2021-04-01, 23:05
  #709
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Är det mer intressant med en europeisk Tesla Model Y som planeras till i slutet av året?

Nej

Jag kör bara bilar från europeiska biltillverkare med historia, kultur och traditioner, såsom mercedes, renault, peugeot, volkswagen, fiat etc.
Citera
2021-04-02, 00:02
  #710
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nej

Jag kör bara bilar från europeiska biltillverkare med historia, kultur och traditioner, såsom mercedes, renault, peugeot, volkswagen, fiat etc.

Ok, är det var varumärket är skapat en gång i tiden, eller var huvudkontoret ligger idag som är det viktiga?

Är det OK med en rent kinesiskt konstruerad och tillverkad bil, men som man sedan klistrar ett europeiskt märke i nosen på innan den exporteras hit?
Citera
2021-04-02, 00:11
  #711
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Ok, är det var varumärket är skapat en gång i tiden, eller var huvudkontoret ligger idag som är det viktiga?

Är det OK med en rent kinesiskt konstruerad och tillverkad bil, men som man sedan klistrar ett europeiskt märke i nosen på innan den exporteras hit?

Som sagt, jag köper endast bilar från europeiska biltillverkare, tillverkade i europa med huvudkontor i europa.
Citera
2021-04-02, 00:26
  #712
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Som sagt, jag köper endast bilar från europeiska biltillverkare, tillverkade i europa med huvudkontor i europa.

Ok, då är du ju iaf. ganska konsekvent måste jag medge.

En sista undran; vad tycker du om bilar som är nästan helt konstruerade i asien och med huvudsakligen asiatisk teknologi i hela bilen (bottenplatta, chassi, arkitektur, drivlina, etc.) men som sedan tillverkas/monteras i Europa, och säljs med ett europeiskt varumärke i nosen (även om hela bilen är asiatisk i konstruktionen och hela själen)?
Citera
2021-04-02, 00:38
  #713
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Ok, då är du ju iaf. ganska konsekvent måste jag medge.

En sista undran; vad tycker du om bilar som är nästan helt konstruerade i asien och med huvudsakligen asiatisk teknologi i hela bilen (bottenplatta, chassi, arkitektur, drivlina, etc.) men som sedan tillverkas/monteras i Europa, och säljs med ett europeiskt varumärke i nosen (även om hela bilen är asiatisk i konstruktionen och hela själen)?

Då är det ingen europeisk bil.
Jag känner inte heller till någon bil på marknaden som är på det viset du menar.
Citera
2021-04-02, 01:07
  #714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Då är det ingen europeisk bil.
Jag känner inte heller till någon bil på marknaden som är på det viset du menar.

Kanske inte i dagsläget, men det kommer att komma. Tex. Renault som arbetar mycket med både Nissan och Mitsubishi om konstruktion och design av bilar.

Finns även en helt asiatiskt både konstruerad och tillverkad lite elbil, som är påväg till Europa under varumärkena Dacia och Renault. De kommer dock inte att tillverkas i Europa. Iaf. inte till en början. Tror all tillverkning kommer ske i Kina (precis som idag).
Citera
2021-06-22, 01:16
  #715
Medlem
BAB7s avatar
Trots att Renault ZOE är europas mest sålda elbil, så är det ändå lite speciellt att äga en ZOE.

I går kväll stannade en annan ZOE sidan om mig vid rödljuset, det var en exakt likadan som min, i samma ovanliga lack, - den exklusiva lacken bourgogne röd metallic, vi hälsade på varandra och gjorde "tummen upp", en fin gest ZOE-ägare emellan.
Citera
2021-06-22, 21:58
  #716
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Trots att Renault ZOE är europas mest sålda elbil, så är det ändå lite speciellt att äga en ZOE.

I går kväll stannade en annan ZOE sidan om mig vid rödljuset, det var en exakt likadan som min, i samma ovanliga lack, - den exklusiva lacken bourgogne röd metallic, vi hälsade på varandra och gjorde "tummen upp", en fin gest ZOE-ägare emellan.

Det är kul att du gillar din bil, men de nya Zoe är ju otroligt mycket bättre på alla sätt än den du har. Om du håller kvar vid ditt märke och modell så borde det kanske vara dags att byta nu? Få mycket MYCKET bättre räckvidd och dessutom "långsam snabbladdning". Ja det är ju inte direkt snabbt med 50 kW, men bättre än 22 kW, men rätt tråkigt jämfört med andra som har 100 kW eller 150 eller t.o.m. mer än det.

