2021-04-01, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Tack för ditt svar.

Det finns en del öppna frågor ur olika perspektiv.
Högst troligt finns det en ledsam historia bakom det hela. Energi, ork, lust.
Kanske tänkt
"nästa år så..." men det blir alltid bättre eller lättare.
Jag kan förstå att man kan ha ambivalenta känslor för ett hus. Om man har tillbringat somrar och familjehögtider där så kan det vara svårt att släppa det samtidigt som det också kan vara en jobbig påminnelse om tider som varit och människor som gått bort. Tre bröder som vuxit upp tillsammans och nu bara Esbjörn kvar.

Om jag var Esbjörns ombud skulle jag väcka frågan om att skjuta upp tillträdesdagen som en möjlig lösning. Det går kanske att hitta en väg ur detta som är acceptabel för alla parter. Men då måste Binninge bort från handlingen. Han har kluddat till allt bortom mänskligt förstånd. Det finns alltid lösningar som känns acceptabla även om de inte är optimala.

Den dagen Esbjörn känner att orken inte längre finns för att besöka huset längre så kanske det känns som en bra lösning att det får rustas upp och skapa nya minnen för andra människor. Jag tror bara att han saknar människor runt sig som faktiskt ser till hans bästa utan egna intressen. Men även för dessa borde ett arv på 3.9 miljoner vara lite ”plåster på såren”.
2021-04-01, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag kan förstå att man kan ha ambivalenta känslor för ett hus. Om man har tillbringat somrar och familjehögtider där så kan det vara svårt att släppa det samtidigt som det också kan vara en jobbig påminnelse om tider som varit och människor som gått bort. Tre bröder som vuxit upp tillsammans och nu bara Esbjörn kvar.

Om jag var Esbjörns ombud skulle jag väcka frågan om att skjuta upp tillträdesdagen som en möjlig lösning. Det går kanske att hitta en väg ur detta som är acceptabel för alla parter. Men då måste Binninge bort från handlingen. Han har kluddat till allt bortom mänskligt förstånd. Det finns alltid lösningar som känns acceptabla även om de inte är optimala.

Den dagen Esbjörn känner att orken inte längre finns för att besöka huset längre så kanske det känns som en bra lösning att det får rustas upp och skapa nya minnen för andra människor. Jag tror bara att han saknar människor runt sig som faktiskt ser till hans bästa utan egna intressen. Men även för dessa borde ett arv på 3.9 miljoner vara lite ”plåster på såren”.

ja, och självklart har Ebba spelat på dessa känslor.
Hon vet ju om husets bakgrund, vet hur de sett ut, vem som bott där (och hur sällan det varit allteftersom tiden gått).

Jag tror också att Ebba borde fläskat på, med villkor och med pengar. Så hade det kanske varit över.
Ingen ser väl det som att de själva kommer bo där. Egentligen.

TID är pengar - även för Ebba.
Om de hade accepterat ett överbud hade allt varit över.
2021-04-01, 11:40
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
vet du Nova68, du behöver inte läsa ett ord av det jag skriver. Hoppa över mina inlägg bara om du tycker det är strunt.

Nova68, ett namn som för övrigt går att göra väldigt många roliga skämt på. Men då jag tycker att om jag hade behov av att göra det, så hade det fattats mig argument i sak.

Hrm...
Ska följa ditt råd om att scrolla förbi dina inlägg, då det är rent Mary Strunt.

Om du tycker Nova68 är något att göra narr av bevisar det bara att du är så pass ung att du inte vet vem Don Yenko var.

Även ditt tillrättavisande av Tjelovek att hon inte har rätt att vara talesperson för vad +65 tycker, ter sig ganska omoget mot någon som de facto tillhör just den gruppen.
2021-04-01, 11:43
Medlem
Citat:
Ja hon ärvde. 100% legitimt att ärva folk. Allt skedde rätt och riktigt. Tydligen. Inte ens en tvist...?
Så att hon lurade till sig dessa arv är ett pinsamt rykte långt iefterhand. För att det passar in nu...

Att Ebba skrivit på papper, velat köpa ett hus. Är sant.
Men de är i en tvist. Faktiskt är ju det tydligen sämre utgångsläge än för kursgårdstanten.... den ena parten mmot Ebba påstår att det inte gått rätt till.

