2021-04-02, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandida.loca
Hon har minst 4 års utb på universitetet. Vem tror du mår bra efter flera månader av covidpatienter och 12 h arbetspass? Ingen tbh. Hur ung och glad man var innan... något dör inom en.

Intagningen till ssk är från 0.0 till högst 1.2 hp. Utbildningen är långtifrån svår om du har lite vilja. Så det säger inte så mycket om din intelligens. Klart att du har kompetens vid examen, men det krävs snarare vilja och intresse.

Tror du hennes personlighet ändrats pga Covid? Arbetsbelastningen må ha ökat något men att äldre och multisjuka dör i Covid bör inte påverka iva-personal särskilt mycket med tanke på att det finns betydligt mer tragiska fall på den avdelningen.
Citera
2021-04-02, 23:33
Avslutad
Lustigt hur ordet kärring gått från att ha positiv till neutral till negativ laddning. När jag var ung på 1820-talet betydde det "kvinna man höll kär". Där jag bor har ordet fortfarande ingen negativ laddning bland personer som är 50+ och ofta inte bland unga heller.
Citera
2021-04-02, 23:50
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Lustigt hur ordet kärring gått från att ha positiv till neutral till negativ laddning. När jag var ung på 1820-talet betydde det "kvinna man höll kär". Där jag bor har ordet fortfarande ingen negativ laddning bland personer som är 50+ och ofta inte bland unga heller.

Exakt vad min sambo sa när jag tog upp det med honom.
Han vill inte se Gift vid första ögonkastet, men jag berättar ju för honom.
Och sen tvingade jag honom att se när Susanna anföll Grävis för att han skojade om städning ( där tyckte sambon, att om en sån kvinna ändå får en kille på kroken, så kan hon mycket väl provocera fram våld så småningom i relationen, eftersom hon driver snubben till vansinne. Och han menade på att det gäller även en snäll toffel. Till slut får denne nog av den tyranniserande diktatorn.)

Men hursomhaver, han menade också på att kärring ju verkligen börjat som ett kärleksord, men ju fått så negativ klang.

Jag anser att det funkar när äldre stötar på landsbygden omsorgsfullt säger "kärringen min". Kanske är det för att Johan är lite bonnig som gör att han brukar ordet också?

Kanske att jag hört lite skojsiga medelålders snubbar med glimten i ögat säga "Nej, nu ska jag gå hem med min kärring" och det faktiskt låter både gladlynt och kärleksfullt.
Det beror på personligheten och hur det sägs om det ändå funkar?

Men det är lite lillgammalt och passar inte en ung kille som letar efter partner att säga det. Tror jag.
Citera
2021-04-03, 00:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Edmundo
Synd att Grävis (med god hjälp av SVT) lyckas få ”kärring”-gate så uppförstorad. Ingen tror väl att han kommer gå dagarna i ända och kalla henne kärring. Det är givetvis ett hypotetiskt exempel där han vill förklara att han önskar en skämtsam och öppen dialog. Istället framställs och tolkas det (av Susanna) som ett minimikrav i en relation, att få kalla sin partner ”kärring”.
Jag fattar hans poäng, men tycker ändå att exemplet är synnerligen illa valt. Man kallar inte sin fru för "kärringen", det är så bonnigt. Det är i nivå med att kalla frun för "regeringen". Det kanske var kul på 50-talet men det är jäävligt länge sen. Har man inte uppdaterat sin humor sen dess är det illa. Då kan man kolla in sina gamla Åsa-Nisse-filmer i ensamhet, nån tjej får man inte.
Citera
2021-04-03, 00:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag fattar hans poäng, men tycker ändå att exemplet är synnerligen illa valt. Man kallar inte sin fru för "kärringen", det är så bonnigt. Det är i nivå med att kalla frun för "regeringen". Det kanske var kul på 50-talet men det är jäävligt länge sen. Har man inte uppdaterat sin humor sen dess är det illa. Då kan man kolla in sina gamla Åsa-Nisse-filmer i ensamhet, nån tjej får man inte.
Idag är det väl "my bitch" som gäller om man ska vara hipp. Ett objektivt sett mycket fulare uttryck, men det är ju i alla fall inte bonnigt.
Citera
2021-04-03, 01:33
Medlem
Crapmagics avatar
Varför fick vi inte se snoken i vassen

"Mammi & Pappi" säger Lars, är inte det överklassiska?

