Citat:
Ursprungligen postat av
lillen-68
Måste fråga en sak i tråden nu.
Om nu Ebba är jävig, hennes närmaste familj är jävig och hennes kompis är jävig.
Är inte Esbjörn, hans närmaste familj och hans kompis också då jäviga???
Då kan väl inte dom heller vittna!
Varför har Binninge kallat jäviga vittnen, som inte varit närvarande vid eller deltagit i någon del av processen innan försäljningen?
O brottsmål får ju anhöriga vittna, men de vittnar inte under ed. Domstolen har då med i sitt betänkande att de kan ha ljuget eller att undanhållet för att skydda sin åtalade nära och kära.
Hur man gör i tvistemål, där ingen är misstänkt för brott vet jag inte. Men vi verkar ha tvistemåls experter i gruppen så kanske någon av dem kan svara.
I ett sådant här fall är det ju från båda sidorna ganska svårt att hitta vittnen som inte skulle kunna stå i jäv till någon av parterna.
I det här tvistemålet så kan ju inte gärna hon på Ica vara vittne, men i ett brottsmål skulle hon ju kunna sett något som var intressant.
Citat:
Ursprungligen postat av
braattha
Om EB väninna och dom andra räknas som jäv,
Hur blir det då med M-gård som skrev att hon var hans närmast anhörig?
Jag tror att båda sidorna får kalla vilka de vill och det är upp till domstolen att bedöma jäv hos de enskilda vittnena oavsett sida.
Citat:
Ursprungligen postat av
Freducation
Röjarlaget var Ebbas familj m vänner så deras vittnesmål är icke användbara pga jäv.
I tråden avslöjar en Ebbaist att det var Ebbas pappa som sågade ner träden.
Väninnan som satt med när Esbjörn skrev på kanske också är jävig. Isåfall har Ebba inget riktigt vittne på vad som skedde när Esbjörn skrev på.
Det påstås av Ebba-klanen att Esbjörn passade på med försäljningen när M var bortrest men det kan istället varit Ebba som passade på när Esbjörn var ensam.
Jag tror definitivt på det senare!
Jag vet du inte riktigt vilken relevant information de i trädgården under själva tidpunkten kontraktet skrevs skulle kunna komma med för uppgifter som är avgörande eller ens intressanta. Hur länge Esbjörn var i köket och vad klockan var möjligtvis.
Här tycker jag att det finns en intressant grej som vite vädrats så mycket.
Nämligen det där om att Esbjörn säger att han inte hör på grund av motorsågarna eller om han utrycker oro över vad motorsågarna gör, jag minns inte. Och att Ebba öppnar fel fönster och låssas säga till.
Varför gör hon det?
• Är det för att hon inte bryr sig om att Esbjörn blir stressad eller har svårt att höra.
• Är det för att hon tänker att Esbjörn är virrig och inte märker att hon bara låssas att säga till?
Och varför var det så förtvivlat bråttom med röjningen att de var tvungna att vara där innan kontraktet skrevs.
Även om Esbjörn gett dom lov att ta lite dött, så var ju huset inte Ebbas när de började röja.
Det är ju inte allt för järvt att påstå att Ebba var drivande i denna affär. Så att hon var den som styrde när kontraktet skrevs känns ganska självklart.
Ebba är ju oxå den som borde ha mest uppbokat jobbet tar ju mycket av hennes tid. Så vi antar att hon föreslog tiden.
Att Margareta inte låtit Esbjörn gå själv om hon visste. Vare sig Margaretas syfte var att stoppa försäljningen för att hon själv ville ärva huset, eller om hon ville utav omtanke för Esbjörn se till att allt gick rätt till.