2021-04-01, 22:09
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Medelåldern på IVA har sjunkit markant och framförallt den brittiska mutationen slår hårt även mot de under 65 år för vilka det dröjer innan de blir vaccinerade.

Och ja, folk blir rejält sjuka och t.o.m. dör.

Medianen är kvar på 63 år. Denna har inte förändrats neråt på ett halvår, så speciellt markant kan det inte ha ändrats..

Var gräver du fram dina siffror? Innanför kalsongen kanske?
Citera
2021-04-01, 22:13
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag vet precis vad jag talar om. Att det finns andra faktorer som påverkar överdödligheten är jag fullt medveten om. Jag är också fullt medveten om att det finns massor som är underrapporterat vad gäller covid-19 i många länder och att dödligheten i 95% av länderna hänger ihop med epidemikurvan. Varför tror du annars att överdödligheten under epidemiperioden i Sverige ger nästan samma värde som antalet döda i covid-19? Det är ingen annan epidemi som pågår just nu. Nederländerna har mätt det och även erkänt att de underrapporterat de direkta effekterna av epidemin. Liksom många andra länder. Gör ingen halmgubbe av det direkt uppenbara här.

Dom kanske dör av befolkningstäthet?
Har hört att folk dör åt höger och vänster när landet är mer tätbefolkat än Sverige.. Och då pratar vi inte covid-19, då snackar vi totalt fiasko för Sverige pga våra skogar i Norrland som gör landet mindre tätbefolkat..
Citera
2021-04-01, 22:20
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oA2BxB/sofia-32-blev-allvarligt-sjuk-i-covid-19-trodde-aldrig-det-kunde-b

Det här var läskigt. Fullt frisk och vältränad tjej, själv sjuksköterska, som blev jättesjuk:

Sjuksköterskan Sofia, 32, fick milda förkylningssymtom som hon trodde snabbt skulle gå över.

Det blev i stället sex dagar på en covidavdelning med syrgas, dropp och blodförtunnande medel.

– Det gör mig rädd att tänka att sådana som jag nu blir sjuka och kanske inte kommer få plats på avdelningarna, säger Sofia.

Även hennes man blev sjuk, men inte lika sjuk som hon. Hon säger så här i artikeln, och det tror jag är sant för många:

Att det nu kommer allt fler indikationer på att människor börjar tröttna på restriktionerna gör Sofia orolig.

– Det var ju det som gjorde att jag höll mig frisk i ett helt år, att vi höll oss till restriktionerna. Men de sista veckorna började även vi slappna av lite i takt med att ljuset kom och det blev varmare. Vi sänkte garden för mycket helt enkelt och blev sjuka. Det gör mig rädd att tänka att sådana som jag nu blir sjuka och kanske inte kommer få plats på avdelningarna.

Samtidigt är det i grunden Folkhälsomyndighetens fel, att så många har fått för sig att de "antagligen redan har haft det, fast med milda symptom, och är immuna nu, så vi kan springa runt på sta'n". Det var ju de som spred den missuppfattningen från början. Sanningen är ju att förhållandevis få har gått igenom infektionen, och de som har gjort det - ja, de har inte kunnat undgå att märka det.
Senast redigerad av Merwinna 2021-04-01 kl. 22:30.
Citera
2021-04-01, 22:24
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Hur som helst, så noterar jag att Storbritannien har haft avsevärt färre fall av blodpropp i hjärnan, jämfört med övriga Europa. Därför är det lätt att tänka att det är någonting skumt med fabriken i belgiska Seneffe.

