2021-04-01, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oA2BxB/sofia-32-blev-allvarligt-sjuk-i-covid-19-trodde-aldrig-det-kunde-b

Det här var läskigt. Fullt frisk och vältränad tjej, själv sjuksköterska, som blev jättesjuk:

Även hennes man blev sjuk, men inte lika sjuk som hon. Hon säger så här i artikeln, och det tror jag är sant för många.

Samtidigt är det i grunden Folkhälsomyndighetens fel, att så många har fått för sig att de "antagligen redan har haft det, fast med milda symptom, och är immuna nu, så vi kan springa runt på sta'n". Det var ju de som spred den missuppfattningen från början. Sanningen är ju att förhållandevis få har gått igenom infektionen, och de som har gjort det - ja, de har inte kunnat undgå att märka det.
Ännu en värdelös anekdot från Aftonbladet.

Vadå för ”sanning”? ”Få” har gått igenom infektionen? Den sanningen finns ju bara inuti ditt huvud. Det är 800.000+ bekräftade fall i Sverige, med mångdubbelt fler som exponerats för Covid-19 utan att bli sjuka pga. sitt utmärkta immunförsvar. De är ett fåtal som blir allvarligt sjuka, 1% om vi endast utgår från bekräftade positiva test, men i realiteten givetvis mycket lägre.

Känslomässigt trams. Ytterligare en Covidfanatiker som griper efter de sista halmstråna.
Citera
2021-04-01, 23:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Ännu en värdelös anekdot från Aftonbladet.

Vadå för ”sanning”? ”Få” har gått igenom infektionen? Den sanningen finns ju bara inuti ditt huvud. Det är 800.000+ bekräftade fall i Sverige, med mångdubbelt fler som exponerats för Covid-19 utan att bli sjuka pga. sitt utmärkta immunförsvar. De är ett fåtal som blir allvarligt sjuka, 1% om vi endast utgår från bekräftade positiva test, men i realiteten givetvis mycket lägre.

Känslomässigt trams. Ytterligare en Covidfanatiker som griper efter de sista halmstråna.

Borde väl finnas statistik på hur många som har antikroppar i Sverige nu. Det visar ju - till stor del - hur många som har haft infektionen. (Minus dom som har fått sina antikroppar genom vaccination förstås.) Du har kanske en länk till någon sådan studie?
Citera
2021-04-02, 00:04
Medlem
Citat:
Borde väl finnas statistik på hur många som har antikroppar i Sverige nu. Det visar ju - till stor del - hur många som har haft infektionen. (Minus dom som har fått sina antikroppar genom vaccination förstås.) Du har kanske en länk till någon sådan studie?

Finns ingen rättvisande av flera anledningar, en anledning är att inte alla får antikroppar som är testbara så testet ger inte ett absolut antal utan endast ett minimiantal personer.

En annan anledning är restriktionerna då en stor del av befolkningen inte varit utsatt för viruset så det skulle bli missvisande över populationen hur allvarlig smittan är över befolkningen i stort.

Hade man gjort en undersökning över de som arbetat i samhället under det senaste året skulle inga restriktioner finnas kvar då det skulle påvisa att den stora, friska majoriteten i landet inte tar skada av sars cov2 och att det därför skulle saknas motiv att stänga ner när riskgrupperna är identifierade (multisjuka, äldre, diabetes osv.)

Bara vaccinera de sköra och låta resten leva vidare, infekterade kommer alla bli förr eller senare och det är bättre att redan nu börja bygga immunitet/korsimmunitet mot de kommande mutationerna.
Citera
2021-04-02, 00:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Finns ingen rättvisande av flera anledningar, en anledning är att inte alla får antikroppar som är testbara så testet ger inte ett absolut antal utan endast ett minimiantal personer.

En annan anledning är restriktionerna då en stor del av befolkningen inte varit utsatt för viruset så det skulle bli missvisande över populationen hur allvarlig smittan är över befolkningen i stort.

Hade man gjort en undersökning över de som arbetat i samhället under det senaste året skulle inga restriktioner finnas kvar då det skulle påvisa att den stora, friska majoriteten i landet inte tar skada av sars cov2 och att det därför skulle saknas motiv att stänga ner när riskgrupperna är identifierade (multisjuka, äldre, diabetes osv.)

Bara vaccinera de sköra och låta resten leva vidare, infekterade kommer alla bli förr eller senare och det är bättre att redan nu börja bygga immunitet/korsimmunitet mot de kommande mutationerna.

