2021-04-02, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Hej kul du är kvar....
Kan du förklara hur det kan komma sig att väldigt många har konstaterad smitta men inte blir ett dugg sjuka??
I mitt yrke är det stenhårt om man varit nöra någon med smitta då är det automatisk karantän 5 dagar samt testning...
En kollega testade possitivt utan symtom, och dom som ringde sa han kunde jobba efter 7 dagar om han inte hade symtom, kan det verkligen stämma att det är så kort tid efter possitivt test?

Hej hemorojdbiffen,

Tack! Ja, det stämmer. Om man inte insjuknar utan bara testas positiv anses man smittfri 1 vecka efter provtagningen.

De som blir asymptomatiska bärare och inte utvecklar symptom har troligen lägre virusmängder och mindre infekterade celler. Om de utsatts för lägre smittdos eller om de har ett effektivare immunförsvar eller om det är en kombination av dessa vet jag inte.
Citera
2021-04-02, 19:44
Medlem
Önskar alla en Glad Påsk!

Var rädda om er och varandra!
Citera
2021-04-02, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej,

Det har spekulerats om de som haft infektion med någon/några av de fyra första humana coronavirus (som ibland även kallas förkylningsvirus) skulle ha viss korsimmunitet (visst skydd) mot covid-19.

De fyra första humana coronavirus är väldigt vanliga och många har troligen genomgått infektion med någon/några av dessa.

Vad jag vet har man hittills inte kunnat påvisa det. Jag tror att de skiljer sig åt för mycket från SARS-CoV-2 för att man ska utveckla en korsimmunitet av betydelse.
SARS-CoV-2 har dessutom smittat så många människor trots alla nedstängningar och restriktioner vilket också talar emot någon nämnvärd korsimmunitet.
Tack för svar! Kan det ha någon betydelse för hur allvarlig sjukdomen blir?
Citera
2021-04-02, 20:11
Medlem
Citat:
Önskar alla en Glad Påsk!

Var rädda om er och varandra!

Glad påsk på dej också och hoppas du får en lugn och härlig påsk med god mat....
Har faktiskt stått o stekt köttbullar hela kvällen
Till middagen imorrn 👍
Citera
2021-04-02, 21:07
Medlem
Citat:
Hej,

Tack för vänliga ord. Har nyligen liknat flashback vid ett getingbo, men ändrar mig lite till en bikupa. Det finns många ilska bin här, men det finns också lite honung.

Det var en kollega som skrev en debattartikel om detta och frågade mig om det ganska tidigt i tråden.
Han spekulerade i att höga pollenhalter kunde ge allvarligare covid-19. Jag var skeptisk till detta och vad jag vet så finns det inget sådant samband.

Haha, det var en bra liknelse helt klart! Tack för ditt svar.

Det vore skönt om det inte fanns något sådant kausalt samband, då kanske det bara är en ”elakartad” korrelation (om det ens är en korrelation mellan flera insjuknade i covid och höga pollenhalter, jag vet inte om statistiken ens antyder det) eller förvirring/missförstånd.

Tack igen!
Citera
2021-04-02, 22:38
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Hej Jof,

Tråkigt, men det är som sagt ganska ovanligt.

Vet du om din son varit försiktig som sin far och följt direktiven eller om han slarvat lite?

Det positiva är trots allt att nu när du är vaccinerad och han har haft covid-19 så kan ni träffas och umgås. Då är risken minimal. Det tar c:a 2 veckor efter din första spruta tills du har ett hyffsat skydd.
Det där sista har jag inte ens tänkt. Intre träffat honom på länge. Han jobbar och träffar mycket folk, inte konstigt att han smittades. Men vill vänta tills hans covidsymtom eller rättare sagt covid- efterverkningar gått över. Väntar nog till efter min andra spruta (5 maj).
Litar inte på nån

Den här fienden ska man inte underskatta. Som folk gör ständigt och jämnt. Idioter. Tråkigt för dom när dom hamnar i "kuvösen"...
Jag har legat 5 timmar i sån. Gör inte om det. Man blir aldrig riktigt fri från det. Men som jag brukar säga. Folk är inte riktigt kloka De har du också fått erfara.