Det är visserligen bara rykten att Ebba lurats.
Men faktum är att Ebba är i en tvist, medans det tydligen inte funnits nånting alls att klaga på över dessa arv.
Där kan vi snacka Svensk avundsjuka!
Man kan ärva legalt, de flesta gör det som bröstarvingar eller släktingar.

Sen finns det änkespindlar som ärver bortsett från släktskap. De vill gärna förklä det som en belöning för att de varit så goda att de förtjänar det. Men det finns faktiskt en anledning till att människor som har som yrke att hjälpa äldre inte får ärva sina brukare.

Det är för att det finns en moralisk rågång som inte får överträdas där man kan bli misstänkt för att ha utnyttjat människor som är i en beroendeställning till en. Dessa moraliska rågångar kringgår M*jkgård smidigt och utstuderat. Det är vad människor har noterat och kommenterat. Att det finns en risk med att agera på det sätt hon gör är hon givetvis medveten om.

Uppenbarligen tyckte hon att det var värt det eftersom hon så nogsamt såg till att testamentet blev påskrivet vid dödsbädden.

Det var ett val hon gjorde.
2021-04-01, 11:49
Medlem
Citat:
ja, och självklart har Ebba spelat på dessa känslor.
Hon vet ju om husets bakgrund, vet hur de sett ut, vem som bott där (och hur sällan det varit allteftersom tiden gått).

Jag tror också att Ebba borde fläskat på, med villkor och med pengar. Så hade det kanske varit över.
Ingen ser väl det som att de själva kommer bo där. Egentligen.

TID är pengar - även för Ebba.
Om de hade accepterat ett överbud hade allt varit över.
Du låtsas som att du känner sympati för Esbjörn samtidigt som du skriver ett inlägg där du gör det till en enbart fråga om pengar. Det visar bara var dina värderingar landar.

Det är på gränsen till sjukt att påstå att någon som vill köpa ett förfallet och obebott hus ”spelar på någons känslor”. Hon har sett att huset snart är bortom räddning och att Esbjörn är för gammal för att orka fixa det.

Hon skickar en fråga genom en bekant om det är till salu eftersom hon känner att det skulle bara en bra plats att bo på.

Man måste vara helt uppfylld av en agenda för att få detta till något suspekt.
2021-04-01, 11:50
Medlem
Citat:
Man kan ärva legalt, de flesta gör det som bröstarvingar eller släktingar.

Sen finns det änkespindlar som ärver bortsett från släktskap. De vill gärna förklä det som en belöning för att de varit så goda att de förtjänar det. Men det finns faktiskt en anledning till att människor som har som yrke att hjälpa äldre inte får ärva sina brukare.

Det är för att det finns en moralisk rågång som inte får överträdas där man kan bli misstänkt för att ha utnyttjat människor som är i en beroendeställning till en. Dessa moraliska rågångar kringgår M*jkgård smidigt och utstuderat. Det är vad människor har noterat och kommenterat. Att det finns en risk med att agera på det sätt hon gör är hon givetvis medveten om.

Uppenbarligen tyckte hon att det var värt det eftersom hon så nogsamt såg till att testamentet blev påskrivet vid dödsbädden.

Det var ett val hon gjorde.

Skulle man fråga henne så gjorde hon allt rätt, det var säkert gubbarna som föreslog detta med testamentet. Vittnen intygar det och annat.

Det var säkert också ett testamente skrivet av någon som samtidigt också friskrev sig från ansvar?
2021-04-01, 11:51
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Så nu duger att det prata moral i affärer?

Finns det någon tvist? Har någon anmält detta?
Nehe. Inte det. Så då var allt rätt och riktigt då.

Det var alltså tom med vittnen, hon gjorde alltså allting rätt och riktigt.
Och vittnen kan intyga att personen i fråga vad vid sina sinnens fulla bruk.
Ingen demens, ingenting....?

Så... vad är din poäng?
Det enda du bevisade just nu är att kursgårdstanten gjorde allt rätt och riktigt.
Så då kan vi lämna det spåret.

Jag säger bara att det är skillnad på förfaringssätt och nivån på girighet.

