2021-04-01, 23:43
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Jepp!
Ett fäbodhotell Morhagen utanför Ludvika.
Där matservering och sprit försäljning stoppades med buller och Bång!
Kommunen upptäckte att hon inte hade några tillstånd alls, inget hotell tillstånd, inget tillstånd att hantera livsmedel, bedriva matservering eller ens servera alkohol.

Försäljs numera av ny mäklare som bostadshus och Dalagård med häbren.
Var där hon var ett par veckor förra sommaren, var mycket skit ta rätt på där just då.

PS: troligen var Ulf med i flytten till Odalgården 2012 samma som Esbjörn.

Sitter inte han i styrelsen på BRF Caroline
om så är så kanske uthyrningen av Esb lgh inte kom upp till ytan
Senast redigerad av braattha 2021-04-02 kl. 00:23.
2021-04-02, 00:29
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Trots att Binninge blivit tillsagd av rätten fortsätter han med formuleringar som ”ett papper som Ebbas väninnas bror formulerat”. Det är så fruktansvärt oprofessionellt att skriva på det sättet till en domstol. Att fåntrattar här i tråden håller på så är en sak men att ta på sig rollen som juridiskt ombud och göra det är sanslöst.

Ja, det är faktiskt riktigt oprofessionellt och visar hur otroligt okunnig han är.
2021-04-02, 02:20
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Att M-gård skulle kunna vara vittne då hon ej var hemma enligt utsagor som framkommit så faller hennes vittnesmål som hörsägen, Om hon nu var hemma varför har hon inte hjälpt honom i så
fall.
Har Binninge ingen koll ? , eller det har han ju inte han fabulerar som vanligt.
Jag finner det lite osannolikt att inte Ulf skulle anat oråd under dom månaderna som Han har haft kontakt med EB ang affären, samt att Marielund är ett sånt litet ställe så ingen hade undgått Anticimex samt andra aktiviteter där.
Det bor ju bara 300 pers i byn
Margareta ska nog vittna om hur Esbjörn reagerade efteråt och vad som hände innan. Det där om att Ebba var på kursgården och argumentation med Att Esbjörn om varför hon skulle få köpa huset.

Jag tror det är högst osannolikt att hon ska vittna om hörsägen. Att någon ska kunna berätta om själva kontraktsskrivandet är ju inte sannolikt. Ebba hade ju sett till att inga vittnen fanns. Eller jo visst ja, hon har ju ett vittne till sig själv. Det vittnets trovärdighet är jag högst skeptisk till.?

Att Margareta inte var hemma är ju enligt en tes jag har den främsta anledningen till att kontraktsskrivningen skedde just när den skedde. För att Margareta hade hjälpt till.

Vi har ju ingen aning om vilka som visste vad. Kanske Esbjörn sa till alla att han var helt fast vid sitt nej. Kanske Esbjörn inte sa något till någon. Kanske blev just kontraktsskrivningen plötsligt på kommer.

Ebba ringde vid två och sa titta över en sväng, jag tänkte vi kunde äta lite. Så han bara pös iväg.

För det första så har ju här hävdats att alla 300 grannarna föredrar Ebba som granne. Sen var väl inte Anticimex där just den dagen. Vi har väl egentligen ingen aning om när dom var där. Eller vad som kom fram.

Jag vet inte heller om jag tänkt nu ska dom sälja om Anticimex stått utanför en grannes hus här. Jag hade nog snarare tänkt dom hade råttor.
2021-04-02, 06:47
Medlem
Citat:
Jepp!
Kommunen upptäckte att hon inte hade några tillstånd alls, inget hotell tillstånd, inget tillstånd att hantera livsmedel, bedriva matservering eller ens servera alkohol.

Var där hon var ett par veckor förra sommaren, var mycket skit ta rätt på där just då.

Det är väl denna fastighet?

https://riksmaklaren.se/objekt/CMFASTIGHET4UCKADC4FVP1NS0P

Den finns till försäljning hos Riksmäklarna. Mäklarna är två välkända profiler i tråden. Hotellet fick bergvärme 2012, det var väl då Esbjörn intecknade sin fastighet för 600.000kr?

När blev M*jkgård ägare till Odalgården?

Det finns ett mönster av att inte vara särskilt noga med att följa reglerna. Hon struntar uppenbarligen i nödvändiga tillstånd eller bestämmelser. Det är otillåten alkoholförsäljning, svartbyggen och liknande i hennes spår.

Hon brydde sig inte ens om att meddela sina arrendatorer om att hon lagt ut Morhagen till försäljning, de fick vetskap om detta via annonser.

https://www.facebook.com/dtnyheter/posts/1619971538040510/
Margareta och Pär som driver Morhagen Fäbodhotell blev överraskade när en anställd upptäckte att anläggningen ligger ute till försäljning på blocket. Ägarna hade inte informerat paret som driver verksamheten.
Denne dam som av godhet sörjer för Esbjörns och andra äldre mäns välmående har arv som en affärsidé. De två bröderna, Esbjörn och nu även Ulf. Min gissning är att denne Ulf inte heller har några bröstarvingar.

