Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Polisen förstör inte någon utredning genom att ge allmänheten relevanta upplysningar. Det är ren lögn som man använder att försvara att man av politiska skäl numera desinformerar oss istället för att ge nödvändig samhällsinformation. Sedan sprids denna myt vidare av folk som tyvärr gått på den.
Ingen säger sedan att polisen skall släppa precis alla detaljer ur utredningen. Det vore förstås inte heller bra.
Innan utredningen är klar kan dom ju inte i förväg veta vilka uppgifter som kan skada utredningen eller inte. Så naturligtvis är man sparsam med att lämna uppgifter framför allt i ett tidigt skede.
Allmänheten behöver i stort sett inte veta mer än sådant som kan ha med allmänhetens säkerhet att göra, om man behöver vara aktsam för någon eller något t ex. Sedan kan jag ju tycka att det kan vara intressant att få ta del av kända fakta när utredningen är klar och domar vunnit laga kraft.
Jag har inte gått på någon myt, jag kan tänka själv. Att polisen skulle syssla med desinformation känns mer som en konspirationsteori, än att det är något som skulle vara speciellt vanligt. Dom har nog annat att göra.
Tror jag...