Det kanske är så att de brittiska fallen inte är offentliggjorda? I den här soppan är tyvärr allt möjligt.
Citera
2021-04-01, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

Ska jag lotsa dig? Ta nu inte deras medeltal för hela pandemin utan gör ditt urval själv.
Ja tack. Eftersom du använder subjektiva ord som ”många” utan att definiera vad många betyder för dig. Många kan vara allting över noll, och Svenskt intensivvårdsregister använder inte begrepp som ”många”. Det räcker inte med att kasta ur sig en länk som argument. Typiskt en Covidfanatiker, det finns aldrig några sakliga argument. Du förstår inte ens siffrorna själv, du griper efter halmstrån efter ett år av grav besvikelse inför utebliven katastrof.

Den där grafen visar inte att ”många” yngre blir vårdade i IVA nu. Det visar att totala vårdtillfällen i svensk IVA-vård ökat senaste månaden. Det är som tidigare äldre och riskgrupper som hamnar där, inte ”många” yngre, vilket du önskar att det vore.
Citera
2021-04-01, 22:25
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Jag såg en genomgång av studierna på presymptomatisk smitta där det sågades helt. Vilket inte betyder att det inte sker, bara att stödet för presymptomatisk smitta inte är säkerställt. De studier man har hänvisat till som stöd hade dragit fel slutsatser. Jag ser att du saknar källor.

Jag tänker på dom siffror som Christian Drosten presenterade för 1 år sedan. Jag har tidigare hänvisat till dom siffrorna här i tråden:
Citat:
Christian Drosten, professor i virologi i Berlin, har angett helt andra siffror. 3:e april 2020, förklarade Christian Drosten i tysk radio, att smittspridningen sker i olika former.

Christian Drosten gick vidare och förklarade hur mycket av den totala smittspridningen som varje form står för. Utgångspunkten var virusets reproduktionstal, R, i en befolkning där ingen är immun, som betecknas R0. Christian Drosten angav R0 till 2,0. Siffran 2,0 har därefter delats upp i komponenter:
  • Presymtomatisk smittspridning: 0,9
  • Symtomatisk smittspridning: 0,8
  • Smittspridning via omgivningen: 0,2
  • Asymptomatisk smittspridning: 0,1
Summa av dom olika formerna: 2,0

Varken presymtomatisk eller asymtomatisk smittspridning går att stoppa genom att stanna när man känner tecken på sjukdom. Presymtomatisk och asymtomatisk smittspridning tillsammans, är såpass omfattande att Covid-19 kan fortsätta spridas, enbart genom dessa former av smittspridning. Covid-19 går icke att stoppa enbart genom att stanna hemma vid sjukdom.

Dessa siffror togs fram i epidemins inledning. Det kan alltså ha kommit säkrare siffror senare. Ifall du har tillgång till mer aktuella siffror, så får du gärna länka till dessa.
Citera
2021-04-01, 22:27
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youngsoulrebels
Nej, det gör du nog inte. Som jag säger så är läget oerhört ansträngt. Neddragningar på operationer (bl a hjärtoperationer) dagligen.

Källa på det, och inte någon artikel från Aftonbladet.
Citera
2021-04-01, 22:29
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Det kallas demografi.

Skillnaderna i demografi mellan Norge och Sverige förklarar en stor del av skillnaden i dödsfall. Sverige har högre andel 70+ och högre andel mörkhyade.

Lägg till Sveriges usla äldrevård och förra vårens palliativa vårdskandal så är i princip hela skillnaden motiverad.

Idioter kommer förstås hävda att restriktioner och dumskydd är skillnaden. Men det är det inte. Nedstängningar har noll effekt, det ser man tydligt när man tittar på andra länder, och det kom även ut en studie alldeles nyligen som jämförde 300 regioner där man inte fann några skillnader alls i dödstal mellan de som infört fascism och de som inte gjort det.

Vi har även helt andra resemönster än Norge som påverkar med största sannolikhet
Citera
2021-04-01, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Dom kanske dör av befolkningstäthet?
Har hört att folk dör åt höger och vänster när landet är mer tätbefolkat än Sverige.. Och då pratar vi inte covid-19, då snackar vi totalt fiasko för Sverige pga våra skogar i Norrland som gör landet mindre tätbefolkat..