Glad Påsk. Imorgon blir det bad i havet. Det är grejer det. Fast tyvärr den riktiga iskylan är borta.
Senast redigerad av Jof 2021-04-02 kl. 22:48.
Citera
2021-04-03, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Bekräftade. Hur vet jag inte. Vet att han är trött nu 4 veckor efter att det konstaterades. Tröttheten varierar över dygnet. Kan var ganska normalt pigg ibland. Kan jobba.
Aldrig inneliggande.

Citat:
Hej Jof,

Tråkigt, men det är som sagt ganska ovanligt.

Vet du om din son varit försiktig som sin far och följt direktiven eller om han slarvat lite?

Det positiva är trots allt att nu när du är vaccinerad och han har haft covid-19 så kan ni träffas och umgås. Då är risken minimal. Det tar c:a 2 veckor efter din första spruta tills du har ett hyffsat skydd.

Ska man vara lite kinkig så är väl inte ens PCR-testen helt 100% garanterade att inte ge falska positiva resultat. Med tanke på hur många som faktiskt testat positivt så lär det finnas en del som fått falska positiva resultat, även om det är rejält ovanligt. Så även om det inte är speciellt troligt så är det fortfarande fullt möjligt att något av testen är ett falskt positivt. Om man nu vill problematisera det hela lite mer
Citera
2021-04-04, 15:42
Medlem
Vad tror du om detta?

Danskarna funderar på om de sällsynta biverkningarna av Astras vaccin kan bero på felaktig vaccinationsteknik.
https://www.svd.se/fel-handgrepp-kan-ligga-bakom-biverkningar

Enligt Institutet för vård och hälsas instruktioner för Intramuskulär vaccination av vuxna är det inte nödvändigt att aspirera.
https://thl.fi/sv/web/infektionssjukdomar-och-vaccinationer/information-om-vaccinationer/vaccinationsprocessen/vaccinationsteknik/intramuskular-vaccination-av-vuxna

Ska man aspirera eller inte? Är det olika för olika länder?
Citera
2021-04-04, 22:18
Medlem
Jofs avatar
Nu har Carl Bildt helt oväntat (också för honom själv e.e.u.) blandat sig i leken. Fått nytt jobb på gamla dar. Han har idag myntat en formulering - eller ev citerar nån, angående smittorisken:"Ingen är ju säker förrän alla är säkra."

Delar du den bedömningen?
I mina lekmannaöron låter det perfekt.
Citera
2021-04-05, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasektomi
Tack för svar! Kan det ha någon betydelse för hur allvarlig sjukdomen blir?

Det var så lite så! Nej, det tror jag inte.

PS. Intressant val av användarnamn.
Citera
2021-04-05, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Glad påsk på dej också och hoppas du får en lugn och härlig påsk med god mat....
Har faktiskt stått o stekt köttbullar hela kvällen
Till middagen imorrn 👍

Tack! Hoppas du hade en trevlig och god middag.
Citera
2021-04-05, 19:46
Medlem
Citat:
Det där sista har jag inte ens tänkt. Intre träffat honom på länge. Han jobbar och träffar mycket folk, inte konstigt att han smittades. Men vill vänta tills hans covidsymtom eller rättare sagt covid- efterverkningar gått över. Väntar nog till efter min andra spruta (5 maj).
Litar inte på nån

Den här fienden ska man inte underskatta. Som folk gör ständigt och jämnt. Idioter. Tråkigt för dom när dom hamnar i "kuvösen"...
Jag har legat 5 timmar i sån. Gör inte om det. Man blir aldrig riktigt fri från det. Men som jag brukar säga. Folk är inte riktigt kloka De har du också fått erfara.

Glad Påsk. Imorgon blir det bad i havet. Det är grejer det. Fast tyvärr den riktiga iskylan är borta.

Citat:
Nu har Carl Bildt helt oväntat (också för honom själv e.e.u.) blandat sig i leken. Fått nytt jobb på gamla dar. Han har idag myntat en formulering - eller ev citerar nån, angående smittorisken:"Ingen är ju säker förrän alla är säkra."

Delar du den bedömningen?
I mina lekmannaöron låter det perfekt.

Tack!

Det var en gång någon som sade till mig "kyla är friskt och smärta är skönt".

Formuleringen låter ändå ganska klok i mina öron.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in