2021-04-03, 10:37
Bannlyst
"Goscinny var under många år manusförfattare till de fransk-belgiska tecknade serierna Lucky Luke, Asterix och Iznogoud."

"Goscinny-författade verk har sålts i över 500 miljoner exemplar, han skapade nära 2 000 olika seriefigurer, och hans mest kända serie – Asterix – finns översatt till över 100 olika språk."

"Den ständigt aktive Goscinny drabbades av en hjärtattack, under ett träningspass på en motionscykel, och avled 5 november 1977, 51 år gammal."
Citera
2021-04-03, 10:39
Medlem
Asterix är bäst.
Citera
2021-04-03, 10:59
Medlem
Turbomachines avatar
Gillar Asterix bäst av dem.
Citera
2021-04-03, 11:14
Medlem
DoktorNos avatar
Jag gillar Asterix bäst, då serien har stor humor, har många blinkningar åt och ofta driver med nutiden, även om den utspelar sig för 2000 år sen.

Lucky Luke ser jag mer som en väldigt bra tecknad parodi på westernfilmer, så som de var för 50-70 år sen.
Citera
2021-04-03, 11:22
Avslutad
Nu vet jag inte var texten är kopierad ifrån, men att han skapade nästan 2000 seriefigurer tvivlar jag på.
Citera
2021-04-03, 11:25
Medlem
Asterix.

Synd att han dog så ung. Hade vart kul att se nya asterix serier.
Citera
2021-04-03, 11:34
Medlem
Bacterials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frizzy
"Goscinny var under många år manusförfattare till de fransk-belgiska tecknade serierna Lucky Luke, Asterix och Iznogoud."

"Goscinny-författade verk har sålts i över 500 miljoner exemplar, han skapade nära 2 000 olika seriefigurer, och hans mest kända serie – Asterix – finns översatt till över 100 olika språk."

"Den ständigt aktive Goscinny drabbades av en hjärtattack, under ett träningspass på en motionscykel, och avled 5 november 1977, 51 år gammal."
Roliga serier helt klart. Lucky Luke är ett ess. Men föredrar Gaston om man ska dryfta belgiska/franska serier. Genial serie. Av André Franquin.
Citera
2021-04-03, 11:46
Moderator
Popesizes avatar
Kluven.
Jag växte upp med Lucky Luke-albumen. Jag läste dem om och om igen.
Diligensen, Dalton City, Ärkefiender, Apacheklyftan, Bekymmer i Omaha för att nämna några av dem.
Därför har jag nog något av en nostalgisk ådra till dem. Och ett västern-äventyr är aldrig fel

Men Asterix är som många nämnt genial med alla små blinkningar till modern tid. Dessutom en odyssé i antiken och Europa. och den totala uppstudsigheten mot övermakten.

Näe. Jag kan inte välja mellan dessa två. Har som mål att försöka komplettera bägge samlingarna av dessa svenska album.
Citera
2021-04-03, 11:49
Avslutad
Asterix alla dagar i veckan , lucky luke sen , ingen aning vilken den tredje är .
Citera
2021-04-03, 11:52
Bannlyst
Jag väljer Lucky Luke. Tycker nog Asterix med sina bautastenar och trolldryck blir lite tjatig. Iznogoud har jag inte gett en riktig chans, bara läst nåt album.

Ganska spännande hur verkliga personer fick dyka upp i Lucky Luke t ex Buffalo Bill, Calamity Jane, Jesse James, Abraham Lincoln och Billy the Kid.

Några klassiska album som jag minns fritt från minnet är Ömfotingen, Angivaren och Den sjungande tråden (om hur Amerika fick telegrafen) och då har jag inte ens nämnt alla album med Bröderna Dalton
Citera
2021-04-03, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JagandeBjornen
Nu vet jag inte var texten är kopierad ifrån, men att han skapade nästan 2000 seriefigurer tvivlar jag på.

Tror dom syftar på alla karaktärer, dvs ett enda Lucky Luke album kan ju innehålla 5-10 karaktärer.
Citera
2021-04-03, 13:51
Medlem
Opaques avatar
Asterix var bäst när man gick i grundskolan, som vuxen gillar jag Lucky Luke bättre. Asterix åldras inte väl det märker man när man försöker läsa om Asterix i vuxen ålder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in