2021-04-01, 11:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag sitter inte och gissar. Vi har importerat en dålig folkhälsa och det är därför det går sämre för oss än för våra grannar.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/h/halsa-hos-personer-som-ar-utrikes-fodda--skillnader-i-halsa-utifran-fodelseland/?pub=61466
Jag läste igenom din länk snabbt, men jag kunde inte finna att vården var överbelastas av utrikes födda före pandemin. Kan du hjälpa till och tala om var detta står.

Citat:
Det är ganska stora skillnader mellan länderna ändå. https://www.dagensarena.se/innehall/darfor-skiljer-sig-dodligheten-nordens-aldrevard/
Skillnaden i åldersfördelning är inte särskilt stor mellan Sverige och Norge och det var ju det du hävdade. Jag kan inte hitta något i din länk om deta.

Citat:
Ja sverige har misslyckats absolut med att skydda de äldre och de trångbodda. Inget snack om det. Men länderna har fortfarande helt olika förutsättningar att klara av pandemin beroende på nivån på folkhälsan.
Har du någon beskrivning av folkhälsan i Norge?
Sverige har cirka tre gånger så många utomeuropeiska invandrare som Norge, så skillnaden kan inte vara gigantisk vad gäller skillnad i folkhälsa beroende på invandring.
Citera
2021-04-01, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu gissar du att vården var belastas av utrikes födda även före pandemin!
Åldersfördelningen har vi ju redan konstaterat att den är väldigt lika mellan Sverige och Norge, inte som du trodde alltså.

Norge har ungefär hälften så många invånare som Sverige och borde då ha 2 750 döda (med hänsyn tagen till trångboddhet) om "sverigemodellen" tillämpats. I verkligheten har de runt 675 dödsfall.

Sverige har misslyckats, men det betyder inte att det är fel på modellen som tillämpats tycker jag.
Det som gått riktigt fel är framför allt att Regeringen och FoHM inte givit nödvändig stöttning till kommunernas äldreboenden och SÄBO.
Hade man applicerat modell Sverige, med vissa modifikationer, typ tvångstestning av personal inom Säbo, i Finland så hade dem knappast haft speciellt många fler dödsfall än idag. Detta då den civila lydnaden är betydligt större i homogena Finland än i Sverige. Det är tamefan en fullständig skandal vad som pågår i Södertälje etc. 500+ på begravningar och bröllop.
Citera
2021-04-01, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Så jag har således helt rätt i det, tycker du? Tack!

Ja du har rätt att länderna har olika förutsättningar. Men om du tror som du skrivit tidigare att Sverige skulle klarat sig som Norge eller Danmark så har du fel. Sverige har inte alls de förutsättningarna att klara det lika bra som Norge och Finland. Socioekonomin ser helt annorlunda ut i Sverige jämfört med dessa länder. Det finns massor av statistik som kan härledas till detta, exempelvis brottsstatistik, trångboddhet, utanförskap, och allmän ohälsa med mera. Det verkar finnas en syn hos vissa att Sverige är nu som det var för 20-30 år sedan, vilket är fel. Det är ungefär Hans Roslings frågor om så kallade "u-länder", där det föreligger förutfattade meningar om "u-länder" som bara är helt fel, baserat på vad de nu vuxna lärde sig som barn. De socioekonomiska förutsättningarna i länderna är relativt väl korrelerat med överdödligheten, med några undantag.
Citera
2021-04-01, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Kul att du jämför med Norge.
Sverige: 13465 döda
Norge: 673 döda

I Norge har ett liv ett värde, i Sverige är ett liv inte värt ett skit.
Förlåt, men det här är kvalificerat skitsnack.

Det här förklaras av att i Norge har inte pengar något värde. Norska staten har 10.000 miljarder som ligger och dammar på banken, och de har inte offrat någonting i krisen överhuvudtaget. Oljefonden gick upp en triljard förra året, tack vare börsuppgångarna. Ungefär hälften användes för att bromsa corona, resten gick in i sparbössan.