Befolkningstäthet är har påverkan men...smittspridningen sker ffa i mikroskala och inte på makroskala. Alltså de som bor trångt och bland de som umgås många på begränsad yta. Alltså sker smittspridning på arbetsplatser, i hemmen och bröllop och fester...

https://edc.nyc/insights/density-and-its-effect-on-covid-19-spread
Citera
2021-04-01, 22:45
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
"Kraftig ökning av patienter på intensiven i Stockholm"

https://www.dn.se/sthlm/kraftig-okning-av-patienter-pa-intensiven-i-stockholm/

Nå inte krydda, klar uppgång regionalt ja men i Skåne exempelvis nedgång så vi kan inte kalla det en nationell 3e våg.
Citera
2021-04-01, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oA2BxB/sofia-32-blev-allvarligt-sjuk-i-covid-19-trodde-aldrig-det-kunde-b

Det här var läskigt. Fullt frisk och vältränad tjej, själv sjuksköterska, som blev jättesjuk:

Sjuksköterskan Sofia, 32, fick milda förkylningssymtom som hon trodde snabbt skulle gå över.

Det blev i stället sex dagar på en covidavdelning med syrgas, dropp och blodförtunnande medel.

– Det gör mig rädd att tänka att sådana som jag nu blir sjuka och kanske inte kommer få plats på avdelningarna, säger Sofia.

Även hennes man blev sjuk, men inte lika sjuk som hon. Hon säger så här i artikeln, och det tror jag är sant för många:

Att det nu kommer allt fler indikationer på att människor börjar tröttna på restriktionerna gör Sofia orolig.

– Det var ju det som gjorde att jag höll mig frisk i ett helt år, att vi höll oss till restriktionerna. Men de sista veckorna började även vi slappna av lite i takt med att ljuset kom och det blev varmare. Vi sänkte garden för mycket helt enkelt och blev sjuka. Det gör mig rädd att tänka att sådana som jag nu blir sjuka och kanske inte kommer få plats på avdelningarna.

Samtidigt är det i grunden Folkhälsomyndighetens fel, att så många har fått för sig att de "antagligen redan har haft det, fast med milda symptom, och är immuna nu, så vi kan springa runt på sta'n". Det var ju de som spred den missuppfattningen från början. Sanningen är ju att förhållandevis få har gått igenom infektionen, och de som har gjort det - ja, de har inte kunnat undgå att märka det.

Sofia hade sannolikt varit en av de som fått de "berömda" blodsystemsbiverkningarna av astravaccinet, sannolikt av de andravaccinen med men det återstår att se om de blir lika kraftiga som av astras.

Att unga personer blir sjuka och till och med avlider utan en pandemi är inget någon annan än de närmaste berörs av, samma bör gälla även under en pandemi sålänge det inte är fler än vanligt som drabbas.

Den absoluta majoriteten drabbas INTE av några allvarliga sjukdomstillstånd, endast ett fåtal av de infekterade som sannolikt är långt över en miljon har drabbats och ett fåtal av de har avlidit, så få att det är svårt att skylla dödsfallen på sars cov2...

Även bland de sköra är det få som avlider och sannolikt endast de som inom kort skulle avlidit ändå, att vi inte har en överdödlighet nu tyder på det då de som skulle avlidit nu redan dog förra året.

Känsloargument i media, vad förvånande...
Citera
2021-04-01, 23:30
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ja, det kan man verkligen önska. Västvärldens länder har suttit och tittat på, medan deras industrier har flyttat till Kina. Genom usla arbetsvilkor har Kina lockat till sig mängder med industrier, och Västvärlden har accepterat detta. På det sättet har Västvärlden stagnerat, medan Kina har fått enormt inflytande. Man kan även begrunda hur industriernas flytt har påverkat miljön. Hur producerar Kina elektrisk energi till industrierna?