Men för en jämförbar bil i storlek, Peugot e208 så är det 100 kW.
Citera
2021-06-22, 22:52
  #717
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det är kul att du gillar din bil, men de nya Zoe är ju otroligt mycket bättre på alla sätt än den du har. Om du håller kvar vid ditt märke och modell så borde det kanske vara dags att byta nu? Få mycket MYCKET bättre räckvidd och dessutom "långsam snabbladdning". Ja det är ju inte direkt snabbt med 50 kW, men bättre än 22 kW, men rätt tråkigt jämfört med andra som har 100 kW eller 150 eller t.o.m. mer än det.

Men för en jämförbar bil i storlek, Peugot e208 så är det 100 kW.

Nästa blir en VW eller Audi.
Men inte i år.
Citera
2021-06-22, 23:25
  #718
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det är kul att du gillar din bil, men de nya Zoe är ju otroligt mycket bättre på alla sätt än den du har. Om du håller kvar vid ditt märke och modell så borde det kanske vara dags att byta nu? Få mycket MYCKET bättre räckvidd och dessutom "långsam snabbladdning". Ja det är ju inte direkt snabbt med 50 kW, men bättre än 22 kW, men rätt tråkigt jämfört med andra som har 100 kW eller 150 eller t.o.m. mer än det.

Men för en jämförbar bil i storlek, Peugot e208 så är det 100 kW.


https://www.drivingelectric.com/nissan/ariya/1383/nissan-ariya-electric-suv-pictures-specs-and-details

Renault*Morphoz verkar baseras på Nissan Ariya plattformen.
Peugeot e-3008 bygger också på samma plattform.


Citat:
There are still no details on the production Ariya’s drivetrain, but it’ll be built on the CMF-EV platform developed by the recently formed Renault-Nissan-Mitsubishi partnership. This is the same platform that will form the basis of a similar model from Renault, based on the*Morphoz concept.

https://www.drivingelectric.com/nissan/1383/nissan-ariya-electric-suv-full-reveal-15-july

https://youtu.be/SdwkRwcORwc

Renault börjar vägtester med Elektro-Mégane:

https://www.electrive.net/2021/06/08/renault-beginnt-strassentests-mit-elektro-megane/

Känns som en Elektro-Mégane från Renault vore ett enormt lyft till det bättre för BAB7 jämfört med Zoe och dess korta räckvidd (och alla andra problem han haft med den).
Citera
2021-06-23, 09:31
  #719
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
https://www.drivingelectric.com/nissan/ariya/1383/nissan-ariya-electric-suv-pictures-specs-and-details

Renault*Morphoz verkar baseras på Nissan Ariya plattformen.
Peugeot e-3008 bygger också på samma plattform.



https://www.drivingelectric.com/nissan/1383/nissan-ariya-electric-suv-full-reveal-15-july

https://youtu.be/SdwkRwcORwc

Renault börjar vägtester med Elektro-Mégane:

https://www.electrive.net/2021/06/08/renault-beginnt-strassentests-mit-elektro-megane/

Känns som en Elektro-Mégane från Renault vore ett enormt lyft till det bättre för BAB7 jämfört med Zoe och dess korta räckvidd (och alla andra problem han haft med den).

Var har du sett att e3008 skulle använda en Renault-plattform? Skulle ju vara katastrof.
Hittar bara detta:

Citat:
Denna produktion avser naturligtvis de termiska versionerna, men 3008 plug-in hybrid och dess framtida 100% elektriska version. Den modulära EMP2-plattformen, multi-energy, rymmer verkligen flera motorer. Peugeot e-3008 skulle därför vara "tillverkad i Frankrike" till skillnad från sin lillebror, den elektriska Peugeot e-2008 som startade produktionen i Vigo, Spanien, hösten 2019.
Den elektriska 3008 skulle inte vara tillgänglig före 2022-2023. De nya elmotorerna designade med Nidec kommer att utrusta modellen medan batterierna kommer att levereras av Saft. På den elektriska SUV-marknaden kommer Lion-modellen att möta Volkswagen ID.4 , nästa Hyundai 45 och en produktions Renault Morphoz .
Citera
2021-06-23, 11:15
  #720
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Renault*Morphoz verkar baseras på Nissan Ariya plattformen.
Peugeot e-3008 bygger också på samma plattform.
Det var ett intressant påstående, har Renault-Nissan slutat utveckla egna plattformar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in