Att Norge kan sitta och sola sig och leva på passiv inkomst när omvärlden är i kris, good for them, men det är inte några barmhärtiga samariter vi pratar om.
Citera
2021-04-01, 11:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Så då är det 4 994 650 personer under 40 år som inte legat på sjukhus eller IVA... Man måste ha lite perspektiv på siffrorna.
Med det perspektivet behöver vi i stort sett ingen sjukvård i Sverige, det är alltid väldigt många som inte blir vårdade för olika sjukdomar.

Citat:
Att legat på sjukhus för covid19 infektion kan innebära att man fick ligga i en säng 10 timmar på övervakning med paracetamol som behandling innan man blev hemskickad, det säger inte så mycket om ens sjukdomsbild, ungdomar har åkt in på akuten för säsongsinfluensan innan corona.
Nej, det stämmer inte.
Om du läser på lite på Socialstyrelsens sidor så finner du även information om vårdtider.

Citat:
Alternativet att låsa in folk och ha stora restriktioner under en längre tid är inte heller riskfritt, det är med stor sannolikhet värre för alla under 39 än en eventuell covid-19 episod.. Följeffekterna av alla barn och ungdomar som fått spendera en massa tid med distansstudier kommer säkerligen märkas i många år med.
Det är absolut inte oproblematiskt att välja vilka restriktioner som påverkar hela befolkningen totalt sett minst samtidigt som de skyddar hela befolkningen totalt sett mest.

Varför? Siffrorna sjönk snabbt ändå... Någon negativ effekt av jul och nyårshelgerna gick ju inte se.[/quote]
Proaktivt kallas det för, inte vänta till man ser vad som händer.
Sveriges Regering och FoHM har valt att agera reaktivt, dvs. typ bromsa när man redan kört in i bilen framför.

Om vi hade förlängt "ledigheten" ett par veckor i samband med jullov tror jag att man hade fått ner smittan, nu gick den upp istället.
Citera
2021-04-01, 11:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag säger inte att vår strategi varit perfekt. Långt ifrån. Men däremot har vi gjort vissa saker bättre än vår omvärld. Som att inte stänga ner allt för mkt och hindra barnen från att gå i skolan.

Sedan har vi tyvärr sämre förutsättningar att klara av en pandemi som detta pga sämre folkhälsa. Att bli smittad är inte farligt för de allra flesta, utan tvärtom är det bra för de som klarar av att hantera viruset inför framtiden.

Det är dock för tidigt att dra några slutsatser. Facit kommer om några år när vi har alla siffror på bordet.
Härligt, då kanske vi kan sluta att diskutera något som ingen vet något om.
Citera
2021-04-01, 11:37
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ja du har rätt att länderna har olika förutsättningar. Men om du tror som du skrivit tidigare att Sverige skulle klarat sig som Norge eller Danmark så har du fel.
Det har jag inte skrivit. Vad jag har skrivit är att Sverige hade haft i storleksordningen samma dödssiffror som Norge om man vidtagit samma typ av åtgärder vid samma tidpunkt epidemiskt. Norge har 123 dödsfall per 1M invånare, Sverige har 1,327.
Citera
2021-04-01, 11:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Härligt, då kanske vi kan sluta att diskutera något som ingen vet något om.

Vad vi vet är att restriktionerna har negativa konsekvenser som skördar fler liv än viruset.

Jag rekommenderar en titt på det här programmet:

https://www.svtplay.se/video/30291114/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-34-coronakampens-pris
Citera
2021-04-01, 11:41
Medlem
Citat:
Med det perspektivet behöver vi i stort sett ingen sjukvård i Sverige, det är alltid väldigt många som inte blir vårdade för olika sjukdomar.
Nu pratar vi om påståendet att alla kan drabbas av covid, det är uppenbarligen långt ifrån sant, det är specifika grupper som drabbas.

Citat:
Nej, det stämmer inte.
Om du läser på lite på Socialstyrelsens sidor så finner du även information om vårdtider.
Vad stämmer inte? Att det hänt att ungdomar kommit in till sjukhus under pandemin för dom tycker sig behövt vård men fått en huvudvärkstablett, övervakats några timmar och sedan skickats hem?