Jag håller inte med. Det är tillräckligt många svårt sjuka, långtidssjuka, tillfrisknade med kvarstående problem, och döda, även i de yngre åldersgrupperna, för att motivera betydligt hårdare nedstängningar än våra låtsasnedstängningar. Anser jag.

Nåja, nu bör det i alla fall inte vara mer än ungefär sex veckor kvar på pandemin. Förutsatt att vi inte får hit något mutantvirus som trivs i sol och värme. Till hösten ska vi väl i alla fall vara vaccinerade allihopa, när det annars (utan vaccin) skulle ha burit iväg igen i oktober. Ingen fjärde våg, alltså. Bara att hålla avstånd i sex veckor till - sedan är vi fria att umgås utomhus i alla fall. Det gjorde jag redan förra sommaren - gick på uteserveringar och utomhusgrillpartyn och sådant. Det gick bra, ingen som jag umgicks med blev sjuk.
Citera
2021-04-02, 00:14
Medlem
Citat:
Det är DU som påstår saker. Bevisbördan ligger på dig.
”Haft infektionen” - den förkrossande majoriteten av alla som konstaterats smittade av Covid-19 blir aldrig allvarligt sjuka. Det är en absolut sanning.

Vi har haft 813.000 positivt testade i Sverige och vi testar inte hela befolkningen. Vi har inte haft 813.000 IVA-patienter och inte 813.000 döda. Folk i allmänhet har ett fungerande immunförsvar - de flesta insjuknar aldrig eller får milda symptom. Det är äldre och personer i riskgrupper som blir allvarligt sjuka. Sjuksköterskor kan också vara i riskgrupper.

Jag har goda nyheter för dig, du kan slappna av och börja leva normalt igen. Glad påsk 🐣
Citera
2021-04-02, 00:15
Medlem
okok1s avatar
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oA2BxB/sofia-32-blev-allvarligt-sjuk-i-covid-19-trodde-aldrig-det-kunde-b

Det här var läskigt. Fullt frisk och vältränad tjej, själv sjuksköterska, som blev jättesjuk:

Sjuksköterskan Sofia, 32, fick milda förkylningssymtom som hon trodde snabbt skulle gå över.

Det blev i stället sex dagar på en covidavdelning med syrgas, dropp och blodförtunnande medel.

– Det gör mig rädd att tänka att sådana som jag nu blir sjuka och kanske inte kommer få plats på avdelningarna, säger Sofia.

Även hennes man blev sjuk, men inte lika sjuk som hon. Hon säger så här i artikeln, och det tror jag är sant för många:

Att det nu kommer allt fler indikationer på att människor börjar tröttna på restriktionerna gör Sofia orolig.

– Det var ju det som gjorde att jag höll mig frisk i ett helt år, att vi höll oss till restriktionerna. Men de sista veckorna började även vi slappna av lite i takt med att ljuset kom och det blev varmare. Vi sänkte garden för mycket helt enkelt och blev sjuka. Det gör mig rädd att tänka att sådana som jag nu blir sjuka och kanske inte kommer få plats på avdelningarna.

Samtidigt är det i grunden Folkhälsomyndighetens fel, att så många har fått för sig att de "antagligen redan har haft det, fast med milda symptom, och är immuna nu, så vi kan springa runt på sta'n". Det var ju de som spred den missuppfattningen från början. Sanningen är ju att förhållandevis få har gått igenom infektionen, och de som har gjort det - ja, de har inte kunnat undgå att märka det.

Klart man blir sjuk när man tränar för mycket och sänker immunförsvaret!!

Citat:
Overtraining syndrome (OTS) occurs where an athlete is training vigorously, yet performance deteriorates. One sign of OTS is suppressed immune function, with an increased incidence of upper respiratory tract infection (URTI).
Citera
2021-04-02, 00:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Det är DU som påstår saker. Bevisbördan ligger på dig.
”Haft infektionen” - den förkrossande majoriteten av alla som konstaterats smittade av Covid-19 blir aldrig allvarligt sjuka. Det är en absolut sanning.

Vi har haft 813.000 positivt testade i Sverige och vi testar inte hela befolkningen. Vi har inte haft 813.000 IVA-patienter och inte 813.000 döda. Folk i allmänhet har ett fungerande immunförsvar - de flesta insjuknar aldrig eller får milda symptom. Det är äldre och personer i riskgrupper som blir allvarligt sjuka. Sjuksköterskor kan också vara i riskgrupper.

