2021-03-31, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Man kan knappast räkna med att något arv påverkar på ett meningsfullt sätt.

Min gammelfarmor och farfar bodde på äldreboende samtidigt. Fullständigt meningslöst för honom att ärva något (inte för att det fanns något av större värde).

En ekonomisk nytta som yngre generationer har av de äldre är dock att kunna utnyttja tillgångar som sommarställen och liknande. Finns sådant i släkten ger det livsstilar som ofta spänner över flera generationer.

det du pratar om är ju livskvalitet. och det är inte riktigt samma sak som pengar.
sen så är det väl inte alla som vill hänga med släkt eller svärföräldrar i en sommarstuga, eller för den delen själv vara ansvarig för att underhålla den som arv. och gud vad det har bråkats om lantställen som arv -nån vill ha pengarna och sälja andra syskon går i taken och vill absolut behålla. och så är fejden igång.
Citera
2021-03-31, 11:27
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Vad tror ni kära FB-are?
[b]1: Kommer bostadsbubblan/lånebubblan att spricka och leda till halverade priser räknat i Kronor?
Nej

Bara trams / överdrivet. Kommer ni inte ihåg diskussionerna om att Coronan skulle orsaka lägre bostadspriser? Inget hände, i mina hemtrakter blev utvecklingen den motsatta.

Så att vi skulle uppleva någon slags crash efter Coronan (efter en kris / problematiskt tid) det har jag väldigt svårt att tro.

Folk kommer jobba mer, få mer pengar i börsen, behovet av bostäder kommer kanske t.o.m. öka pä sina håll = högre priser.
Citera
2021-03-31, 13:11
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
det du pratar om är ju livskvalitet. och det är inte riktigt samma sak som pengar.
sen så är det väl inte alla som vill hänga med släkt eller svärföräldrar i en sommarstuga, eller för den delen själv vara ansvarig för att underhålla den som arv. och gud vad det har bråkats om lantställen som arv -nån vill ha pengarna och sälja andra syskon går i taken och vill absolut behålla. och så är fejden igång.
Folk är förstås olika. Men jag ser ingen större mening med att ha en massa pengar om det inte på något sätt förbättrar livskvalitet.

Det är givetvis inte självklart att du kan sälja in förträffligheten med din livsstil till nästa generation. Men att alternativet till billigt semestermål existerar ger en viss frihet.

Bråk om arv kan givetvis hända när det finns tillgångar av alla slag. Om alla arvingar är 70+ så blir det dock nästan meningslöst att bråka.
Citera
2021-03-31, 13:21
Medlem
Jag tittar på lägenheter i Stockholms innerstad men har beslutat mig för att vänta.

Tror att andra faktorer kan få priserna att gå ned nämligen att det blir trendigt att flytta ut på landet igen. Historian upprepar sig ,en ny grönvåg är på väg.
Många vill odla sina egna grönsaker och finna lugn och ro ligger i tiden!
Människor ,barnfamiljer vill inte uppleva ett otryggt centrum med gängskjutningar vid gaveln ,nya pandemiutbrott där stadens nöjen inte blir aktuella då det blir lock down.

Just Stockholm s innerstad är förlorare då priset i jämförelse med fastigheter inom en radie av 5-10 mil erbjuder fina villor ,dessutom slipper man trafiksituationen och parkeringsdjungeln.

Vad säger historian, allting går igen !

Minns för övrigt 90-talets krasch då man på text-tv kunde ta del av hyresfastigheter i Gamla stan som såldes för några hundra tusen kronor ,insatslägenheter såldes för den symboliska 1 kronan.

Tyvärr var man ung på den tiden och hade inga kontanter...
Citera
2021-03-31, 14:48
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Jag tittar på lägenheter i Stockholms innerstad men har beslutat mig för att vänta.

Tror att andra faktorer kan få priserna att gå ned nämligen att det blir trendigt att flytta ut på landet igen. Historian upprepar sig ,en ny grönvåg är på väg.
Många vill odla sina egna grönsaker och finna lugn och ro ligger i tiden!
Människor ,barnfamiljer vill inte uppleva ett otryggt centrum med gängskjutningar vid gaveln ,nya pandemiutbrott där stadens nöjen inte blir aktuella då det blir lock down.