Esbjörn är inte dement, så där gick det väl också rätt och riktigt till.
2021-04-01, 12:00
Medlem
Citat:
Du låtsas som att du känner sympati för Esbjörn samtidigt som du skriver ett inlägg där du gör det till en enbart fråga om pengar. Det visar bara var dina värderingar landar.

Det är på gränsen till sjukt att påstå att någon som vill köpa ett förfallet och obebott hus ”spelar på någons känslor”. Hon har sett att huset snart är bortom räddning och att Esbjörn är för gammal för att orka fixa det.

Hon skickar en fråga genom en bekant om det är till salu eftersom hon känner att det skulle bara en bra plats att bo på.

Man måste vara helt uppfylld av en agenda för att få detta till något suspekt.

Ja? Så vad jag kan inte känna sympati över det hela, förstå att det är mentalt påfrestande situation att äga ett hus man inte orkar med.
Samtidigt som pengar kan få en att tippa över dessa känslor till något annat, och gå vidare...
det är verkligen inte konstigt.

Snarare suspekt att ni inte inser pengars värde, och framför allt makt....

Nu är huset köpt billigt, under värdering och det är klart att det sticker till när han tänker på det.
Om det hade sockrats rejält, säker mer än vad folk skulle tycka vore ok här, så hade det här kanske varit över redan.

"Det är på gränsen till sjukt att påstå..."
jaså? Det är korkat att inte tro det. Varför skulle hon INTE sagt något om det som motivering?
Hintat mer eller mindre tydligt...
"vore det inte skönt slippa ansvar...."
"...skönt slippa alla saker som måste göras..."

... osv.

Vad i helskotta tror du Ebba sagt för att köpa då?
2021-04-01, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag säger bara att det är skillnad på förfaringssätt och nivån på girighet.

Esbjörn är inte dement, så där gick det väl också rätt och riktigt till.

Men om ovanstående stämmer, Esbjörn har ju dessutom släkt.
Tror inte direkt Matz skulle suttit stilla i båten om tanten fått ärva Esbjörn...

En part måste inte vara dement för att bli lurad. Eller utnyttjad.
2021-04-01, 12:09
Medlem
Citat:
Ja? Så vad jag kan inte känna sympati över det hela, förstå att det är mentalt påfrestande situation att äga ett hus man inte orkar med.
Samtidigt som pengar kan få en att tippa över dessa känslor till något annat, och gå vidare...
det är verkligen inte konstigt.

Snarare suspekt att ni inte inser pengars värde, och framför allt makt....

Nu är huset köpt billigt, under värdering och det är klart att det sticker till när han tänker på det.
Om det hade sockrats rejält, säker mer än vad folk skulle tycka vore ok här, så hade det här kanske varit över redan.

"Det är på gränsen till sjukt att påstå..."
jaså? Det är korkat att inte tro det. Varför skulle hon INTE sagt något om det som motivering?
Hintat mer eller mindre tydligt...
"vore det inte skönt slippa ansvar...."
"...skönt slippa alla saker som måste göras..."

... osv.

Vad i helskotta tror du Ebba sagt för att köpa då?

Jag noterar att det hade varit ok för dig om köpeskillingen hade varit högre, men varför försöker du samtidigt framställa det som om du känner sympati med Esbjörn? Har han i något sammanhang sagt att det är en fråga om pengar?
2021-04-01, 12:10
Medlem
Citat:
Men om ovanstående stämmer, Esbjörn har ju dessutom släkt.
Tror inte direkt Matz skulle suttit stilla i båten om tanten fått ärva Esbjörn...

En part måste inte vara dement för att bli lurad. Eller utnyttjad.
Vad hade Matz kunnat göra i det läget?
2021-04-01, 12:33
Medlem
Citat:
Jag noterar att det hade varit ok för dig om köpeskillingen hade varit högre, men varför försöker du samtidigt framställa det som om du känner sympati med Esbjörn? Har han i något sammanhang sagt att det är en fråga om pengar?

Nej, jag vet att han inte sagt det.

Det finns ingen konflikt i det jag säger, saker kan vara fel men man blir "köpt" att acceptera det...
En förhandling eller förlikning handlar inte om att båda ska bli nöjda, utan båda ska bli lagom missnöjda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in