Citat:
Proaktivt kallas det för, inte vänta till man ser vad som händer.
Sveriges Regering och FoHM har valt att agera reaktivt, dvs. typ bromsa när man redan kört in i bilen framför.

Om vi hade förlängt "ledigheten" ett par veckor i samband med jullov tror jag att man hade fått ner smittan, nu gick den upp istället.
Vi måste titta på olika siffror, för vad jag sett peakade det under jul/nyår och sjönk sedan.... Med facit i hand hade det varit onödigt att vara proaktiv då smittan ändå gick ner. Det vi ser nu med ökningar i en del regioner är knappast en effekt av jul/nyår... Samtidigt har vi regioner som Skåne där det är väldigt lugnt, 16 stycken på IVA nu i en region med 1,34 miljoner invånare.
Citera
2021-04-01, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det låter som en sannolik profetia. Det här kan gå illa för Europeiska Unionen.

Med detta bråk, så blir Europeiska Unionen en mindre attraktiv plats för företag att bedriva tillverkning. Det leder till ännu mindre inhemsk tillverkning, och ännu större beroende av import.

Nej, det håller jag inte som särskilt sannolikt. Tillverkarna täljer guld och den europeiska marknaden är gigantisk. Vi har dessutom råd att fylla upp förråden med vaccin om och om igen. Att det ligger en hund begraven i de avtal som EU har skrivit med tillverkarna är därmed tydligt. Annars hade tillverkarna inte sett sig 'tvingade' att exportera utanför EU vilket är där problemet härstammar.

Vaccinet är inte en lika stor politik fråga i Sverige som i andra länder inom unionen. Vi har inga hårda lockdowns och inga politiker som dinglar med löftet att allt kommer återgå till det normala efter vaccinering. För de länder som gett ett sådant löfte till sina invånare så uppstår givetvis friktion varpå politikerna hellre blidkar pöbeln med handelsblockader istället för att erkänna sina egna tillkortakommanden. Storbritannien har kunnat vaccinera en större del av sin befolkning på bekostnad av EU's invånare, dvs. med vaccin som vi skulle ha fått - så låter narrativet.
Citera
2021-04-01, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det har jag inte skrivit. Vad jag har skrivit är att Sverige hade haft i storleksordningen samma dödssiffror som Norge om man vidtagit samma typ av åtgärder vid samma tidpunkt epidemiskt. Norge har 123 dödsfall per 1M invånare, Sverige har 1,327.

Knappast. Skillnaderna i förutsättningarna ur socioekonomisk vinkel är alltför stora mellan länderna. Ackumulerad överdödligheten är nu 6,9% i Sverige, 1,8% i Danmark, 1,5 % i Finland -1,8% i Norge och 15,6% i UK. Det är socioekonomin, utanförskap och ojämlikhet i hälsa som styr och ger resultaten i stort.
Senast redigerad av TAD2 2021-04-01 kl. 11:49.
Citera
2021-04-01, 11:45
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Fanns varken immunitet eller vaccin förra våren. Blir ingen tredje våg att tala om i Sholm iaf
"Kraftig ökning av patienter på intensiven i Stockholm"

Citat:
På Karolinska har barnsjukvården för tredje gången lånat ut personal för att bemanna covidvården. Det är åtta personer, sjuksköterskor och undersköterskor som nu flyttas från barnakuten och neonatalvården för att bemanna intermediärvård för vuxna i Huddinge.

Vi befinner oss i en tredje våg, och inom sjukvården är vi självklart solidariska. Den som har störst behov ska ha vård först. Samtidigt har vi också covid-patienter inom barnsjukvården, och ett högt tryck både på barnakuten och inom operationsverksamheten, säger Svante Norgren, chef för tema barn på Karolinska.

Medarbetarna kommer att lånas ut till 27 april i ett första skede.

Han säger också att en skillnad under den här vågen jämfört med den förra är att många patienter vårdas inom intensivvården.

https://www.dn.se/sthlm/kraftig-okning-av-patienter-pa-intensiven-i-stockholm/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in