Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Ja, det kan man verkligen önska. Västvärldens länder har suttit och tittat på, medan deras industrier har flyttat till Kina. Genom usla arbetsvilkor har Kina lockat till sig mängder med industrier, och Västvärlden har accepterat detta. På det sättet har Västvärlden stagnerat, medan Kina har fått enormt inflytande. Man kan även begrunda hur industriernas flytt har påverkat miljön. Hur producerar Kina elektrisk energi till industrierna?
Numera kan Kinas regering göra som dom vill, utifrån principen med den starkes rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
De har accepterat det för politikerna är korrupta, och bryr sig inte ett skit om sina egna invånare och har aldrig gjort.
Observationer av omvärlden indikerar att du har helt rätt i detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Det är också därför de gillar detta oskyldiga virus, det ger dem en ursäkt till att utöka sin kontroll, korruption och förtryck av medborgarna ...
Jag håller inte helt med om att viruset skulle vara oskyldigt. Däremot har jag inget tvivel att det finns makthavare som välkomnar viruset, och ser en chans till utnyttja viruset till att genomföra förändringar som är ogynnsamma för medborgarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
... och låtsas att de gör det för de är så goda.
Så har makthavarna gjort länge. Jag kallar det för "den falska omtankens ideologi". Den falska omtankens ideologi ligger bakom invandringen till Europa. Ifall man tänker efter, så är det inte det minsta omtänksamt att ta emot dessa folkmassor som söker sig till Europa. Det skapar bara ännu mer elände. Men folk vågar inte tänka enkla självklara tankar, eftersom man riskerar att stigmatiseras som "rasist".
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Friheter ifrån vanliga invånarna har tagits bort, dock inte så mkt ifrån de rika. De stora företagen har fått hålla öppet och gynnats enormt medens de små och medelstora har fått ta smällen.
Ja. Små företag har missgynnats, när folk har uppmanats att göra inköp via internet. Det är en anledning till att jag är arg på Folkhälsomyndighetens strategi. Istället för att bekämpa smittspridningen, så har Folkhälsomyndigheten haft en strategi som går ut på att låta problemet pågå på obestämd tid. En kort tids kris kan företagen överleva, men när krisen bara fortsätter på obestämd tid så blir det tufft.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Mer pengar än någonsin försvinner i svarta hål. Mitt i allt detta så utökar politikerna fokus på saker som miljön etc, inte invånarna eller småföretagare utan miljön.
Jag är bekymrad för miljön. Jag ser gärna insatser för att hjälpa miljön. Problemet är att miljöpolitiken styrs av "miljövänner" som egentligen inte bryr sig om miljön. Det främsta exemplet är Miljöpartiet, vars politik är den mest miljöskadliga politik man kan tänka sig.
Ett exempel är energin. Dom falska miljövännerna har satsat enorma pengar på att avveckla miljövänlig energiproduktion. Dom falska miljövännernas ilska mot atomkraft har medfört att Västvärlden har tvingats spendera enorma pengar på att köpa in petroleum. Västvärldens pengar har pumpats in i oljeshejkernas plånböcker. Dom pengarna hade istället kunnat användas till att upprätthålla exempelvis: smittskydd, krisberedskap, gränsskydd och sjukvård. Det hade gett oss mycket bättre förutsättningar att hantera en epidemi. En epidemi borde ha varit en väldigt förutsägbar form av kris. Med starkare finanser, så hade staten haft bättre förutsättningar att hjälpa verksamheter som har drabbats ekonomiskt av epidemin. Men dom falska miljövännerna valde att lägga pengarna på att rädda kol- och olje-kraften från avveckling. Mellanösterns oljeshejker jublar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Esrum
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Det här är dock ingen rättvisande bild, eftersom det inte tar hänsyn till hur mycket av skattebetalarnas pengar som staten skjutit till för att hålla ekonomin vid liv.
Då är det en stor fördel såvida staten har pengar att skjuta till. Ifall man i förväg har slösat bort pengarna på dumheter, så är man sårbar när en kris kommer. Se mitt svar till "Hew18", om den enorma kostnaden att stänga ner miljövänlig kraftproduktion.