Just Stockholm s innerstad är förlorare då priset i jämförelse med fastigheter inom en radie av 5-10 mil erbjuder fina villor ,dessutom slipper man trafiksituationen och parkeringsdjungeln.

Vad säger historian, allting går igen !

Minns för övrigt 90-talets krasch då man på text-tv kunde ta del av hyresfastigheter i Gamla stan som såldes för några hundra tusen kronor ,insatslägenheter såldes för den symboliska 1 kronan.

Tyvärr var man ung på den tiden och hade inga kontanter...

Jag har funderat i dessa banor också, men tänker samtidigt att saker nog kommer att blir normaliserade efter corona än vad man tror, dvs kommer folk gilla att resa, hänga i stan, gå på resturang osv, dvs sådant som talar emot att köpa en sliten villa i Handen. Jag tror snarare att huspriser kommer att plana ut eller rent av sjunka (marginellt) nu framöver när saker normaliseras till hösten (om nu så är fallet)
Citera
2021-03-31, 14:52
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Sanningen är att de närmaste 5 åren kommer penningmängden öka enormt och därmed kommer fastighetspriser mer än dubbleras ute i landet. Tror mer på att pengar kommer flyttas från börsen till gårdar med mark o skog ute i landet där gårdar är relativt billiga fortfarande. Vet lantbruksfastigheter som ökar enormt i värde runt Mälardalen, Vänernområdet. Man kan fortfarande köpa en herrgård med lite skog och mark runt Vänern för 4 miljoner, det kommer om några år kosta 20 miljoner speciellt om det finns vatten i närheten med möjligheter att bedriva jordbruk eller annan verksamhet som kräver mycket vatten.

Vad är det som gör att du tänker att penningmängden "skall öka enormt"? Jag tror också att den typen av fastigheter du pratar om kommer att gå upp pris dock då de tett sig undervärderade till övrig bostadsmarknad. Men en generell dubblering av bostadspriser ter sig orealistisk
Citera
2021-03-31, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
men svenskt jordbruk har väl ändå inte framtiden för sig?
Svenskt jordbruk har verkligen framtiden för sig pga klimatet...
Citera
2021-03-31, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Vad är det som gör att du tänker att penningmängden "skall öka enormt"? Jag tror också att den typen av fastigheter du pratar om kommer att gå upp pris dock då de tett sig undervärderade till övrig bostadsmarknad. Men en generell dubblering av bostadspriser ter sig orealistisk
Därför att nu skall det investeras efter Corona och penningmängden ökar redan enormt..som du säger den typen av fastigheter är framförallt undervärderade....
Citera
2021-03-31, 17:56
Medlem
Hur är det tänkt att bopriserna ska falla när det trycks enormt mycket pengar från centralbankerna?
Citera
2021-03-31, 19:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidis
Hur är det tänkt att bopriserna ska falla när det trycks enormt mycket pengar från centralbankerna?
Excess reserves är inte betalmedel. Så det gör varken till eller från.
Citera
2021-03-31, 19:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Därför att nu skall det investeras efter Corona och penningmängden ökar redan enormt..som du säger den typen av fastigheter är framförallt undervärderade....
M1 har ökat en hel del varje år.
Men omsatt M1 ökar inte speciellt mycket. Och det är omsatt M1 som folk hushåll och företag köper för.
Citera
2021-03-31, 19:27
Medlem
ceyifam2s avatar
Bostadsbrist? Check
Ökande bostadsbrist? Allt pekar på det även om corona minskar invandringen något.
Segregation? Check
Allt viktigare att bo rätt med tanke på skolor etc? Check
Låga räntor? Check
Låg arbetslöshet bland folk som har råd att köpa? Check
Fortsatt smörjmedel i form av ROT, RUT, helikopterpengar till bostadssäljare? Check
Kommer medelklassen att smörjas på arbetarklassens bekostnad även framöver? Check

Det finns inget som tyder på stor ekonomisk nergång för folk flest de närmsta åren. Krisen 2008 gjorde många rikare. På lite sikt kan man däremot hoppas på starka effektiviseringar även när det gäller högbetalda yrken (AI) som vi inte vet hur det slår. Kan bli en rejäl omställning för samhället.

Folk kommer att fortsätta maxbelåna sig. Skulle jag själv också göra om det ger mina barn bättre skola osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in