Numera kan Kinas regering göra som dom vill, utifrån principen med den starkes rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
De har accepterat det för politikerna är korrupta, och bryr sig inte ett skit om sina egna invånare och har aldrig gjort.

Observationer av omvärlden indikerar att du har helt rätt i detta.

Citat:
Det är också därför de gillar detta oskyldiga virus, det ger dem en ursäkt till att utöka sin kontroll, korruption och förtryck av medborgarna ...

Jag håller inte helt med om att viruset skulle vara oskyldigt. Däremot har jag inget tvivel att det finns makthavare som välkomnar viruset, och ser en chans till utnyttja viruset till att genomföra förändringar som är ogynnsamma för medborgarna.

Citat:
... och låtsas att de gör det för de är så goda.

Så har makthavarna gjort länge. Jag kallar det för "den falska omtankens ideologi". Den falska omtankens ideologi ligger bakom invandringen till Europa. Ifall man tänker efter, så är det inte det minsta omtänksamt att ta emot dessa folkmassor som söker sig till Europa. Det skapar bara ännu mer elände. Men folk vågar inte tänka enkla självklara tankar, eftersom man riskerar att stigmatiseras som "rasist".

Citat:
Friheter ifrån vanliga invånarna har tagits bort, dock inte så mkt ifrån de rika. De stora företagen har fått hålla öppet och gynnats enormt medens de små och medelstora har fått ta smällen.

Ja. Små företag har missgynnats, när folk har uppmanats att göra inköp via internet. Det är en anledning till att jag är arg på Folkhälsomyndighetens strategi. Istället för att bekämpa smittspridningen, så har Folkhälsomyndigheten haft en strategi som går ut på att låta problemet pågå på obestämd tid. En kort tids kris kan företagen överleva, men när krisen bara fortsätter på obestämd tid så blir det tufft.

Citat:
Mer pengar än någonsin försvinner i svarta hål. Mitt i allt detta så utökar politikerna fokus på saker som miljön etc, inte invånarna eller småföretagare utan miljön.

Jag är bekymrad för miljön. Jag ser gärna insatser för att hjälpa miljön. Problemet är att miljöpolitiken styrs av "miljövänner" som egentligen inte bryr sig om miljön. Det främsta exemplet är Miljöpartiet, vars politik är den mest miljöskadliga politik man kan tänka sig.

Ett exempel är energin. Dom falska miljövännerna har satsat enorma pengar på att avveckla miljövänlig energiproduktion. Dom falska miljövännernas ilska mot atomkraft har medfört att Västvärlden har tvingats spendera enorma pengar på att köpa in petroleum. Västvärldens pengar har pumpats in i oljeshejkernas plånböcker. Dom pengarna hade istället kunnat användas till att upprätthålla exempelvis: smittskydd, krisberedskap, gränsskydd och sjukvård. Det hade gett oss mycket bättre förutsättningar att hantera en epidemi. En epidemi borde ha varit en väldigt förutsägbar form av kris. Med starkare finanser, så hade staten haft bättre förutsättningar att hjälpa verksamheter som har drabbats ekonomiskt av epidemin. Men dom falska miljövännerna valde att lägga pengarna på att rädda kol- och olje-kraften från avveckling. Mellanösterns oljeshejker jublar.

Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
De nordiske lande har fået de mindste coronaskrammer
https://finans.dk/okonomi/ECE12875005/de-nordiske-lande-har-faaet-de-mindste-coronaskrammer/?ctxref=ext
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det här är dock ingen rättvisande bild, eftersom det inte tar hänsyn till hur mycket av skattebetalarnas pengar som staten skjutit till för att hålla ekonomin vid liv.

Då är det en stor fördel såvida staten har pengar att skjuta till. Ifall man i förväg har slösat bort pengarna på dumheter, så är man sårbar när en kris kommer. Se mitt svar till "Hew18", om den enorma kostnaden att stänga ner miljövänlig kraftproduktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in