Det är väldigt typiskt att hon känner sig förtalad i spåren på denna affär, men det som i själva verket sker är att hennes hemligheter avslöjas och dras ut i ljuset.
Senast redigerad av N.Armstark 2021-04-02 kl. 06:49.
2021-04-02, 07:36
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Margareta ska nog vittna om hur Esbjörn reagerade efteråt och vad som hände innan. Det där om att Ebba var på kursgården och argumentation med Att Esbjörn om varför hon skulle få köpa huset.

Jag tror det är högst osannolikt att hon ska vittna om hörsägen. Att någon ska kunna berätta om själva kontraktsskrivandet är ju inte sannolikt. Ebba hade ju sett till att inga vittnen fanns. Eller jo visst ja, hon har ju ett vittne till sig själv. Det vittnets trovärdighet är jag högst skeptisk till.?

Att Margareta inte var hemma är ju enligt en tes jag har den främsta anledningen till att kontraktsskrivningen skedde just när den skedde. För att Margareta hade hjälpt till.

Vi har ju ingen aning om vilka som visste vad. Kanske Esbjörn sa till alla att han var helt fast vid sitt nej. Kanske Esbjörn inte sa något till någon. Kanske blev just kontraktsskrivningen plötsligt på kommer.

Ebba ringde vid två och sa titta över en sväng, jag tänkte vi kunde äta lite. Så han bara pös iväg.

För det första så har ju här hävdats att alla 300 grannarna föredrar Ebba som granne. Sen var väl inte Anticimex där just den dagen. Vi har väl egentligen ingen aning om när dom var där. Eller vad som kom fram.

Jag vet inte heller om jag tänkt nu ska dom sälja om Anticimex stått utanför en grannes hus här. Jag hade nog snarare tänkt dom hade råttor.

Att du brukar fabulera är ju inte ovanligt men har du tappat allt nu?
Jag har väl inte skrivit så mycket så du tappar bort dig i inlägget?
Att M-gård skulle vitna om att han ändrat sig när hon kom hem?? det hoppas jag verkligen att hon inte gör för sin egen skull, för hur skulle det verka ?

Att hon var borta och att EB skulle lura honom just då faller på sin egen orimlighet.
Anticimex var där 5 och 6 aug. och gjorde sin besiktning (enligt Avtalet.)
Detta gör att han skulle behöva ge EB tillåtelse innan och rimligtvis träffades dom i helgen innan och Esb gav troligen sin tillåtelse i helgen innan.
Ulf som bor ca 40 meter från huset borde inte missa att Anticimex var där i två dagar och detta var innan EB hade nyckel så Esb måste ju varit där.
Detta var ca 2 veckor innan avtalet skrev och att ingen skulle fått reda på det verkar helt orimligt.
Och att Esb skulle ringa dom att bekämpa råttor i två dagar

Sen hade han gett henne tillåtelse att röja ris så det fans mycket folk där den dagen (hela röjarlaget enligt Esb själv) den dagen då dom hade bestämt mötet (avtalets dag)

https://imgur.com/a/Dbxmk2t
2021-04-02, 07:42
Medlem
Citat:
Jepp!

Ja, det är hon som äger stället - men verksamheten drivs av två andra.
Ja, det är till salu men det står i annonsen att det är verksamhet i fastigheten, hotell, restaurang.

Det ska också varit verksamhet där sedan 50-talet så nåt nytt påfund Margareta hittat är det inte heller.

Sen visst, det kanske var problem med tillstånd - vem vet. Ni får väl presentera mer tydligt vad/hur för nåt vidare stopp blev det inte. Stället verkar igång (förutom stopp pga Corona nu).
2021-04-02, 07:46
Medlem
Citat:
Har Ebba köpt hus i Bollnäs?
Trodde Esbjörns föräldrahem där såldes på -80talet redan.
Sommarstugan däremot oreglerat dödsbo.
Där barn och barnbarn var delägare med 27e delar i nästan 30år.
Alla hade ansvar och utnyttjade huset ibland, men ingen tog ansvar för fastigheten.
Då ville ingen längre vara där, när inte "dom andra" skötte om något.
Så lämnades huset åt sitt öde Esbjörn bara förde dit mer skrotbilar o fyllde uthus o tomt.
2007 ledsnade dom andra och skrev gåvobrev åt Esbjörn (även Matz), att han fick ta över hela skiten själv med fri förfoganderätt.

Ingen mer som undrar över pantbrevet på 600.000:- med fastigheten som säkerhet, godkänd med en värdering av banken.
Som ordnades, skrevs in och betalades stämpelskatt osv. för, på Swedbank i Sunnansjö hösten 2011.
Vart gick dom pengarna och varför fick Esbjörn sen följa med till Odalgården?

