Citat:
Ursprungligen postat av
Lala.
Jag har funderat på hur det vore att jobba som flygvärdinna. Det skulle ju vara kul att resa men frågan är hur mycket tid man får på en plats innan man ska upp i luften igen? Och undrar om det alltid är typ samma sträcka man flyger eller om man får åka till många olika platser...
hmm 🤔
Jag kollar ganska ofta på en 747-pilots YouTube-kanal, intrycket jag fått är att det är vanligt att de får i alla fall en kväll på en location, och så flyger de igen eftermiddagen nästa dag, eller att de får en heldag ledigt. Ibland t o m längre än så, men det blir väl mer och mer ovanligt eftersom flygbolagen försöker maximera utnyttjandet av planen. Sen är det ju skillnad om man flyger nationellt eller internationellt, någon annan pilot som jobbade i Spanien förklarade att det bästa med hans dagar var att han flyger kors och tvärs under dagen, men landar ändå i sin hemstad när passet är slut och kan åka hem till familjen. Internationellt blir det såklart annorlunda där en flygning oftast är lika med ett arbetspass.