Jag har goda nyheter för dig, du kan slappna av och börja leva normalt igen. Glad påsk 🐣

Man kallar det för "haft infektionen" även om man inte haft synliga symptom. Smittan ÄR infektionen.

Glad påsk själv! Håll dig utomhus med vänner och ensam inomhus, så går det bra!

Citat:
Ursprungligen postat av okok1

Ja, men jag uppfattade inte att sjuksköterskan i artikeln var någon elitlöpare, eller..? Jag saknar dessutom uppgiften om hon arbetat just med covidpatienter, för i så fall är det inte så konstigt att hon blev sjuk, då den här smittan är så dosberoende. (I och för sig borde väl alla som gör det få effektiva skydd av arbetsgivaren nu?)

Men visst - lagom är ju alltid bäst.
Citera
2021-04-02, 00:20
Medlem
Vasterass avatar
Citat:

Jag mötte senast idag en hel familj på tre personer som gått igenom smittan, antagligen så är det väl registrerat i och med att de visste att de varit smittade. Jag har dessutom mött en person som tidigt blev smittad och överlevt, har inte hört ifrån någon rörande allvarlige komplikationer.

Det slår väldigt individuellt och min bror fick försänkt syresättning medans hans fru hade väldigt få komplikationer och tycks inte lida vidare direkt.
Citera
2021-04-02, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Då är det en stor fördel såvida staten har pengar att skjuta till. Ifall man i förväg har slösat bort pengarna på dumheter, så är man sårbar när en kris kommer. Se mitt svar till "Hew18", om den enorma kostnaden att stänga ner miljövänlig kraftproduktion.
Det är i huvudsak finansierat med lån.

Min poäng är bara att artikeln ger sken av att ekonomin gått likvärdigt i de nordiska länderna under 2020, men det stämmer inte. Våra grannars BNP hålls i mycket större utsträckning uppe av statsbidrag.
Citera
2021-04-02, 00:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag mötte senast idag en hel familj på tre personer som gått igenom smittan, antagligen så är det väl registrerat i och med att de visste att de varit smittade. Jag har dessutom mött en person som tidigt blev smittad och överlevt, har inte hört ifrån någon rörande allvarlige komplikationer.

Det slår väldigt individuellt och min bror fick försänkt syresättning medans hans fru hade väldigt få komplikationer och tycks inte lida vidare direkt.

Jo och det är ju det som är så läskigt. Men vet inte om man hör till dom som kommer att få den allvarliga sjukdomen, förrän man är där.
Citera
2021-04-02, 00:24
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1

Menar du att du sänker immunförsvaret genom att vara i gott skick rörande just god hälsa?
Om en smitta "skrämmer upp" immunförsvaret att agera emot värden (i detta fall individen) så kan det stämma dock. Det har nämnts att så kan vara fallet.
Citera
2021-04-02, 00:26
Medlem
Citat:
Jag håller inte med. Det är tillräckligt många svårt sjuka, långtidssjuka, tillfrisknade med kvarstående problem, och döda, även i de yngre åldersgrupperna, för att motivera betydligt hårdare nedstängningar än våra låtsasnedstängningar. Anser jag.

Nåja, nu bör det i alla fall inte vara mer än ungefär sex veckor kvar på pandemin. Förutsatt att vi inte får hit något mutantvirus som trivs i sol och värme. Till hösten ska vi väl i alla fall vara vaccinerade allihopa, när det annars (utan vaccin) skulle ha burit iväg igen i oktober. Ingen fjärde våg, alltså. Bara att hålla avstånd i sex veckor till - sedan är vi fria att umgås utomhus i alla fall. Det gjorde jag redan förra sommaren - gick på uteserveringar och utomhusgrillpartyn och sådant. Det gick bra, ingen som jag umgicks med blev sjuk.

Ni kan TYCKA det är många men över den friska arbetsföra majoriteten är fallen försvinnande få, så få att det är svårt att skilja de från vanliga åkommor i gruppen innan pandemin.

Folk blir sjuka och avlider, får långtidsproblem även utan sars cov2, det är förväntat att ett antal ska få dessa besvär även under pandemin.

Vaccinera de som är i riskgrupp, det inte bara räcker utan är det bästa alternativet för folkhälsan med, de som redan genomgått infektionen saknar vaccinationsbehov överhuvudtaget för får de inte immunitet av infektion kommer vaccinet inte ge någon bättre immunitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in