Det där gnager i mitt bakhuvud och ingen har kommit på lösningen ännu!
Ska nog återkomma när jag kollat upp det ekonomiska på diverse sidor, som företagare har du tillgång till många uppgifter bl.a aktieägar tillskott och liknande.

Mitt fetade.

En liten gissning: Esb kanske satte in pengar i kursgårdsmadamens verksamhet. Han kanske faktiskt äger en liten del av hennes imperium.
2021-04-02, 07:47
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

Den finns till försäljning hos Riksmäklarna. Mäklarna är två välkända profiler i tråden. Hotellet fick bergvärme 2012, det var väl då Esbjörn intecknade sin fastighet för 600.000kr?

Det finns ett mönster av att inte vara särskilt noga med att följa reglerna. Hon struntar uppenbarligen i nödvändiga tillstånd eller bestämmelser. Det är otillåten alkoholförsäljning, svartbyggen och liknande i hennes spår.

Hon brydde sig inte ens om att meddela sina arrendatorer om att hon lagt ut Morhagen till försäljning, de fick vetskap om detta via annonser.

Margareta och Pär som driver Morhagen Fäbodhotell blev överraskade när en anställd upptäckte att anläggningen ligger ute till försäljning på blocket. Ägarna hade inte informerat paret som driver verksamheten.
Denne dam som av godhet sörjer för Esbjörns och andra äldre mäns välmående har arv som en affärsidé. De två bröderna, Esbjörn och nu även Ulf. Min gissning är att denne Ulf inte heller har några bröstarvingar.

Det är väldigt typiskt att hon känner sig förtalad i spåren på denna affär, men det som i själva verket sker är att hennes hemligheter avslöjas och dras ut i ljuset.

Hon köpte Odal g 1975
https://www.enterprisemagazine.se/nyheter/artikel/odalgarden

Och inteckningen togs mycket riktigt 2011-11-16 enligt så den skulle kunna vara till det
2021-04-02, 07:49
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Mitt fetade.

En liten gissning: Esb kanske satte in pengar i kursgårdsmadamens verksamhet. Han kanske faktiskt äger en liten del av hennes imperium.

Ja det kan ju förklara att han bor där ibland,
2021-04-02, 07:56
Medlem
Citat:

Ni läser ju saker som fn läser bibeln.
Hon har två arrendatorer, är/var det problem med tillstånd så var det ju deras ansvar. Inte fastighetsägaren...

Men imponerande hur ni anstränger er, ni gräver lite överallt.
2021-04-02, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Intressant iakttagelse, att google först nu hittar Tradition mäklare, historiken är följande:

Riksmäklaren 3/2-2020 google cache, med 2 direkta vänner till Majkgård: https://riksmaklaren.se/objekt/CMFASTIGHET4UCKADC4FVP1NS0P

Tradition 1/7-2020: https://www.hemnet.se/bostad/villa-sunnansjo-ludvika-kommun-morhagsvagen-92-16207713

Nu poppar Björn Sommar upp, med sin firma Solskimmer fastigheter AB, det som är udda är att han håller till i Saltsjö-Duvnäs, duktigt pendelavstånd att kränga Morhagen. Tidsmässigt så spelar mäklarbytet ganska nära med EsB:s kommande "försäljning" till Ebba. Majkgård har alltså problem att avyttra Morhagen, det är som sagt Corona-tider nu, Morhagen har också tidigare dåligt betyg i Tripadvisor, och då säljer hon för att hålla liv i Odalgården som också lär gå back just nu.

EsB har inside info då han bor hos henne, kan ev vara att Odalgården befinner sig i ekonomisk knipa och att det kan vara en tidsfråga där då hans boende blir osäkert, till detta sen smällen med cyklisten, som då gav honom signalen att börja sälja av. Hans agerande har då gått i konflikt med Majkgårds strategi för att rädda sitt fastighetsbestånd. Om hon sen har inside via mäklaren på kommande detaljplan-ändring för Marielund, kan det då förklara alla turer bakom kulisserna.

Vi bör nog se över hela området och inte bara Esb:s ruckeltomt.
Att Esb först skulle sälja Marielund tätt följd av hans brf i V-ås pekar i riktningen av snabbt behov av cash, långt mer än att bara ersätta en påkörd cyklist. Någon i EsB:s direkta närhet behöver alltså tillgång till några mille ganska snabbt, rättegången den 22 lär nog bli välbesökt även under coronatider.....

" Någon i EsB:s direkta närhet behöver alltså tillgång till några mille ganska snabbt, rättegången den 22 lär nog bli välbesökt även under coronatider....."
Ja? Vore det då inte bra med några mille från en försäljning?
Varför skulle de vara mot detta då?
2021-04-02, 08:42
Medlem
nova68s avatar
Citat:

Nja ligger hos denne.mäklare sedan förra sommaren Juni/Juli nån gång, som gård utan jordbruk.

https://tradition.net/till-salu

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in