2021-04-01, 12:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Norges strategi har varit överlägsen våran, det återstår att se om de lyckas hålla emot nu på upploppet. Pengamässigt har de oljefonden att ta av men jag tycker nog att Svenska staten lyckats strössla med pengar som aldrig förr.

Stänga skolor är ingen överlägsen strategi. Det är bara ren idioti. Att hålla stängt länge kostar mer än det smakar, så att säga att det är en bättre långsiktig strategi tror jag knappast är korrekt.
Citera
2021-04-01, 12:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Så vem låser själva låset egentligen?

Får du inte lämna hemmet är du en fånge i ditt eget hem även om ingen fysiskt låser din dörr? Vad är det du inte förstår? Är det här rimligt menar du?
Citera
2021-04-01, 12:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Eller turen om du klarar av viruset, vilket de flesta gör. Det stärker nämligen ditt immunförsvar och ökar dina möjligheter att klara av liknande virus i framtiden.

Varför denna överdrivna rädsla för att bli smittad?

Viruset kan lika gärna paja ditt immunförsvar och ge dig andra komplikationer i framtiden, det vet du inget om.

Varför denna förkärlek för att bli smittad? Bättre att skydda sig och ta vaccin, än att kanske få semester 3 veckor i en respirator.
Citera
2021-04-01, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
För att inte glömma att svenskarnas boendemiljö är en helt annan. Det är bara Sverige som haft ett s.k. miljonprogram. Jag tror inte man ska underskatta betydelsen av att en fjärdedel av Sveriges invånare bor i rader av gigantiska höghuskomplex, där hundratals trångbodda familjer delar hiss, trappuppgång, tvättstuga m.m. Inte sällan med generationsboende, och dagligt umgänge med andra familjer och släktingar i området. Sämsta tänkbara upplägg för en pandemi.

Jo, det är en del av faktorerna som kan räknas in i socioekonomin och som får betydelse i en pandemi.

- Delaktighet, migration och integration; språk, utbildning, normer och kultur
- Boendekvalitet, trångboddhet
- Arbetsförhållanden, arbetslöshet, ökade klyftor
- Splittrade samhällen, brott

Sverige är inte direkt något föregångsland i Europa på dessa punkter.
Citera
2021-04-01, 12:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Viruset kan lika gärna paja ditt immunförsvar och ge dig andra komplikationer i framtiden, det vet du inget om.
Precis som övervaccinering kan. Det vet vi inget om som sagt. Man ska aldrig underskatta immunförsvarets kraft.

Citat:
Varför denna förkärlek för att bli smittad? Bättre att skydda sig och ta vaccin, än att kanske få semester 3 veckor i en respirator.

Det är inget jag aktivt försökt bli men det har varit oundvikligt. Var det farligt? Nope. inte alls. Och nu har jag fina antikroppar, vilket gör att jag inte behöver rusa efter något vaccin.
Citera
2021-04-01, 12:09
Medlem
madchances avatar
Citat:
Får du inte lämna hemmet är du en fånge i ditt eget hem även om ingen fysiskt låser din dörr? Vad är det du inte förstår? Är det här rimligt menar du?
Det är rimligt att använda rätt ord, det är allt jag vill säga.

Att påstå att du är inlåst är ungefär lika rimligt som att påstå att folk mördas. Rim och reson tack.
Citera
2021-04-01, 12:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
DU får nog släppa tanken att ett virus av denna sort går att styra. Det har farit runt hela jorden oavsett vilka åtgärder som tagits till från politiskt håll. Vi får nog leva med tanken att det inte går att gömma sig och att alla mer eller mindre kommer att genomgå infektion på ett eller annat sätt. Som tur är är det ofarligt för de allra flesta.

Läste någonstans att 98% blir helt återställda inom 3 månader. Sedan finns det en liten skrikande grupp debattörer som hade långcovid redan i mars förra året. Det återstår som sagt att se, men vi bör nog inte dra för stora växlar på att det finns högljudda hypokondriker till debattörer som vill skrämma upp folk.

Det finns länder som klarat av att styra det. Du verkar ha en defaitistisk syn på hur man bekämpar en pandemi = lägg dig platt på marken och låtsas som att det regnar.

Jasså läste du det, jag läste någonstans att av dem som hamnar på IVA så dör 10% inom 6 månader efter att de skrivits ut.
Citera
2021-04-01, 12:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det är rimligt att använda rätt ord, det är allt jag vill säga.

Att påstå att du är inlåst är ungefär lika rimligt som att påstå att folk mördas. Rim och reson tack.

Jag skulle nog åtminstone känna mig inlåst om polisen gick runt och bötfällde mig för att jag lämnat mitt hem efter en viss tid. Men det är ju jag. Skulle du tycka att det var ok? Och skulle du inte känna dig inlåst?
Citera
2021-04-01, 12:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Stänga skolor är ingen överlägsen strategi. Det är bara ren idioti. Att hålla stängt länge kostar mer än det smakar, så att säga att det är en bättre långsiktig strategi tror jag knappast är korrekt.

Att ha 10x så många döda är inte heller något bra resultat av en ickestrategi.
Citera
2021-04-01, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Återigen: överdödlighet är irrelevant sett ur epidemisk synpunkt. I allt övrigt tror jag vi är överens:
Det är socioekonomin, utanförskap och ojämlikhet i hälsa som styr och ger resultaten i stort.

Återstår att bedöma i vilken riktning sociala restriktioner påverkar dessa parametrar - och i vilken omfattning. Det blir dock alltid en gissning.

Snarare är det så att överdödligheten ger en mer sann bild när den kombineras med epidemiska kurvor. Land efter land har rapporterat att deras officiella siffror är en underskattning och ofta en grov underskattning av hur kraftigt pandemin drabbat länderna. Du kan inte ha undgått alla dessa rapporter från olika länder, både via media och i vetenskapliga artiklar.
Citera
2021-04-01, 12:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det finns länder som klarat av att styra det. Du verkar ha en defaitistisk syn på hur man bekämpar en pandemi = lägg dig platt på marken och låtsas som att det regnar.
Nej det går inte att styra. Minsta lilla fall leder till lockdown på lockdown. Det är bara att skjuta upp eländet och samtidigt paja ekonomin.

Citat:
Jasså läste du det, jag läste någonstans att av dem som hamnar på IVA så dör 10% inom 6 månader efter att de skrivits ut.

Hur många unga och friska dör på iva på en skala? Hur många var det nu under 40 utan bakomliggande sjukdomar som dött?
Citera
2021-04-01, 12:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Precis som övervaccinering kan. Det vet vi inget om som sagt. Man ska aldrig underskatta immunförsvarets kraft.

Det är inget jag aktivt försökt bli men det har varit oundvikligt. Var det farligt? Nope. inte alls. Och nu har jag fina antikroppar, vilket gör att jag inte behöver rusa efter något vaccin.

Jag har nog aldrig hört talas om övervaccinering.

Bra att du har antikroppar. Det var kanske inte farligt för dig, men jag tror att de 13500 som inte hade så lyckat resultat som dig inte skulle hålla med dig. Inte heller de 60 000 som legat på sjukhus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in