Citat:
Ursprungligen postat av
Konservburk
Lustigt hur ordet kärring gått från att ha positiv till neutral till negativ laddning. När jag var ung på 1820-talet betydde det "kvinna man höll kär". Där jag bor har ordet fortfarande ingen negativ laddning bland personer som är 50+ och ofta inte bland unga heller.
Exakt vad min sambo sa när jag tog upp det med honom.
Han vill inte se Gift vid första ögonkastet, men jag berättar ju för honom.
Och sen tvingade jag honom att se när Susanna anföll Grävis för att han skojade om städning ( där tyckte sambon, att om en sån kvinna ändå får en kille på kroken, så kan hon mycket väl provocera fram våld så småningom i relationen, eftersom hon driver snubben till vansinne. Och han menade på att det gäller även en snäll toffel. Till slut får denne nog av den tyranniserande diktatorn.)
Men hursomhaver, han menade också på att kärring ju verkligen börjat som ett kärleksord, men ju fått så negativ klang.
Jag anser att det funkar när äldre stötar på landsbygden omsorgsfullt säger "kärringen min". Kanske är det för att Johan är lite bonnig som gör att han brukar ordet också?
Kanske att jag hört lite skojsiga medelålders snubbar med glimten i ögat säga "Nej, nu ska jag gå hem med min kärring" och det faktiskt låter både gladlynt och kärleksfullt.
Det beror på personligheten och hur det sägs om det ändå funkar?
Men det är lite lillgammalt och passar inte en ung kille som letar efter partner att säga det. Tror jag.