2021-04-01, 12:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Inte i de trångbodda förorterna. De är de stora förlorarna på pandemin medan zoom-klassen klarar sig väl och tvärtom trivs ganska bra hemma.

Som sagt, det är ett IQ-test.
Citera
2021-04-01, 12:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vi har gränser, vi kunde ha använt karantän, vi kunde varit proaktiva osv. Det slår inte sönder någonting, men Tegnell och company bara ryckte på axlarna och sa att smittan inte kommer att komma hit. Det hade varit bättre för ekonomin att agera för ett år sedan istället för att reagera.

Å andra sidan så har många haft viruset och är inte lika beroende av vaccinet pga immunförsvaret byggts upp under tiden, medan andra länder får mer problem med det muterade viruset och blir mer vaccinberoende. Själv är jag glad att jag haft viruset och har antikroppar. Ju fler som mig desto bättre för alla.
Citera
2021-04-01, 12:25
Medlem
Citat:
Jasså läste du det, jag läste någonstans att av dem som hamnar på IVA så dör 10% inom 6 månader efter att de skrivits ut.
Kanske för att många av de som skrivs in redan är i livets slutskede?
Citera
2021-04-01, 12:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Andra vågen kom ju inte ens upp i hälften av de antal inlagda som var i första vågen för ett år sedan, och denna tredje våg är ju än så länge på nivåer som andra vågen. Kraftig ökning är också ett godtyckligt uttryck, går man från ett litet antal till fler är det en kraftig ökning, men det behöver inte betyda att det är alarmerande.

Gotland gick från 3 st till 0 st inlagda på en vecka, var är rubriken "extrem minskning av antalet inlagda på intensiven i Gotland, ingen får vård just nu!"?
I Sverige som helhet var andra vården större än den första och nu är vi på väg mot samma våghöjd som i våras.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/sammanfattande-statistik-over-tid/
Citera
2021-04-01, 12:27
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Nej, de läggs inte i respirator för då dör de garanterat.
Citera
2021-04-01, 12:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Så kan det vara, det var i en engelsk undersökning jag läste det. Hade varit intressant med en Svensk sådan.
Citera
2021-04-01, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
I Sverige som helhet var andra vården större än den första och nu är vi på väg mot samma våghöjd som i våras.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/sammanfattande-statistik-over-tid/
Helhet är nyckelordet, vissa regioner upplevde knappt en första våg, tex Skåne, Västerbotten och Gotland...

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej, de läggs inte i respirator för då dör de garanterat.
Nu är det knappast så att man ser på någon när denna ska dö, det är väl ändå oundvikligt att någon hamnat på IVA och fått vård som ändå hade dött inom 6 månader oavsett vad. Sen är det klart att risken ökar för komplikationer desto äldre och skörare man är..
Citera
2021-04-01, 12:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Som sagt, det är ett IQ-test.

IQ-test att inte vara trångbodd? Hur löser en normal somalisk familj det när de bor i 3:a med 8 ungar?
Citera
2021-04-01, 12:44
Avslutad
Nu verkar det som att målet att många skall få vaccin skjuts upp. Det beror väl på vad man menar med att skjuta upp men har mans er innan september borde väl restriktionerna gå till det bättre.

Jag menar sommaren som gick kunde man ändå gå ut på krogen och då hade ingen vaccin.

Det som gör det här viktigt för mig är för att många jobb lär komma tillbaka i takt med att vi är tillbaka till det vanliga.
Citera
2021-04-01, 12:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
IQ-test att inte vara trångbodd? Hur löser en normal somalisk familj det när de bor i 3:a med 8 ungar?

Det är väl ett folkslag som är välkända för att ligga långt ner på iq-skalan. Det normala hade varit att de bott i Somalia och inte i Sverige, då kanske de hade klarat smittan bättre.
Citera
2021-04-01, 12:48
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Det finns många barn som är skitnöjda över att de fått vara hemma, så det är lite delad kompott det där.

Att de är nöjda säger ju ingenting. När jag gick på högstadiet ville jag vara hemma och sova hela dagarna. Frågan är hur mitt resultat hade blivit om jag fått göra det..
Citera
2021-04-01, 13:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är väl ett folkslag som är välkända för att ligga långt ner på iq-skalan. Det normala hade varit att de bott i Somalia och inte i Sverige, då kanske de hade klarat smittan bättre.

Ja vi hade haft bättre statistik då garanterat. Men nu är det som det är för den invandringspolitik som förts de senaste decennierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in