• 1
  • 2
2021-04-01, 23:53
Medlem
Har köpt en lägenhet från tidigt 80-tal där badrummet på 8m2 är original, och funderar på att byta ytskiktet på detta. För tillfället är det plastmatta som golv samt våtrumstapeter på väggarna, något jag är ok med att ha även i framtiden, och jag ser ingen anledning att byta ut handfat, toalett duschkabin etc. då de är i bra skick. Vill inte heller installera golvvärme, spotlights eller liknande.

Frågan är dock vad detta skulle kosta. Jag antar att jag behöver byta golvbrunnen(?) pga åldern av huset, men offerterna jag har fått från 2 firmor är näst intill skrattretande, de vill ha mellan 150 och 200k för att utföra arbetet (EFTER rot), och detta ska ta knappt en månad för 2 personer, även om jag river existerande ytskikt själv. Notera att jag inte vill byta plats på rör, el eller liknande, endast ha ett nytt ytskikt i rummet samt en ny golvbrunn om detta krävs.

Vad är det som tar så fruktansvärt mycket tid? förstår att det tar några dagar att ev. bila upp golvbrunnen, spackla igen och tapetsera, men har svårt att se att det skulle ta mer än en vecka för 2 pers. Är fullt medveten om att det kostar pengar att ha anställda, firmabil osv, men vad är det som gör att det tar så lång tid att göra det hela?
Citera
2021-04-02, 00:04
Medlem
Det där är bara trams, jobbar med bla renoveringar och när det är totalrep, av hela lägenheten så brukar det ta ca 3-4 veckor.
Och då är det ofta kring 80m².

Då ingår det rivning av allt, kök, badrum, mattor och parkettgolv. Sen lägger vi golv, återmontering av nytt kök och garderober målaren spacklar och målar. Och plattsättaren tar hall och badrum. Allt det här brukar ta ca 3-4 veckor för 2 snickare, en målare, en röris och en plattsättare.

Edit, lägger till en elektriker också, kan även tillägga att plattsättaren brukar göra ett badrum på 5 arbetsdagar och tillkommer ca 4 h för elektrikern samt 4 h för röris.
Senast redigerad av peterflojt 2021-04-02 kl. 00:08.
Citera
2021-04-02, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterflojt
Det där är bara trams, jobbar med bla renoveringar och när det är totalrep, av hela lägenheten så brukar det ta ca 3-4 veckor.
Och då är det ofta kring 80m².

Då ingår det rivning av allt, kök, badrum, mattor och parkettgolv. Sen lägger vi golv, återmontering av nytt kök och garderober målaren spacklar och målar. Och plattsättaren tar hall och badrum. Allt det här brukar ta ca 3-4 veckor för 2 snickare, en målare, en röris och en plattsättare.

Edit, lägger till en elektriker också, kan även tillägga att plattsättaren brukar göra ett badrum på 5 arbetsdagar och tillkommer ca 4 h för elektrikern samt 4 h för röris.

Det låter mycket rimligare! Får helt enkelt fortsätta letandet efter en vettig hantverkare.

Har du koll på vilket arbet som behövs vid byte av golvbrunnen? Behöver även alla rör till husets stammar bytas, eller är det endast själva brunnen som kravet på byte gäller?
Citera
2021-04-02, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av restrained-clown
Det låter mycket rimligare! Får helt enkelt fortsätta letandet efter en vettig hantverkare.

Har du koll på vilket arbet som behövs vid byte av golvbrunnen? Behöver även alla rör till husets stammar bytas, eller är det endast själva brunnen som kravet på byte gäller?
Kravet.... Gäller bara brunnen.

Edit: dom priserna du angav är vad vi brukade ta för helrenovering av badrum med helkaklat på både golv och vägg.
Citera
2021-04-02, 00:25
Medlem
Citat:

Behövs bara ändras i det badrum som tätskiktet ska ändras i, bör inte ta längre än en dag att bila upp och byta brunn sen tillkommer torktid efter ingjutningen av nya brunnen men finns snabbtorkande bruk så det borde plattsättaren ha koll på.

Räkna med ca 35 000 för arbetskostnad sen tillkommer material. Men marknaden styr priset så beror vart du bor och hur många jobb företagen har att välja mellan.
Senast redigerad av peterflojt 2021-04-02 kl. 00:27.
Citera
2021-04-02, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Kravet.... Gäller bara brunnen.

Är det inget faktiskt krav att göra detta? Min googling om ämnet verkar peka på att man är illa tvungen att göra det oavsett om den är i gott skick eller inte då den är från innan 1990.
Citera
2021-04-02, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterflojt
Behövs bara ändras i det badrum som tätskiktet ska ändras i, bör inte ta längre än en dag att bila upp och byta brunn sen tillkommer torktid efter ingjutningen av nya brunnen men finns snabbtorkande bruk så det borde plattsättaren ha koll på.

Räkna med ca 28 000 för arbetskostnad + material. Men marknaden styr priset så beror vart du bor och hur många jobb företagen har att välja mellan.

Bor tyvärr i utkanten av Stockholm, så det lär väl dra upp priserna lite :/ Men tack för hjälpen!
Citera
2021-04-02, 00:35
Medlem
Citat:
Bor tyvärr i utkanten av Stockholm, så det lär väl dra upp priserna lite :/ Men tack för hjälpen!

Ändrade siffrorna lite då, hoppas du hittar någon bra firma. Försök få tag på någon bra egenföretagare i utkanten av staden. Dom brukar vara smidiga och bra att ha att göra med då dom lever på sitt rykte och kan inte ta allt för mycket betalt.

Lycka till!
Senast redigerad av peterflojt 2021-04-02 kl. 00:37.
Citera
2021-04-02, 06:04
Moderator
evilhoneys avatar
Bostad, hem och trädgård --> El, VVS och bygg
/Moderator
Citera
2021-04-02, 06:24
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Kapar tråden då jag står i begrepp att göra samma sak. För att inte bli lurad, ungefär vad är en rimlig summa för samma åtgärder som TS, fast mindre badrum? Det är ett litet badrum av typen 40-talshus, kanske två kvadrat eller två och en halv. Jag vill också ha våtrumsmatta, antar att det är billigare? Också i Stockholmsområdet.
Citera
2021-04-02, 09:13
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Kapar tråden då jag står i begrepp att göra samma sak. För att inte bli lurad, ungefär vad är en rimlig summa för samma åtgärder som TS, fast mindre badrum? Det är ett litet badrum av typen 40-talshus, kanske två kvadrat eller två och en halv. Jag vill också ha våtrumsmatta, antar att det är billigare? Också i Stockholmsområdet.
Varför envisas folk med sunkiga plastmattor i badrum år 2021? Om du ska renovera kan du väl göra det ordentligt så att du får tillbaka pengarna vid försäljning.
Citera
2021-04-02, 10:08
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mediekrati
Varför envisas folk med sunkiga plastmattor i badrum år 2021? Om du ska renovera kan du väl göra det ordentligt så att du får tillbaka pengarna vid försäljning.

Plastmattor finns i brutalt många olika varianter nuförtiden. Vi har ett badrum med plastmatta, och ett som är kaklat.

Det badrummet med plastmatta står på tur att renoveras härnäst, kommer att lägga ny plastmatta i det badrummet. Mycket enklare att underhålla, och bra mycket billigare än att kakla.

Tycker att kaklat badrum kräver mer underhåll för att inte bli småäckligt, iaf om man använder badrummet normalt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in