Citat:
Ursprungligen postat av HongKung
Är det bara jag som tycker att Johan är lite lik Mattias Karlsson, SD?
Ja du är den enda, vad säger du om den här istället...att Sofia är lik Thomas Järvheden, det är ett fint betyg det
Senast redigerad av Crapmagic 2021-04-03 kl. 02:00.
Citera
2021-04-03, 02:41
Medlem
Arsenaln1clubs avatar
Samtliga deltagare är ändå personer som befinner sig nära toppskiktet på dejtingmarknaden, lever livet i gräddfilen. Rika, smala, vita människor med arbete. Att även dessa individer har problem borde ingjuta mod hos andra dejtande/singlar som tycker det är besvärligt att hitta någon, det är inte fel på er, det är en märklig värld bara! Det är något fint som ändå kommer fram tack vare det här programmet!
Citera
2021-04-03, 04:00
Medlem
Ni som följer serien. Knullar paren eller ska de först tro att de ska lära känna varandra för att sen ty sig till varandra? Som jag ser det det så måste de vara attraherade av varandra, helst från dag ett, och få till det om de ska kunna uträta något på den korta tid de har. Pratar man för mycket så är risken att man pratar i sönder attraktionen.

Kärlek börjar med attraktion, intimitet och sex. Känner man sen att attraktionen består dag två så finns det något att bygga på. Som om man träffas på en fest och går hem tillsammans. Spriten är bra att den får människor att slappna av och dansen att ta på och hålla i varandra. Attraktionen kan förvisso komma genom att först bli vänner men då är risken stor att man inte vågar pröva den.

Hur som, tiden är för kort för dem att först lära känna varandra. Blir det inte sex direkt så blir det nog aldrig. Detta får även dem att se mindre allvarligt på olikheter och förbi sådant som ett hinder. Man ska inte förstora upp olikheter för mycket, de kan även vara till nytta. Visst är det en fördel om ens partner även är ens bästa vän, den man alltid kan prata med om allt, men det kan den bli även om man sexar.
Citera
2021-04-03, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandida.loca
Hon har minst 4 års utb på universitetet. Vem tror du mår bra efter flera månader av covidpatienter och 12 h arbetspass? Ingen tbh. Hur ung och glad man var innan... något dör inom en.

Du blir inte intellektuell av att läsa en utbildning på 4 år. Bland de minst intellektuella jag känner är förskolelärare och sjuksköterskor standard.
Citera
2021-04-03, 07:47
Medlem
Hela ”kärring”-diskussionen uppfattar jag som ett uttryck för krocken som sker mellan kvinnan som innerligt hoppas att mannen ska vilja leva efter sunda genomtänkta värderingar och mannen som blir livrädd över hotet att få sin bekväma avstannade tankeapparat ifrågasatt, och därmed hävdar ”sån här e jag”.

Susanna såg tydligt från början att Johan under sin snällbussiga yta döljer en rädsla att behöva ägna en minut åt självreflektion. Samma gäller Anton. Susanna respektive Sofia hanterar dock problemet olika pga personlighet och erfarenheter samt impulskontroll. Plus att Sofia och Anton har betydligt mer i övrigt gemensamt med varandra än Susanna och Johan.
Citera
2021-04-03, 08:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Hela ”kärring”-diskussionen uppfattar jag som ett uttryck för krocken som sker mellan kvinnan som innerligt hoppas att mannen ska vilja leva efter sunda genomtänkta värderingar och mannen som blir livrädd över hotet att få sin bekväma avstannade tankeapparat ifrågasatt, och därmed hävdar ”sån här e jag”.

Susanna såg tydligt från början att Johan under sin snällbussiga yta döljer en rädsla att behöva ägna en minut åt självreflektion. Samma gäller Anton. Susanna respektive Sofia hanterar dock problemet olika pga personlighet och erfarenheter samt impulskontroll. Plus att Sofia och Anton har betydligt mer i övrigt gemensamt med varandra än Susanna och Johan.
Ja visst, när någon har ett annat synsätt måste det ju bero på att de "inte tänkt". Alla som tänker når samma slutsats. Johan är inget vidare på att uttrycka sig men det gör honom inte till dum i huvudet. Och med uttrycka sig syftar jag inte på att han använder ordet kärring, utan att han inte klarar av att bemöta varför det ena eller det andra han gör skulle vara fel med socionomfikonspråk.
Senast redigerad av Konservburk 2021-04-03 kl. 08:17.
Citera
2021-04-03, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Ja visst, när någon har ett annat synsätt måste det ju bero på att de "inte tänkt". Alla som tänker når samma slutsats. Johan är inget vidare på att uttrycka sig men det gör honom inte till dum i huvudet.
Jag håller inte med dig om att de som tycker annorlunda än en själv inte har tänkt. I detta fall, där Susanna hävdar att hon tar illa vid sig är det ju tydligt att Johan inte vill tänka vidare över det. För honom är det viktigare att slippa anstränga tanken än att undvika att såra Susanna. Tokigt tycker jag, och inte förenligt med en relation i utveckling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in