, stor som en hyfsat stor stad i Sverige. Östra KH ligger väldigt nära city med sekelskifteshus medans andra delar ligger nästan ute på landet. Alla typer av bebyggelse finns på KH.
Citera
2021-04-03, 11:22
Medlem
Lill-Anns avatar
Ts.

Central förort?

Kungsholmen är en stadsdel och räknas till Stockholms innerstad.

Din trådstart upplevs lite oseriös.
Citera
2021-04-03, 11:26
Medlem
Bacterials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Pris / Kvm är inte frågeställningen även om jag förstår vad du menar. STHLM är extremt pepprat så det säger tyvärr nada.
Kolla var exakt var lgh ligger och vad som finns under den.(Bra tumregel i Stockholm.). Finns stökiga ställen på Kungsholmen.
Citera
2021-04-03, 11:28
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Du får nog precisera närmare var på Kungsholmen du ska bo..

Tänker mest Kungsholmen i allmänhet då man i regel rör sig i stora delar av sin bostadsort. Tar väl 15 minuter att gå från väst till öst så skulle inte kalla det stort, men som sagt min lokalkännedom är ringa i just detta område.

Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Ts.

Central förort?

Ja, enligt mig - just nu.
Citera
2021-04-03, 11:31
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacterial
Kolla var exakt var lgh ligger och vad som finns under den.(Bra tumregel i Stockholm.). Finns stökiga ställen på Kungsholmen.

Vilka tänker du på?
Citera
2021-04-03, 11:31
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacterial

Ligger på Strandbergsgatan, vid Designgymnasiet.
Citera
2021-04-03, 11:40
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ligger på Strandbergsgatan, vid Designgymnasiet.

Östermalm och Kungsholmen är de finaste stadsdelarna om jag får säga mitt. Med en månadskostnad på blott 5 500 kronor är det väl bara att gratulera dig.
Citera
2021-04-03, 11:44
Bannlyst
Kungsholmen är ok, har blivit bättre sen Strindbergs tid då han kallade stadsdelen för Dysterholmen.
Citera
2021-04-03, 11:45
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ni får evt. ursäkta min dåliga lokalkännedom om STHLM. Jag har vart där många gånger men alltid upplevt att många s.k centrala delar är hemskt sunkiga.

Min uppfattning har alltid vart att det till stora delar är ovårdad. Fula höghus från 40-talet och billiga kvarterskrogar med jobbigt klientel. Givetvis uppskattas närhet till vatten och parkerna.

Jag kan mycket väl ha missat pärlorna och fått en skev uppfattning. Till min nya tjänst har jag blivit erbjuden en lägenhet på Kungsholmen. Billig måndagskostnad (5500 kr) och precis vid T-banestation. Utsikt över vattnet osv. Vilket givetvis är trevligt men vet inte hur ofta dessa accessoarer kommer brukas.

Nu till frågan, som är riktad till Er som faktiskt vet hur det är att bo på Kungsholmen eller som har god kännedom om området. Hur skulle ni ställa Er till följande bostadsområde och hur rätt / fel är min uppfattning?

Befintlig bostadssituation är enligt mig 10 / 10, men fungerar inte att bo här då tjänsten kräver närhet till STHLM. Kommer dock inte göra mig av med nuvarande bostad.

Tack på förhand.

Nej, Kungsholmen är inte mer central förort än vad Gamla stan är.

Båda är centrala stadsdelar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in